Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een nieuwe kindercatalogus voor het S.M.A.K.

Een nieuwe kindercatalogus voor het S.M.A.K.

‘Een woord is een beeld en een beeld is een woord’, zei Marcel Broodthaers. Betekenis geven aan beelden is de rode draad in het Kunstkuur-project van de Methodeschool De Buurt, de Academie voor Beeldende Kunst en het S.M.A.K. in Gent. Elke woensdag gaan de leerlingen van De Buurt naar het museum voor moderne kunst. Ze geven er hun mening over de kunstwerken. Karrewiet ging samen met hen mee op bezoek.

 

Met het Kunstkuur-project werken de Methodeschool De Buurt & de Academie voor Beeldende Kunst & het S.M.A.K. in Gent aan hun gezamenlijke missie, namelijk inzetten op kansen voor iedereen. De Buurt, die veel expertise heeft met team-teaching, geeft samen met de academie de lessen vorm als evenwaardige partners. Samen kringgesprekken voeren, filosoferend wandelen en samen verbeelden. Zo worden de leerlingen getraind in beeldtaal en geven ze betekenis en vorm aan beelden en kunstwerken. Tegelijk verhogen ze hun cultureel bewustzijn (wat één van de criteria van Kunstkuur is).

'Kunstenaars zijn vaak rare mensen.'

Mong Pauwels - leerling

Het S.M.A.K. biedt de mogelijkheid om deze expertise vast te leggen. Naar aanleiding van de 20ste verjaardag van het museum wordt er met de inbreng van de leerlingen van De Buurt een nieuwe kindercatalogus gemaakt. 'We maken een boek voor kinderen die naar het museum komen. In het boek vinden ze uitleg die makkelijk te begrijpen is', vertelt Tine Verstreyden, leerling van De Buurt.

Maar het houdt hiermee niet op. Cultuureducatie is immers geen vakje, maar zit verweven in de totale werking van de school en de academie. De leerkracht en de dko-leerkracht werken samen verder tijdens museumbezoeken en kringgesprekken. Daar maken de leerlingen kennis met een grote verscheidenheid aan media en technieken. Vertrekkend vanuit de leefwereld van de leerlingen verzamelen ze inspiratiebronnen die ze beschrijven en documenteren. Daarmee gaan ze aan de slag. 'We kijken samen naar de kunstwerken. De leerlingen vertellen wat ze zien en wat ze erbij voelen. We doen allerhande spelletjes en de leerlingen verzinnen zelf opdrachten die passen bij de kunstwerken,' legt Kato Vanpoperinghe, leerkracht dko en gids van het S.M.A.K., uit. Sommige kunstwerken vinden de leerlingen wel mooi. 'Maar,' zegt Maya Vander Beken, leerling van De Buurt, 'soms begrijp ik ze niet allemaal, want ze zijn raar'.  

Een geslaagd begin van het 3-jaar durende Kunstkuur-project, met niets dan blije gezichten! Geniet mee van de reportage van Karrewiet.

Kunstkuur verbindt een academie met een school

Met Kunstkuur voeg je de kennis van de academie toe aan jouw lerarenteam. En omgekeerd.

Tijdens een driejarig traject delen een leerkracht en een dko-docent samen de klasvloer. Zo leren beide leerkrachten van elkaar.

Kunstkuur voorziet de uren voor de dko-docent én tot 995 euro extra werkingsmiddelen. (De vermelde werkingsmiddelen en puntenenveloppe worden toegekend onder voorbehoud van goedkeuring door het Vlaams parlement en zullen worden uitgekeerd in november van het schooljaar waarin het project loopt). Daardoor kan je niet alleen het cultureel bewustzijn en de culturele expressie van je school versterken, maar vinden jouw leerlingen ook sneller de weg naar het deeltijds kunstonderwijs.

cultuurkuur.be/kunstkuur

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen kijken naar de kunstwerken en vertellen wat ze zien en voelen.

verbeelden

  • Door in de vorm van het kunstwerk te gaan liggen, maken de leerlingen er een nieuwe versie van.

Dragers

lichaam

  • Leerlingen 'kijken' naar de kunstwerken.
  • Ze gebruiken hun lichaam om vorm te geven aan het kunstwerk.
Dien je eigen subsidieproject in
School VBS VLOM
Academie Beeldende Kunst
Organisaties S.M.A.K.
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • filosoferen
  • Kunstkuur
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020
Projectverantwoordelijke Dieter Vanfleteren en Barbara De Geeter

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs