Een recyclage woonruimte
De leerlingen van buso De Richter maakten onder begeleiding een woonruimte die volledig was opgetrokken uit recyclagemateriaal. ‘Door de leerlingen te stimuleren in hun creativiteit, ontdekten ze hun eigen talenten, leerden ze keuzes formuleren en maken en stapten ze buiten hun beperkte dagelijkse omgeving.’
Buso De Richter is al jaren een milieubewuste school met een beleid rond afval, en betrekt daar ook de leerlingen bij. ‘Het hoort bij de opvoeding: leerlingen bewust maken van hun omgeving, het milieu, en hun verantwoordelijkheid daarbij’, zegt Marleen Van Aken van de school.
‘Afvalbeleid is belangrijk, maar na een tijdje wordt dat sorteren ook niet zo boeiend meer’, vervolgt Marleen. ‘Als buso-school, is het doen belangrijk bij een project. Wat je vertelt gaat vaak het ene oor in, het andere uit. Maar als ze hun handen kunnen gebruiken, blijft het hangen! Daarom hebben we er een artistieke inslag aan gegeven. Zo hebben we een paar jaar geleden speelgoed gemaakt van wegwerpartikelen.’
Een woonruimte uit recyclage materiaal
De kiem van het project lag bij een leerling. ‘Die vertelde hoe zijn vader van alles kon maken, zoals een bed uit bierkratten. Dat leek ons wel een leuk idee voor het nieuwe schooljaar, en zo zijn we daarmee begonnen: een woonruimte maken uit recyclage materiaal’, zegt Marleen. ‘Dat was voor onze leerlingen niet evident. Daarom hebben we als hulp een interieurarchitecte laten komen. Zo zette zij ons op weg door een inleiding in mogelijke materialen te geven. Op basis daarvan hebben we gekeken wat we aan materiaal op school en bij de leerlingen hebben liggen, en wat we daarmee zouden kunnen doen.’
‘Zo zijn we uiteindelijk maanden aan het werk gegaan. De leerlingen sleepten flessen aan, waar uiteindelijk een zetel mee is gemaakt door ze allemaal aan elkaar plakken. Een erg mooi resultaat. En van een oud bad hebben we een zetel gemaakt in samenwerking met de leerlingen metaal van onze school. Na een tijdje hebben we opnieuw een kunstenaar uitgenodigd in de klas. Hij gaf een totaal nieuwe wending aan ons project. Die frisse nieuwe wind kwam net op tijd. Met hem maakten we met oude deuren een kunstwerk.’
Enthousiasme word groter
‘Het mooie eraan is dat leerlingen met zo'n project ook dingen in zichzelf kunnen ontdekken die ze vanzelf niet zouden vinden. De meesten van hen zullen later in een beschutte werkplaats gaan werken. Ze worden daar ook toe opgeleid met oefeningen dozen plooi of nagels inslaan. Dat stimuleert hen niet andere dingen in zichzelf te vinden, terwijl een dergelijk project dat wel doet. Je leert je leerlingen op een heel andere manier kennen. En hun enthousiasme, dat wordt groter!’
Tips van juf Marleen
- Start met een uitstap naar een tentoonstelling om hen te prikkelen. Zo zetten de leerlingen eens een stap uit hun vertrouwde wereld.
- Nodig een binnenhuisarchitecte uit die het grote idee naar iets concreet kan vertalen.
- Maak nieuwe meubels van oud materiaal: voorzie een stoel zonder zitting van een nieuwe, door kurken aan elkaar te rijgen, versier een oude stoel met prentjes uit stripverhalen, maak een mozaïektafelblad met stukjes steen... De mogelijkheden zijn onbeperkt.
- Nodig opnieuw een kunstenaar uit om een nieuwe wending aan het project te geven.