Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

Een kapper met een gouden trap. De kolossale schoolbel die verhuisde. Of de bevroren limonades en pintjes in de overstroomde kelder van de buren. Stedelijke Basisschool Het Atelier uit Antwerpen zocht naar aanleiding van zijn 160-jarig bestaan straffe verhalen uit de oude doos. Die kregen met de hulp van Wilde Raven een fictieve twist.

160 jaar al doet het gebouw van Het Atelier dienst als school. Hoe zou het er vroeger in de buurt aan toe gegaan zijn? Dat werd de centrale vraag van een cultureel verjaardagsproject. Het oorspronkelijke plan om verhalen te sprokkelen bij bewoners uit woonzorgcentra, ging door Covid-19 niet door. Gelukkig had begeleider Nadine van culturele partner Wilde Raven weet van een eerder verhalenproject. Daarin haalden buurtbewoners in vaak sappig Antwerps herinneringen aan vroeger op.

Dezelfde elementen, ander verhaal

Het zijn die verhalen die de vijfdeklassers van Het Atelier een tweede leven gaven. ‘Eerst hebben we ze beluisterd en zijn we op wandel gegaan langs de plaatsen waarover verteld werd’, klinkt het bij leerkrachten Carmen Staes en co-teacher Tina Van Landeghem. ‘De leerlingen stippelden zelf de route uit.’

Nadien werden de anekdotes de basis voor een fictieve herwerking. Hoe je met dezelfde elementen een compleet ander verhaal kan maken, toonde Nadine aan de hand van Roodkapje. Ze legde het origineel naast Rood, Rood, Roodkapje van Edward van de Vendel en Isabelle Vandenabeele. ‘Zo leerden de leerlingen ook over de opbouw van een verhaal. Samen bepaalden we dan de verhaalelementen die we wilden behouden en legden we personages vast. Voor de rest kreeg hun verbeelding vrij spel.’

Illustraties drukken

In een tweede projectluik maakten de leerlingen illustraties bij hun verhaal met eenvoudige druktechnieken. ‘We vonden het belangrijk dat dat allemaal met kosteloos materiaal kon gebeuren’, vertelt Carmen. ‘Zo kunnen we die technieken ook na het vertrek van Nadine in de school toepassen. Als zij een echte etspers had meegebracht, dan was dat mooi, maar ook eenmalig. In die val wilden we niet trappen.’

‘Als zij een echte etspers had meegebracht, dan was dat mooi, maar ook eenmalig. In die val wilden we niet trappen’

Carmen Staes – leerkracht 5de leerjaar

Tot slot komen ook meer mediagerichte leerdoelen aan bod. De beste verhalen worden immers ingesproken door de leerlingen. Mét passende achtergrondgeluiden. Zo kunnen de leerlingen en hun ouders, maar ook andere klassen, de verhalen ontdekken tijdens een luisterwandeling. Ook dat stuk begeleidde Wilde Raven. Uiteindelijk kwam de organisatie 8 keer een voormiddag in de klas ondersteunen en inspireren.

Sterker worden in MuVo

Waarom kozen ze net voor die ene culture partner? ‘We voelden als team dat we voor MuVo vervielen in Pinterest en Google-ideeën’, vertelt Carmen. ‘Wilde Raven versterkt onze expertise op dat vlak. Het was de bedoeling dat ook de andere leerkrachten naar die muzische lessen kwamen kijken zodat ook zij de technieken in hun leeftijdsgroep konden toepassen. Doordat we in de eigen klasbubbel moesten blijven, moesten we helaas onze toevlucht nemen tot deurbezoekjes en foto’s.’

Wordt vervolgd

Carmen en Tina voelen dat ze nog meer uit dit project kunnen halen. ‘Uit allerlei hoeken waaien er nu immers nog verhalen binnen. Ook de uitbater van het cafeetje hier in de straat wil op school komen vertellen. Verder willen we de verhalen van de leerlingen en hun ouders een plek geven. Zij wonen hier, wij niet. Zij zullen onze gids in hun buurt zijn.’ De ideeën en plannen voor een vervolgproject krijgen dus stilaan vorm.

Wat ongetwijfeld ook nog een vervolg krijgt, is de saga rond de oude schoolbel. Dat verhaal houdt de leerlingen erg bezig. ‘Dat grote, zware ding blijkt naar een andere school verhuisd te zijn. Maar onze directeur heeft ervoor gezorgd dat die weer naar ‘huis’ kan komen. Hopelijk hangt de bel hier dus binnenkort weer te blinken.’

Tips van juffen Carmen en Tina

  • Ga op zoek naar de juiste externe partner. Die ondersteunt je leerlingen, maar maakt ook jou als leerkracht rijker. Zoek buiten je comfortzone naar een samenwerking waar je later als team nog vruchten van plukt.
  • Voor alles bestaat een oplossing. Geen externen op school, geen klasbubbels mixen, geen uitstapjes in de buurt en een quarantaine voor de hele klas midden in het project. Niks ging zoals gepland, maar door te denken wat wel nog kon, zijn we er toch geraakt!
  • Trek voldoende tijd uit. Meer tijd betekent meer ideeën die je kan verwezenlijken. Vaak wellen er ook nog ideeën op in de loop van een project.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Verhalen van de senioren beluisteren.
  • Twee versies van Roodkapje beluisteren en vergelijken.

verbeelden

  • Geluiden verzinnen bij de zelf geschreven en ingelezen verhalen.
  • De verhalen vervormen en aanpassen volgens hun eigen verbeelding, vertrekkend vanuit een plek die echt bestaat. ¬

conceptualiseren

  • Het interpreteren van een sprookje en van andere verhalen.

analyseren

  • Bij het drukken van een tekening wordt die vaak gespiegeld. Hoe komt dat? Waarom werkt het zo?

Dragers

lichaam

  • Inkt, papier en andere materialen die nodig zijn voor het drukken.

voorwerpen

  • De beluisterde verhalen die ze naar hun verbeelding en leefwereld omvormden.

taal

  • De wandelroute uitzetten op een kaart.

Grafische tekens

  • Stemgebruik voor de geluidsopname.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School SBS Het Atelier
Organisaties rode draad & wilde raven vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • geluid en muziek
  • intergenerationeel
  • literatuur en leesmotivatie
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs