Een zoen voor elk seizoen

De Vrije Basisschool Klein Seminarie wilde hun kleuters uit de stad meer in de natuur brengen. Een zoen voor elk seizoen liet hen genieten van de stilte, rust, schoonheid, in- en ontspanning die de natuur in de verschillende seizoenen geeft. Het project ging van kijkdoos tot stinksok!

IMG_0970.jpeg
IMG_0992.jpeg
IMG_1358.jpeg
IMG_1448.jpeg
_DSC9681.jpeg

Voor het project Een zoen voor elk seizoen werkte de kleuterschool van de Vrije Basisschool Klein Seminarie samen met de leerlingen van het 6de jaar Humane Wetenschappen van de  secundaire school Klein Seminarie. Als uitloper van hun lessen over ontwikkelingspsychologie werkten zij diverse activiteiten voor de kleuters uit rond het thema seizoenen en zintuigen.

‘We pakten dit project heel muzisch-speels aan door onze kleuters de natuur met alle zintuigen te laten ontdekken en beleven’, vertelt Marjan Putman, directrice van de kleuterschool. ‘Het ecoland, onze groene speelplaats, maakten we kleutervriendelijker met een kijk-, doe-, geur- en voelpad, een buitenklasje en poëzie zodat we met onze kleuters zoveel mogelijk speels en gevarieerd van ons ecoland gebruik kunnen maken.’

Eén zintuig per seizoen

‘In elk seizoen stelden we een ander zintuig centraal. In de herfst keken we. We werkten dan vooral met natuurmaterialen. Geïnspireerd door het verhaal Heksje Wijsneus en de magische stenen werkten we het thema stenen verder uit, we bouwden een kijkdoos en wandelden door de stad waar we een tentoonstelling van groenten en bloemen bezochten.’ De magie- en fantasiewereld van verhalenverstelster Marijke Goossens, waarvoor we een dynamosubsidie kregen, prikkelde hen om zelf een voorstelling te maken over elfjes, trollen en vuurventjes die de natuurelementen centraal stelden.

‘In de winter proefden we. We aten een Sinterklaas van fruit op en organiseerden een gezond kerstontbijt. De leerlingen van het secundair leerden de kleuters hun eerste Franse woordjes. Doorheen de activiteiten leerden ze de kleuters Franse termen aan, dit om de taalgevoeligheid van de kleuters te prikkelen.’

‘In de lente stond de geurzin centraal. De leerlingen van de secundaire school brachten allerlei ruikbare materialen mee en speelden met de kleuters een geurig gezelschapsspel. Stinken vonden de kleuters het leukst. Stinksokken en hondenbrokken zijn hun favoriete geuren. Prinsessengeuren en lavendel vonden ze ook wel heerlijk ruiken. Als knalactiviteit maakten de kleuters een beautypakket voor hun papa’s met zeepjes, bruisballen, crèmepjes en zelfs een koffiepadje. De kleuters leerden ook de knepen van massage om hun papa te verwennen!

‘Na de paasvakantie gingen de kleuters voelen en aanraken in het ecoland. Marijke kwam opnieuw vertellen, leerde ons voelen in de natuur en omgaan met onze fantasie. Ook Natuurpunt zorgde voor interessante voelideetjes.’

Een leerzaam project voor klein én groot

De begeleidende leerlingen hadden gedurende de vier seizoenen altijd hetzelfde groepje kleuters: kleuters van het eerste, tweede of derde jaar door elkaar. De voorbereiding en de begeleiding van de kleuters paste in hun wekelijkse lesuren Vrije Ruimte. ‘In dit project leerden ze ervaringsgericht werken. Leerlingen die je in de klas amper hoort, bloeiden met dit project helemaal open. Ook de kleuters genoten van de begeleiding van deze ‘oudere jongeren’. Vooral de kleuterjongens vonden het heerlijk dat een ‘grote jongen’ hen begeleidt.’

Tips van Marjan

  • Kies een onafgebakend jaarproject en laat dit procesmatig groeien. Zo wordt ieders creativiteit aangesproken en leidt dit tot onverwachte, boeiende resultaten. 
  • Laat je inspireren door een professionele verhalenvertelster. Verhalen prikkelen de fantasie van iedereen.
  • Schakel oudere leerlingen in. Zo leert klein van groot en groot van klein.
  • Kies activiteiten die later tot je schoolwerking gaan behoren. Het verhoogt je inzet en je kan er lang van genieten.
  • Probeer telkens heel procesmatig naar een hoogtepunt te groeien. Dat motiveert de kleuters en scoort waardering bij de ouders.