Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. (er) schoon genoeg (van hebben)

(er) schoon genoeg (van hebben)

‘Wie zie ik wanneer ik in de spiegel kijk?’ ‘Ben ik wel schoon genoeg?’ Zeker durven zijn over jezelf en over je eigen lichaam, het is niet vanzelfsprekend. Vijftien leerlingen van het vijfde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen van de Sint-Laurensscholen in Zelzate gingen aan de slag met het boek Dik. Lelijk. Wijf. van journaliste Anke Wauters en werkten activiteiten rond zelfbeeld uit voor kinderen uit de lagere school. ‘Onze leerlingen bereiden zich voor op een toekomst in de sociale sector en wie anderen wil helpen, moet ook zichzelf kunnen zijn’, vertelt Marleen Thienpond, leerkracht Nederlands. 

Het boek Dik. Lelijk. Wijf. van Anke Wauters is een openhartige getuigenis over nageroepen worden in het zwembad, twijfels in het pashokje en een negatief zelfbeeld tot gevolg. ‘Het thema sluit perfect aan bij Gezondheids- en Welzijnswetenschappen’, zegt Marleen. ‘De leerlingen lazen verschillende essays uit het boek en raakten meteen in de ban van het emotionele relaas.’ Het verhaal van Anke is dan ook herkenbaar. Ook zij worden wel eens geconfronteerd met harde woorden.

Filosoferen over schoonheid

Dik. Lelijk. Wijf. roept heel wat filosofische vragen op. Op een speelse manier maakten de leerlingen tijdens de lessen Nederlands kennis met wat filosofie eigenlijk is. ‘Ik dacht dat filosoferen gewoon nadenken was over moeilijke vragen, maar er schuilt veel meer achter’, zegt Lizzy. ‘Soms heb je wel een duidelijk idee in je hoofd, maar dat onder woorden brengen, is een andere zaak.’ Ze kropen in de huid van beroemde filosofen zoals Plato, Kant en Descartes en legden elkaar het vuur aan de schenen. Nadien formuleerden de jongeren zelf uitdagende vragen vanuit het boek, zoals: ‘Wat is dik zijn?’, ‘Kan schoonheid ook een wapen zijn?’ en ‘Hou je meer van iemand die ook mooi is?’.

Van boek tot stop-motion

‘De ontmoeting met de auteur was meer een gesprek dan een interview’, licht Lizzy toe. ‘Zij stelde ons ook rake vragen waarover ik daarna nog verder nadacht.’ De schrijfster liet een diepe indruk na. ‘Ik vond het hoopgevend om te zien hoe iemand die zo onzeker is, zo kan evolueren’, vertelt Marleen. Enkele leerlingen lieten zich nadien zelfs inspireren tot het schrijven van een blog.

Na het gesprek brachten de leerlingen tijdens een workshop met Mediaraven vzw het boek tot leven in stop-motionfilmpjes. De jongeren lieten hun creativiteit de vrije loop met lego en tekstballonnen. ‘We maakten eerst een storyboard om ons filmpje vorm te geven’, zegt Chloë, ‘maar we zetten het verhaal naar onze eigen hand. Anke mocht gerust wat stoerder zijn.’

‘k zag 2 beren

Als kers op de taart kregen de jongeren de kans om hun ervaringen over te brengen op twee klassen van het 6de leerjaar. ‘Onder onze leerlingen is alles nog bespreekbaar’, vertelt juf Lieke van de basisschool. ‘Ze kennen elkaar goed, ook elkaars gebreken. Volgend jaar gaan ze naar de ‘grote’ school en daar is misschien niet alles zo vanzelfsprekend. We vinden het belangrijk om hen hiervan bewust te maken, zodat ze ook weerbaar zijn.’

De leerlingen van het 6de leerjaar bezochten de tentoonstelling 'k zag 2 beren in De wereld van Kina, een project van Sensoa dat kinderen op een speelse manier binnenleidt in de wereld van seksualiteit. ‘Het project Schoon genoeg is voor onze leerlingen de perfecte aanzet om ook in de klas te werken rond seksuele vorming’, zegt juf Lieke.  

Over de streep

De spelvoormiddag bestond uit twee activiteiten: actieve buitenspelen en een rustige bezinning. Na een korte intro verdeelden de vijfdejaars de kinderen in twee groepen. Op de speelplaats speelden de leerlingen geblinddoekt ‘over de streep’. Bij elke stelling die op hen van toepassing was, mochten de kinderen een stap naar voren zetten. Gevoelige thema’s zoals pesten en je goed voelen in de klas werden niet geschuwd.

In de bezinningsruimte zat iedereen knus bij elkaar. Iedereen kreeg drie gekleurde kaartjes. Wie bij de stellingen een rood kaartje opstak, wilde liever niet antwoorden op de vraag. Bij een groen kaartje was je zeker van je antwoord en bij een paars kaartje wilde je nog even nadenken. Na elke stelling gaande van ‘Ga je graag naar de kapper?’ tot ‘Kijk je graag in de spiegel?’ gingen de vijfdejaars in dialoog met de leerlingen. Nadien kleefden de leerlingen stickers op een deel van elkaars lichaam dat ze mooi vonden. ‘Zo kreeg iemand die aangaf dat hij onzeker was over zijn bril, net daar een sticker gekleefd’, legt Rune uit.

Schoon genoeg

‘Ik hoop dat de leerlingen dit project zullen meenemen in hun verdere leven’, zegt Marleen. De jongeren gaan deze ervaring in elk geval niet gauw vergeten. ‘Dit project heeft me geholpen om negatieve reacties te leren loslaten’, vertelt Marthe. Zij hebben duidelijk schoon genoeg van al die vooroordelen.

Tips van Marleen

  • Kies een boek dat aansluit bij de leefwereld van de jongeren. Dompel de jongeren onder in het thema en laat hen zichzelf en elkaar in vraag stellen.
  • Nodig de auteur uit op school, zodat de leerlingen in dialoog kunnen treden en hun ervaringen kunnen uitwisselen.
  • Trek voldoende tijd uit voor het project. Zo gaat het thema echt leven bij de jongeren en kunnen leuke ideeën vorm krijgen.
  • Werk naar een activiteit toe op maat van de leerlingen uit de basisschool.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Severijns
School Sint-Laurens secundair onderwijs 1
Organisaties Mediaraven
De wereld van Kina: het Huis
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • literatuur en leesmotivatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Marleen Thienpond, leerkracht Nederlands

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs