Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Erfgoed, vakmanschap en STEAM gaan hand in hand en maken ... een ruimteschip!

Erfgoed, vakmanschap en STEAM gaan hand in hand en maken ... een ruimteschip!

Hoogtewerk is het thema. Hout en oude werktuigen de bron. Erfgoed de omkadering. Meer dan 1000 ambachtelijke werktuigen worden bewaard in het hoevemuseum in Moorsele. De leerlingen uit het 2de jaar hout en bouw van het Guldensporencollege Harelbeke lieten zich inspireren door deze bijzondere collectie. Samen met beeldend kunstenares Katelijne De Corte van MUS-E Belgium staken ze de handen uit de mouwen en bouwden hun eigen 'ambachtelijke' ruimteschip.

Erfgoeddag 2019 stond in het teken van het thema 'Hoe maakt u het?'. Ambachten stonden met andere woorden centraal. ‘En dat past perfect bij deze groep 13 - 14 jarigen van de opleiding hout en bouw’, vertelt kunstenares Katelijne De Corte van MUS-E Belgium. ‘Ik kon er niet snel genoeg aan beginnen, klaar om erin te vliegen! Ik maakte kennis met een klasje en hun enthousiaste leraar Björn.’

‘Wat er anders is aan dit project? We gebruiken bijvoorbeeld andere materialen. We recycleren nu meer, zoals hout van paletten. Dat doen we meestal niet. Het is ook een heel andere manier van lesgeven, wat losser. Er is wel een soort plan, maar daar kunnen we gerust ook van afwijken.'

Björn Vandewalle - leerkracht hout

Vakmanschap van vroeger

‘Na het tonen van beelden en kennismaking met het werk van die kunstenaars bezochten we, bij onze tweede ontmoeting, het Hoevemuseum 't Kapelriegoed. Zo’n 1000 collectiestukken vertellen er samen het verhaal van de West-Vlaamse landbouw tussen 1880 en 1960. Bert en Thomas van het Centrum Agrarische Geschiedenis namen ons mee op sleeptouw doorheen de collectie. Verschillende objecten werden bestudeerd, betast en soms ook uitgeprobeerd. Sommige objecten herkenden we vanuit de klas, of van bij opa thuis. Andere zijn onbekend. De vele objecten en het vakmanschap van vroeger vormden de inspiratiebron binnen ons traject. Tegelijk werden de jongeren gesensibiliseerd rond erfgoed en vakmanschap.’

‘Binnen de kortste keren kwam vanuit hun leefwereld de idee naar boven een soort luchtschip te bouwen’, vertelt Katelijne. ‘Een ruimtevoertuig dat oude, onbekende en uit hout gemaakte werktuigen kon vervoeren, naar het verleden, de toekomst of de ruimte.

Belangrijk in ons gehele proces is het gebruik van recyclagemateriaal, het hergebruiken en geven van een nieuwe identiteit aan resthout. Onmiddellijk zag ik de mogelijkheden en vooral de goesting om hen allerlei zaken te tonen en te leren over hoe andere kunstenaars dat idee, dergelijk materiaal bemeesteren en gebruiken. Robbert&Frank Frank&Robbert, Jeroen Frateur, Joachim Mares en Panamarenko passeerden de revue. En dat was nog maar de kennismakingsfase …

Aan de slag

Daarna gingen ze wekelijks aan de slag in Katelijnes atelier Platvvorm in Deinze om alle inspiratie de vrije loop te laten. Het is een plek waar de leerlingen, de leerkracht en kunstenares Katelijne samen konden brainstormen, tekenen, schetsen … ‘Björn had een prototype gemaakt van een mogelijk schip, een soort basis waarop we konden voortbouwen’, zegt Katelijne. ‘Ik liet de leerlingen die basis in houtskool tekenen op grote vellen papier, waar zij hun wildste ruimteschip-fantasieën konden bijtekenen: straalmotoren, zwembaden, vogelachtige neuzen, propellers, roeispanen en ga maar door …  Om uiteindelijk tot een haalbaar bouwsel te komen, staken we de koppen bij elkaar en ontwierpen we een luchtschip waar ieder zijn zegje over had en dat praktisch haalbaar was.

Het uiteindelijk ontwerp kreeg vorm, zowel als tekening als een 3D computerontwerp, en het echte bouwen kon beginnen. Veiligheidsbrillen, werktenue, paletten uit elkaar halen, nagels verwijderen, op de juiste lengte afzagen, opschuren en afronden. Bankschroeven, geur van gezaagd hout, enthousiasme, karton meten en snijden, verschillende zaagmachines, afmeten, winkelhaken, schroeven en houtlijm.

Het ruimteschip kon je op Erfgoeddag in het Peter Benoitmuseum ontdekken.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Guldensporencollege 1
Organisaties MUS-E Belgium
Peter Benoitmuseum
FARO. - Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
Schooljaar 2018-2019

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs