Face Off: Zo kan zelfs een multimediaproject met begeleiding op afstand
Binnen het dynamoPROJECT ‘Face Off’ werkten de leerlingen van de opleiding Multimedia van GO! Athena campus Heule een zelfgekozen creatief idee uit. Ze werden bijgestaan door graficus Tom De Geeter, producer Dimitri Andreas en kunstenaar Bruno Tytgat. Heel even dreigde de COVID-pandemie roet in het eten te gooien, maar de school schakelde snel en zette het project verder via afstandsonderwijs.
Alle leerlingen van de tweede en derde graad Multimedia deden mee. De focus lag wel op het zesde jaar. Zij kaderden hun eindwerken binnen ‘Face Off’. Elke leerling koos zelf rond welk medium hij of zij wou werken, zolang het thema ‘gezichten’ er maar in voorkwam. ‘Dat kon visueel zijn, multimediaal, print of audio’, zegt docent audio Toon Bosschaert. ‘We willen dat de jongeren bezig zijn met wat ze graag doen. Naast de technische kant, kregen ze de kans om artistiek te groeien.’
Individuele begeleiding door experts
GO! Athena campus Heule heeft al heel wat expertise in huis. Het grootste deel van de leerkrachten is buiten de schooluren actief in het werkveld. Toch werkten ze voor het tweede jaar op rij met drie externe partners uit hun eigen streek. ‘Binnen multimedia zijn er enorm veel specialisaties’, verklaart Toon. ‘Door uiteenlopende experts binnen te halen, geven we de leerlingen heel wat kansen om op een andere manier naar hun vak te kijken. En ook wij leren bij!’
De eerste twee maanden van het project kwamen de leerlingen regelmatig samen in Muziekcentrum Track. Ze werden opgesplitst naar gelang hun voorkeur en kwamen terecht bij één van de externe partners. In verschillende lokalen konden de leerlingen individueel hun project bespreken met hen en de leerkrachten.
- Tom De Geeter is een ervaren graficus, webdesigner en producer. Hij begeleidde de leerlingen uit 6TMV (Multimedia Visueel). Vanuit zijn ervaring ondersteunde hij de leerlingen in zowel het visueel grafisch aspect als de meer technische kant. Dit bleek wel nodig te zijn; bij sommige leerlingen lag de focus in hun werk meer op printdesign, bij anderen meer op video of webdesign. Hij koppelde vaak terug naar wat in de commerciële wereld en grafische sector al dan niet werkt om zo het werk van leerlingen bij te sturen. Leerlingen kwamen zo tot commercieel inzicht. Bovendien leerden ze dankzij Tom hoe kritisch men in de sector is, het belang van klanttevredenheid en hoe snel er ook geschakeld moet kunnen worden naar een nieuw concept/visie/ontwerp binnen een project wanneer er iets niet klopt.
- Producer Dimitri Andreas is helemaal mee op het vlak van audio en muziekproductie. Hij begeleidde de leerlingen uit 6TMAV (Multimedia AudioVisueel). Dimitri denkt op een vriendelijke en rustige manier mee met de leerlingen waardoor ze graag naar hem luisteren en zijn tips opvolgen. Ook op vlak van video- en beeldverwerking kregen we van hem heel wat input.
- Bruno Tytgat volgde de leerlingen van 6TPM (Printmedia) op. Hij is een expert in grafisch ontwerp en drukwerk. Vanuit zijn ervaring als Grafisch Ontwerper kon hij de leerlingen in hun ontwerpproces coachen. In de opstartfase kwam zijn creatieve brein snel op gang om leerlingen die wat vast zaten met ideeën, mee vorm te geven. Druktechnisch had hij ook erg veel tips. Ook tijdens de ontwerpfase stond hij voldoende stil of druktechnisch elk idee haalbaar was en hoe dit moest worden bijgestuurd om in de realisatiefase (drukken & afwerken) een professioneel eindproduct te kunnen realiseren.
Bruno heeft een no-nonsense aanpak om duidelijk te maken wat wel en niet werkt in de grafische sector. Daardoor kwam hij bij onze jongeren erg geloofwaardig en enthousiast over, waardoor leerlingen snel positief opbouwende kritiek aanvaardden en wijzigingen aanbrachten doorheen hun project.
Naast de specifieke multimediavakken, werd ‘Face Off’ ook doorgetrokken naar andere vakken zoals Nederlands en Engels. ‘De leerlingen schreven onder andere affiche- en flyerteksten en hun eigen biografie’, zegt Toon. ‘Iedereen in de school kende het project en we kregen veel steun.’
Van klaslokaal naar Zoom
Toen de COVID-pandemie uitbrak, konden de fysieke contactmomenten niet meer doorgaan. Gelukkig schakelde de school heel snel: ‘Na een week waren we al volop bezig met digitale lessen’, zegt Toon. ‘We zijn gespecialiseerd in multimedia dus dat ging heel vlot. De externe partners belden gewoon in op Zoom. We moesten wel duidelijke afspraken maken. Zoom is toch een andere wereld. Allemaal door elkaar praten gaat bijvoorbeeld niet. Maar zodra iedereen wegwijs was, waren er geen problemen meer.’
‘Na een week waren we al volop bezig met digitale lessen. De externe partners belden gewoon samen met de leerkrachten in op Zoom’
Elke Zoomsessie werd opgenomen. De begeleiders gaven ook feedback via video. Zelf doet Toon dat al jaren: ‘Als leerlingen het zelf moeten opschrijven of onthouden, gaat er veel verloren. Het is ook vreemd om op papier iets uit te leggen over een beeld of audiofragment. De jongeren lijken het zelf ook leuker te vinden. Het is de taal waarin ze werken en leven.’
Digitaal succes
Het originele idee was dat de leerlingen samen een event zouden organiseren met een expo die twee weken zou blijven staan. Door COVID mocht dit niet meer doorgaan. Om toch een toonmoment te voorzien, zijn alle werken digitaal gepresenteerd. De leerlingen maakten een filmpje om hun creatie voor te stellen. Nadat de leerkrachten en partners het besproken hadden, presenteerden ze het ook nog eens live via Zoom. Er waren affiches en foto’s, maar ook animatie- en reclamefilmpjes.
‘Alles is super goed gelukt’, zegt Toon. ‘We hebben als school het gevoel dat we veel leerlingen konden ‘redden’ door zo kort op de bal te spelen. Sommigen gaven ook aan dat ze sneller en beter werkten in hun eigen cocon dan in de drukkere klassen. De coronaperiode heeft op de hele campus alles een stroomversnelling gebracht op het vlak van digitalisering. Intussen zitten we in een pilootproject van de Vlaamse overheid om anderhalve dag per week digitaal les te geven. Heel het Zoomverhaal heeft mooie vruchten afgeworpen.’
Tips van leerkracht Toon Bosschaert
- Neem digitale lessen op. Bezorg de opnames aan de leerlingen. Zo kunnen ze die waar nodig op eigen tempo opnieuw raadplegen.
- Geef feedback via video. Jongeren houden meer van filmpjes dan van papier. De feedback is direct en meteen duidelijk.
- Maak gebruik van een digitaal deelplatform (Dropbox, GoogleDrive, OneDrive …) en bezorg de link aan je leerling(en). Bespaar jezelf het heen- en weer mailen. Leerlingen en leerkrachten kunnen ten allen tijde aan de bestanden, ongeacht hun locatie.
- Laat de leerlingen zelf kiezen binnen een afgebakend thema. Laat hen iets schrijven of maken rond onderwerpen die hen interesseren. Als je inspeelt op hun referentiekader, hebben ze zin om te werken en wordt lesgeven ook gemakkelijker.
- Durf digitaal les te geven. Schakel om en ga ervoor!