Film in zicht

Basisschool De Vesten in Herentals haalde de expertise van Kunst In Zicht in huis om de leerlingen kennis te laten maken met (film)kunst. Aan de hand van klassikale workshops maakten ze hun eigen animaties met iPads, flipboekjes en zoötropen. Ze gingen aan de slag met actiecamera’s en werkten samen aan klassikale kortfilms. De unieke ontwikkeling van elke leerling stond centraal.

In het nieuwe leerplan media en muzische vorming van het GO! is het proces belangrijker dan het eindresultaat. Daar speelde basisschool De Vesten goed op in. Vanessa Vranken geeft les in het zesde leerjaar en was nieuwsgierig naar de leuke workshops op de flyer van Kunst In Zicht. Na overleg met de andere leerkrachten besloten ze er al snel een dynamoPROJECT voor de volledige 2de en 3de graad van te maken.

De leerlingen kregen echt de ruimte om zichzelf te laten zien. Sommigen ontdekten ineens dat ze goed waren met de computer, of dat ze geboren decorbouwers zijn. Ze kregen echt de ruimte om zichzelf te laten zien.’

Vakoverschrijdend

Het project overkoepelde de vakken Nederlands, muzische vorming en WO. We bezochten de bib en in de les bekeken we de verschillende genres en de manier waarop films gemaakt worden. Daaraan werden lessen woordenschat en begrijpend lezen gekoppeld. In groepjes maakten de leerlingen hun eigen storyboards. In het zesde leerjaar namen bij de voorbereiding enkele leerkrachten van het secundair onderwijs deel aan het project. Zo maken we de brug naar volgend jaar. In dat kader komt ook de juf techniek heel het jaar door al Proeftuinen techniek geven.  

Stop-motion filmpjes, flipboekjes en zoötropen

Tijdens de klassikale workshops met Kunst In Zicht brachten de leerlingen beeld tot leven door hun eigen stop-motion filmpjes, flipboekjes en zoötropen te maken. Kunst In Zicht gaf hen ook kleine camera’s die ze op een helm of op hun borstkas konden bevestigen en waarmee ze beelden maakten op de speelplaats. Die verwerkten ze nadien in een grote opstelling in de mediatheek. Met behulp van hun eigen beelden, decors én een modeltreintje maakten ze op één namiddag een klassikale, experimentele kortfilm.

Workshops op maat, inclusief expertise en materiaal

‘De samenwerking met Kunst In Zicht was echt geweldig. De begeleiders zetten iedereen aan het werk, maar ze gaven de leerlingen tegelijk ook veel vrijheid en ruimte voor eigen inbreng. Er zijn een aantal dingen die we zelf zouden kunnen doen, maar Kunst In Zicht bracht een enorme hoeveelheid aan expertise én materiaal mee. Ook op voorhand dachten ze actief mee en werkten ze op maat. Ze hebben een insteek die wij als leerkrachten niet altijd hebben’, vertelt Vanessa.

Kunst In Zicht filmde ook het proces van de kinderen. De leerlingen van het vijfde leerjaar monteerden die beelden achteraf met iMovie. Het project werd afgesloten met de vertoning van alle filmpjes op het schoolfeest, dat ook rond het thema film draaide.

Tips van juf Vanessa

  • Vraag naar de mening van alle collega’s. Staat iedereen open voor een project?
  • Communiceer duidelijk en regelmatig met alle partijen zodat iedereen goed weet wat, waar en wanneer zal gebeuren.
  • Stel je open voor nieuwe ideeën.
  • Durf verder te kijken dan je eigen (basis)school. De samenwerking met andere experts is een echte meerwaarde.
  • Laat alle kinderen zichzelf zijn en hun talenten ontdekken. Je zal versteld staan van hun creativiteit!
Auteur Natacha Michiels
Organisaties Kunst in Zicht
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Juf Vanessa Vranken, 6de leerjaar