Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. FM 200.8/TAKE 1. Radio Sijs

FM 200.8/TAKE 1. Radio Sijs

Onder de naam FM 200.8/Take 1. Radio Sijs gingen de leerlingen van opleidingsvorm 2 van Buso De Beemden een jaar lang muzisch-creatief aan de slag met diverse mediavormen. FM 200.8 verwijst naar de radio en het jaartal van hun project, Take 1 verwijst naar de film die ze maakten en Radio Sijs is de roepnaam van de schoolradio die een hoofdrol speelt in het project.

animatiews2.jpg
ws6.jpg
15d8437d055c987163faws7.jpg
9d7ea2aee107cd103c0bws.jpg

‘Levende kunsten doen vormend denken.’ Dat is de vaste overtuiging van leraar en leerlingbegeleider Karel Clinckemalie, die met dit project niet aan zijn proefstuk toe is. ‘We hebben hier een traditie van toneelspelen en brengen tweejaarlijks iets anders: normaal groeit het één uit het ander. Doordat wij hier een vaste percussiegroep, een schoolradio en een schoolkrant hebben, groeide het idee van een film - een soort bendeoorlog tussen de Radio’s en de Djembés - bijna vanzelf.’

Het zelfvertrouwen zien groeien

De langdurige ondersteuning van dynamoPROJECTEN werpt ook ditmaal zijn vruchten af. ‘In al die jaren hebben we een groep bekwame kunstenaars kunnen engageren, waarop we geregeld een beroep doen. Die professionele samenwerking geeft een enorme meerwaarde aan ons project. Zo stimuleren we de communicatieve en sociale vaardigheden van onze mentaal gehandicapte leerlingen. Het is heel belangrijk dat je hen vormen kan aanbieden om zich te uiten, aangezien veel van onze jongeren juist daarmee moeite hebben. Als je dan hun zelfvertrouwen ziet groeien omdat ze merken dat ze ook iets kunnen, heb je je doel bereikt.’

Dat treedt hoofdrolspeler Matthias Piroux bij: ‘Ik heb veel bijgeleerd. Je voelt je echt een acteur. Ik ben blij dat ik tot het einde ben doorgegaan, want ik vond het wel moeilijk om de teksten van buiten te leren. We leerden elkaar ook veel beter kennen. Het was echt plezant!’

Vak- en groepsoverschrijdend samenwerken

Dankzij een langdurige vak- en groepsoverschrijdende samenwerking met het hele begeleidingsteam van leerkrachten, paramedici en opvoeders kreeg het project concreet vorm. In een eerste fase werkte een kerngroep van leerlingen het verhaal uit. Een bitsige strijd, via sabotage en geweld, tussen de Radio’s en de Djembé’s, die uiteindelijk ontaardt in een ongeval, waarna een verbroedering volgt.

 In een tweede fase stonden verschillende workshops centraal. Met grafisch kunstenaar Lou Gils werden achtergrondmaterialen en figuurtjes voor de animatiefilmpjes gecreëerd, en met KIDSCAM gingen andere leerlingen met camera en PC aan de slag. Ondertussen maakte de percussiegroep in een workshop met Jan Van Dijck van Doedèskadèn kennis met verschillende nieuwe ritmes en manieren van spelen. De buitenopnames bleken heel leerrijk: ‘Voor sommige leerlingen was het zeer moeilijk om zich te beheersen, fictie werd soms bijna realiteit! Maar we konden er nadien wel goed mee aan de slag om te praten over verdraagzaamheid, geweld, respect en diversiteit.’

Een ander hoogtepunt was de opname van een hilarische kookscène in echte Charlie Chaplinstijl. Ook de leerlingen van opleidingsvorm 1, waarvan de helft autistisch is, maakten een knappe scène rond De Toverschool.

Glimmen van trots

Midden april ging de film - een 50 minuten durende originele mix van speelfilm en animatie - in première. In de namiddag was dat voor scholen en instellingen, ‘s avonds voor een bomvolle zaal van het cultuurcentrum Mechelen. Een tweede ‘toonmoment’ volgde begin juni voor de stageleerlingen ‘Bijzondere Jeugdzorg’ van het GO! Busleyden Atheneum. ‘Zo’n toonmoment is een echte succeservaring voor onze gasten. Je ziet alle 99 deelnemers glimmen van trots, en dat is toch één van onze belangrijkste doelen’, besluit Karel.

Tips van meester Karel

  • Maak een spannend én grappig verhaal rond iets uit de school, bijvoorbeeld de schoolradio. De scènes spelen zich af op en rond de school en zo kom je makkelijk tot een scenario. 
  • Verzin een tekst op een bestaande melodie en breng dit live, zowel in de film als op het podium. Dat is de manier waarop ons radiolied ontstond.
  • Bouw in de hoek van het crea-lokaal een echt ogende radiostudio voor de film.
  • Steek een kort showprogramma (met elementen uit de film) ineen met het koor, de dans- en de djembégroep en breng dit live tijdens het toonmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! Busleyden Atheneum-campus Stassart
Organisaties cultuurcentrum mechelen schoolprogrammatie
Vzw Doedèskadèn
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Projectverantwoordelijke Karel Clinckemalie, leraar en leerlingbegeleider

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs