Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Fotografie in de gastronomie

Fotografie in de gastronomie

40 leerlingen uit de derde graad Hotel en Restaurant-Keuken van het VTI in Leuven namen een duik in de fotografie. Hoe konden ze met hun smartphone betere foto’s maken van eigen culinaire creaties zodat die hun professionaliteit en talent echt weerspiegelden? Jonna vzw zette hen op weg.

Fruit en groenten
Jongen fotografeert fruit en groenten
Jongen fotografeert fruit en groenten.
Jongen fotografeert fruit en groenten terwijl dame toekijkt.
Jongen fotografeert fruit en groenten dat in pollepels ligt.
Jongen fotografeert fruit en groenten in een kom met laken eromheen.
Jongen fotografeert een culinair gerecht in een keuken.
Een gastronomisch gerecht

Sophie Aertgeerts en Pieter-Jan Porreye zijn beiden pedagogisch coördinator en leerkracht in het VTI. Zij merken elke dag dat er veel creativiteit in deze leerlingen schuilt. Als ze hun gerechten mooi schikken en de borden perfect dresseren bijvoorbeeld. ‘Voor hun geïntegreerde proef en stageschrift is het belangrijk dat ze hun werk goed fotograferen. Die foto’s moeten hun talenten weerspiegelen. Maar ze deden dat snel, zonder na te denken en zonder voorkennis. Daar zat dus een grote leermogelijkheid’, zegt het duo.

Er was nog een reden om net voor deze groep een dynamoPROJECT uit te werken. Sophie: ‘Deze klassen kunnen minder vaak deelnemen aan buitenschoolse activiteiten omdat ze banketten organiseren, meedoen met wedstrijden of op stage zijn. Dit was een kans om voor hen iets te doen op een moment dat het wel kon.’

'Ze namen snel foto’s, zonder voorkennis. Daar zat een grote leerkans.'

Eerste dynamoPROJECT

Hoe kwamen ze dan bij Jonna vzw terecht? ‘Jonna polste of we interesse hadden in een cultuurproject op maat van de school. We hebben hen uitgenodigd voor een gesprek en toen is dit plan gegroeid. Ook het afdelingshoofd van Hotel was bij het overleg betrokken. Zo kregen ook praktijkleraren een idee van wat de leerlingen in hun lessen gingen doen. Jonna gaf ons ook de tip om subsidies aan te vragen via Cultuurkuur en ondersteunde ons bij het opstellen van het subsidiedossier.’

Over diepte, scherpte en lichtinval

Elke klas kreeg 3 sessies van 4 lesuren. Tijdens de eerste sessie werden leerlingen zich bewust van kleurschakeringen, van wat lichtinval doet. Jonna maakte een bundeltje en zorgde voor een theoretische opbouw. Ook kunstenaars die met voeding werken, zoals Arcimboldo, kwamen aan bod. Daarna gingen ze aan de slag met het fotograferen van groenten en fruit. Gewoon met hun eigen smartphone. Ze experimenteerden met open en gesloten gordijnen.

De volgende sessie ging een stap verder. Elke groep werkte met zelfgekozen producten. De schikking op het bord, de compositie van de foto, een kaars erbij om sfeer te creëren, een zwart doek erboven om met dat effect te spelen … Scherpte, diepte, perspectief: alle basistechnieken van de fotografie kwamen aan bod. Tijdens de laatste sessie maakten ze een zelfgekozen gerecht klaar en fotografeerden ze dat met de kennis die ze hadden opgedaan.

Wanneer is het onze beurt?

De reacties van de leerlingen waren erg positief. Sophie: ‘Voor hen waren deze sessies iets totaal anders. Ze vonden het leuk en zeiden dat ze veel hadden bijgeleerd. Leerlingen die de sessies nog niet kregen, informeerden wanneer zij aan de beurt waren.’

Hoe verklaren ze dat succes? De school vertrok vanuit de creativiteit van de leerlingen en sloot aan bij de noden die ze voelden. Daarom investeren ze liever in een project als dit dan in traditionele uitstappen. Over 2 jaar staat het allicht weer op de agenda. In tussentijd werken ze met Jonna een ander creatief project voor de eerste graad uit.

Tips van leerkrachten Sophie en Pieter-Jan

  • Leer elkaar goed kennen zodat de beginsituatie heel duidelijk is. De culturele partner moet je school en je publiek leren kennen, als school moet je vertrouwd geraken met een meer artistieke werkwijze. Dat vraagt overleg en veel communicatie.
  • Durf gaandeweg bij te sturen. Ook Jonna kwam in een onbekende wereld terecht. Het was zoeken naar een evenwicht tussen de artistieke kennis van Jonna en de culinaire hoogstandjes die de leerlingen op tafel toveren. Dit is een groeiproces.
  • Vertrek vanuit de noden en kwaliteiten van je leerlingen. Onderschat hen niet.
  • Laat de gestructureerde school maar eens botsen met meer artistieke mensen. Ook al vraagt het veel mailverkeer om alles in orde te krijgen en voelt het soms chaotisch aan. Het is ook verrijkend om niet heel afgelijnd te werken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Vrije Technische School Leuven
Organisaties JONNA vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Sophie Aertgeerts en Pieter-Jan Porreye
Lesuren/lestijden 12

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs