Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

DynamoOPWEG, de ondersteuning voor gratis vervoer naar culturele bestemmingen met De Lijn, blijft bestaan en kan op elk moment van het schooljaar worden aangevraagd. Meer info 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Fotografie in de gastronomie

Fotografie in de gastronomie

40 leerlingen uit de derde graad Hotel en Restaurant-Keuken van het VTI in Leuven namen een duik in de fotografie. Hoe konden ze met hun smartphone betere foto’s maken van eigen culinaire creaties zodat die hun professionaliteit en talent echt weerspiegelden? Jonna vzw zette hen op weg.

Fruit en groenten
Jongen fotografeert fruit en groenten
Jongen fotografeert fruit en groenten.
Jongen fotografeert fruit en groenten terwijl dame toekijkt.
Jongen fotografeert fruit en groenten dat in pollepels ligt.
Jongen fotografeert fruit en groenten in een kom met laken eromheen.
Jongen fotografeert een culinair gerecht in een keuken.
Een gastronomisch gerecht

Sophie Aertgeerts en Pieter-Jan Porreye zijn beiden pedagogisch coördinator en leerkracht in het VTI. Zij merken elke dag dat er veel creativiteit in deze leerlingen schuilt. Als ze hun gerechten mooi schikken en de borden perfect dresseren bijvoorbeeld. ‘Voor hun geïntegreerde proef en stageschrift is het belangrijk dat ze hun werk goed fotograferen. Die foto’s moeten hun talenten weerspiegelen. Maar ze deden dat snel, zonder na te denken en zonder voorkennis. Daar zat dus een grote leermogelijkheid’, zegt het duo.

Er was nog een reden om net voor deze groep een dynamoPROJECT uit te werken. Sophie: ‘Deze klassen kunnen minder vaak deelnemen aan buitenschoolse activiteiten omdat ze banketten organiseren, meedoen met wedstrijden of op stage zijn. Dit was een kans om voor hen iets te doen op een moment dat het wel kon.’

'Ze namen snel foto’s, zonder voorkennis. Daar zat een grote leerkans.'

Eerste dynamoPROJECT

Hoe kwamen ze dan bij Jonna vzw terecht? ‘Jonna polste of we interesse hadden in een cultuurproject op maat van de school. We hebben hen uitgenodigd voor een gesprek en toen is dit plan gegroeid. Ook het afdelingshoofd van Hotel was bij het overleg betrokken. Zo kregen ook praktijkleraren een idee van wat de leerlingen in hun lessen gingen doen. Jonna gaf ons ook de tip om subsidies aan te vragen via Cultuurkuur en ondersteunde ons bij het opstellen van het subsidiedossier.’

Over diepte, scherpte en lichtinval

Elke klas kreeg 3 sessies van 4 lesuren. Tijdens de eerste sessie werden leerlingen zich bewust van kleurschakeringen, van wat lichtinval doet. Jonna maakte een bundeltje en zorgde voor een theoretische opbouw. Ook kunstenaars die met voeding werken, zoals Arcimboldo, kwamen aan bod. Daarna gingen ze aan de slag met het fotograferen van groenten en fruit. Gewoon met hun eigen smartphone. Ze experimenteerden met open en gesloten gordijnen.

De volgende sessie ging een stap verder. Elke groep werkte met zelfgekozen producten. De schikking op het bord, de compositie van de foto, een kaars erbij om sfeer te creëren, een zwart doek erboven om met dat effect te spelen … Scherpte, diepte, perspectief: alle basistechnieken van de fotografie kwamen aan bod. Tijdens de laatste sessie maakten ze een zelfgekozen gerecht klaar en fotografeerden ze dat met de kennis die ze hadden opgedaan.

Wanneer is het onze beurt?

De reacties van de leerlingen waren erg positief. Sophie: ‘Voor hen waren deze sessies iets totaal anders. Ze vonden het leuk en zeiden dat ze veel hadden bijgeleerd. Leerlingen die de sessies nog niet kregen, informeerden wanneer zij aan de beurt waren.’

Hoe verklaren ze dat succes? De school vertrok vanuit de creativiteit van de leerlingen en sloot aan bij de noden die ze voelden. Daarom investeren ze liever in een project als dit dan in traditionele uitstappen. Over 2 jaar staat het allicht weer op de agenda. In tussentijd werken ze met Jonna een ander creatief project voor de eerste graad uit.

Tips van leerkrachten Sophie en Pieter-Jan

  • Leer elkaar goed kennen zodat de beginsituatie heel duidelijk is. De culturele partner moet je school en je publiek leren kennen, als school moet je vertrouwd geraken met een meer artistieke werkwijze. Dat vraagt overleg en veel communicatie.
  • Durf gaandeweg bij te sturen. Ook Jonna kwam in een onbekende wereld terecht. Het was zoeken naar een evenwicht tussen de artistieke kennis van Jonna en de culinaire hoogstandjes die de leerlingen op tafel toveren. Dit is een groeiproces.
  • Vertrek vanuit de noden en kwaliteiten van je leerlingen. Onderschat hen niet.
  • Laat de gestructureerde school maar eens botsen met meer artistieke mensen. Ook al vraagt het veel mailverkeer om alles in orde te krijgen en voelt het soms chaotisch aan. Het is ook verrijkend om niet heel afgelijnd te werken.
Auteur Veerle Vanbuel
School Vrije Technische School Leuven
Organisaties JONNA vzw
Onderwijsniveau
  • Gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Sophie Aertgeerts en Pieter-Jan Porreye
Lesuren/lestijden 12

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs