Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Frans leren door een podcast te maken

Frans leren door een podcast te maken

Geïnspireerd door enkele true crime verhalen creëerden 13 vijfdejaars van BARNUM hun eigen podcast tijdens het keuzeseminarie Radio et Podcast. Na een workshop bij podcastmaker Sara Logghe deden de leerlingen alles zelf: van de montage tot het organiseren van een podcastwandeling. Karolien Verscheure van de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten coachte de leerlingen doorheen het hele proces, samen met leerkracht Frans Sharon Vanmarcke.

Coronaproof

Sinds jaar en dag neemt BARNUM met een groepje leerlingen deel aan het Franse theaterfestival Artscène. Omdat het festival dit schooljaar niet kon doorgaan, ging leerkracht Frans Sharon Vanmarcke op zoek naar een waardig, coronaproof alternatief. Het podcastgenre bleek ideaal. Sharon: ‘Geen theatervoorstelling dit jaar. Maar bij een podcast komen ook acteer- en stemtechnieken aan bod. Ook fysiek afstand houden was geen probleem en tegelijk kon ik gericht aan mijn leerdoelen werken. Bovendien is een podcast een eigentijds medium dat onze jongeren aanspreekt.’

Technische kennis in huis halen

Omdat Sharon zelf niet vertrouwd was met (de technische aspecten) van een podcast deed ze beroep op oud-leerling en podcastmaker Sara Logghe. In een workshop leerde Sara de leerlingen werken met het programma Reaper, toonde ze hoe je een podcastscenario schrijft en hoe je een podcast op Spotify plaatst. Verder gaf ze praktische tips om de geluidskwaliteit op een laagdrempelige manier te verbeteren. Zo kan je met een eenvoudig plopkapje een microfoon maken van je smartphone.

Dichtbij de leefwereld

Karolien Verscheure, leerkracht Woord aan de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten, begeleidde de leerlingen bij de dramatische kant van het proces. Eerst schotelde ze de leerlingen van het keuzeseminarie een reeks podcasts (o.m. van AudioCollectief Schik en De Volksjury) voor en trokken ze naar Het Sterrebos voor de podcastwandeling De doodskus. Daarna brainstormde ze met de leerlingen over interessante thema’s. Iedereen maakte daarbij een moodboard. Karolien: ‘True crime en tienerzwangerschappen waren twee thema’s die overduidelijk kwamen bovendrijven.’ Zo kwam het verhaal voor ‘Barnum, au clair de la lune’ tot stand.

Werken met talent

Tijdens de volgende etappes probeerde Karolien de talenten van elke leerling zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen: ‘Er zaten enkele goede muzikanten en een uitstekende zangeres in het groepje. Ik stimuleerde de leerlingen om hun talenten te benutten.’ Leerlingen die geen stemmenwerk wilden doen, kregen extra montagetaken, en ook de PR werd door de leerlingen verzorgd. Via Instagram stories bracht het marketingteam regelmatig verslag uit. Toch leed het groepsaspect onder de coronamaatregelen: ‘Samen pizza eten na een dag opnames, toeleven naar een grote première, dat soort dingen hebben we gemist. Al denk ik dat het eindresultaat de leerlingen echt verbindt.’

Online en live

Eind mei organiseerden de podcastmakers een podcastwandeling voor de leerlingen van het vierde en vijfde jaar. Daarbij hielden de leerlingen halt op de verschillende locaties in de school waar het verhaal zich afspeelt. Visuele elementen, van een stamboom tot brieven, ondersteunden het verhaal. Sharon: ‘Tijdens een podcastwandeling moet je ergens je blik op kunnen richten. De visuele links maken het verhaal ook makkelijker begrijpbaar. En de leerlingen die toch niet meteen alle finesses van het verhaal meehadden, luisterden achteraf opnieuw via Spotify. Daar kan ook het grote publiek de podcast beluisteren.’

Nieuw medium met potentieel

In een slotsessie zullen Sharon en Karolien het project evalueren met de leerlingen. Zelf blikken ze tevreden terug. Sharon: ‘Ik ben onder de indruk van het eindresultaat. Voor mij was het medium podcast vrij nieuw, maar ik zie hierin veel potentieel. Verder heb ik de leerlingen enorme stappen zien zetten op vlak van creativiteit, technische vaardigheden en Franse uitspraak. Ze hebben gedurfd!’

Tips van Sharon Vanmarcke

  • Haal de technische kennis in huis via een professionele podcastmaker. Dat de geluidskwaliteit van onze podcast zo hoog is, hebben we te danken aan de tips van Sara Logghe.
  • Reserveer een vast, rustig lokaal voor de opnames. Zo krijg je een uniforme geluidskwaliteit. Al is het een illusie om in een school een plek te vinden waar het altijd stil is. Dan weer passeerde er een vuilniskar of begonnen er verbouwingen in de buurt van het lokaal. Een echte opnamestudio zou welkom zijn.
  • Toets de podcast tijdens de opnames regelmatig af bij iemand uit de doelgroep. Is het verhaal niet te moeilijk? Is het taalgebruik – in dit geval het Frans – afgestemd op hun niveau? Je wil de luisteraars niet verliezen omdat ze het verhaal niet begrijpen.
  • Enthousiasmeer de leerlingen die volgend jaar voor dit keuzeseminarie kunnen kiezen door hen uit te nodigen op de podcastwandeling.
  • Kies – als je die mogelijkheid hebt – voor oud-leerlingen als externe partners. Zij kennen de schoolcultuur door en door. Of een lokale partner, om je lokale netwerk te versterken.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Een podcastdraaiboek lezen en interpreteren

verbeelden

  • Een moodboard maken in Canva

conceptualiseren

  • Het selecteren van opnamefragmenten door zelfevaluatie en onderlinge feedback

analyseren

  • De structuur analyseren van de podcast Beaux Jeunes Monstres

Dragers

lichaam

  • Oude schooluniformen om de podcast visueel kracht bij te zetten

voorwerpen

  • foto’s en objecten uit het verhaal zoals een videocassette om de podcast visueel kracht bij te zetten

taal

  • brieven als visueel hulpmiddel om het mysterie van de podcast te ontrafelen

Grafische tekens

  • stamboom als visueel hulpmiddel om het mysterie van de podcast te ontrafelen
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Elen
School BARNUM
Organisaties Karolien Verscheure
Stedelijke Academie voor Podiumkunsten Adriaan Willaert
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Andere talen
  • Digitale competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs