Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Frans leren door een podcast te maken

Frans leren door een podcast te maken

Geïnspireerd door enkele true crime verhalen creëerden 13 vijfdejaars van BARNUM hun eigen podcast tijdens het keuzeseminarie Radio et Podcast. Na een workshop bij podcastmaker Sara Logghe deden de leerlingen alles zelf: van de montage tot het organiseren van een podcastwandeling. Karolien Verscheure van de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten coachte de leerlingen doorheen het hele proces, samen met leerkracht Frans Sharon Vanmarcke.

Coronaproof

Sinds jaar en dag neemt BARNUM met een groepje leerlingen deel aan het Franse theaterfestival Artscène. Omdat het festival dit schooljaar niet kon doorgaan, ging leerkracht Frans Sharon Vanmarcke op zoek naar een waardig, coronaproof alternatief. Het podcastgenre bleek ideaal. Sharon: ‘Geen theatervoorstelling dit jaar. Maar bij een podcast komen ook acteer- en stemtechnieken aan bod. Ook fysiek afstand houden was geen probleem en tegelijk kon ik gericht aan mijn leerdoelen werken. Bovendien is een podcast een eigentijds medium dat onze jongeren aanspreekt.’

Technische kennis in huis halen

Omdat Sharon zelf niet vertrouwd was met (de technische aspecten) van een podcast deed ze beroep op oud-leerling en podcastmaker Sara Logghe. In een workshop leerde Sara de leerlingen werken met het programma Reaper, toonde ze hoe je een podcastscenario schrijft en hoe je een podcast op Spotify plaatst. Verder gaf ze praktische tips om de geluidskwaliteit op een laagdrempelige manier te verbeteren. Zo kan je met een eenvoudig plopkapje een microfoon maken van je smartphone.

Dichtbij de leefwereld

Karolien Verscheure, leerkracht Woord aan de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten, begeleidde de leerlingen bij de dramatische kant van het proces. Eerst schotelde ze de leerlingen van het keuzeseminarie een reeks podcasts (o.m. van AudioCollectief Schik en De Volksjury) voor en trokken ze naar Het Sterrebos voor de podcastwandeling De doodskus. Daarna brainstormde ze met de leerlingen over interessante thema’s. Iedereen maakte daarbij een moodboard. Karolien: ‘True crime en tienerzwangerschappen waren twee thema’s die overduidelijk kwamen bovendrijven.’ Zo kwam het verhaal voor ‘Barnum, au clair de la lune’ tot stand.

Werken met talent

Tijdens de volgende etappes probeerde Karolien de talenten van elke leerling zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen: ‘Er zaten enkele goede muzikanten en een uitstekende zangeres in het groepje. Ik stimuleerde de leerlingen om hun talenten te benutten.’ Leerlingen die geen stemmenwerk wilden doen, kregen extra montagetaken, en ook de PR werd door de leerlingen verzorgd. Via Instagram stories bracht het marketingteam regelmatig verslag uit. Toch leed het groepsaspect onder de coronamaatregelen: ‘Samen pizza eten na een dag opnames, toeleven naar een grote première, dat soort dingen hebben we gemist. Al denk ik dat het eindresultaat de leerlingen echt verbindt.’

Online en live

Eind mei organiseerden de podcastmakers een podcastwandeling voor de leerlingen van het vierde en vijfde jaar. Daarbij hielden de leerlingen halt op de verschillende locaties in de school waar het verhaal zich afspeelt. Visuele elementen, van een stamboom tot brieven, ondersteunden het verhaal. Sharon: ‘Tijdens een podcastwandeling moet je ergens je blik op kunnen richten. De visuele links maken het verhaal ook makkelijker begrijpbaar. En de leerlingen die toch niet meteen alle finesses van het verhaal meehadden, luisterden achteraf opnieuw via Spotify. Daar kan ook het grote publiek de podcast beluisteren.’

Nieuw medium met potentieel

In een slotsessie zullen Sharon en Karolien het project evalueren met de leerlingen. Zelf blikken ze tevreden terug. Sharon: ‘Ik ben onder de indruk van het eindresultaat. Voor mij was het medium podcast vrij nieuw, maar ik zie hierin veel potentieel. Verder heb ik de leerlingen enorme stappen zien zetten op vlak van creativiteit, technische vaardigheden en Franse uitspraak. Ze hebben gedurfd!’

Tips van Sharon Vanmarcke

  • Haal de technische kennis in huis via een professionele podcastmaker. Dat de geluidskwaliteit van onze podcast zo hoog is, hebben we te danken aan de tips van Sara Logghe.
  • Reserveer een vast, rustig lokaal voor de opnames. Zo krijg je een uniforme geluidskwaliteit. Al is het een illusie om in een school een plek te vinden waar het altijd stil is. Dan weer passeerde er een vuilniskar of begonnen er verbouwingen in de buurt van het lokaal. Een echte opnamestudio zou welkom zijn.
  • Toets de podcast tijdens de opnames regelmatig af bij iemand uit de doelgroep. Is het verhaal niet te moeilijk? Is het taalgebruik – in dit geval het Frans – afgestemd op hun niveau? Je wil de luisteraars niet verliezen omdat ze het verhaal niet begrijpen.
  • Enthousiasmeer de leerlingen die volgend jaar voor dit keuzeseminarie kunnen kiezen door hen uit te nodigen op de podcastwandeling.
  • Kies – als je die mogelijkheid hebt – voor oud-leerlingen als externe partners. Zij kennen de schoolcultuur door en door. Of een lokale partner, om je lokale netwerk te versterken.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Een podcastdraaiboek lezen en interpreteren

verbeelden

  • Een moodboard maken in Canva

conceptualiseren

  • Het selecteren van opnamefragmenten door zelfevaluatie en onderlinge feedback

analyseren

  • De structuur analyseren van de podcast Beaux Jeunes Monstres

Dragers

lichaam

  • Oude schooluniformen om de podcast visueel kracht bij te zetten

voorwerpen

  • foto’s en objecten uit het verhaal zoals een videocassette om de podcast visueel kracht bij te zetten

taal

  • brieven als visueel hulpmiddel om het mysterie van de podcast te ontrafelen

Grafische tekens

  • stamboom als visueel hulpmiddel om het mysterie van de podcast te ontrafelen
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Elen
School BARNUM
Organisaties Karolien Verscheure
Stedelijke Academie voor Podiumkunsten Adriaan Willaert
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Andere talen
  • Digitale competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs