Frans leren door een podcast te maken
Geïnspireerd door enkele true crime verhalen creëerden 13 vijfdejaars van BARNUM hun eigen podcast tijdens het keuzeseminarie Radio et Podcast. Na een workshop bij podcastmaker Sara Logghe deden de leerlingen alles zelf: van de montage tot het organiseren van een podcastwandeling. Karolien Verscheure van de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten coachte de leerlingen doorheen het hele proces, samen met leerkracht Frans Sharon Vanmarcke.
Coronaproof
Sinds jaar en dag neemt BARNUM met een groepje leerlingen deel aan het Franse theaterfestival Artscène. Omdat het festival dit schooljaar niet kon doorgaan, ging leerkracht Frans Sharon Vanmarcke op zoek naar een waardig, coronaproof alternatief. Het podcastgenre bleek ideaal. Sharon: ‘Geen theatervoorstelling dit jaar. Maar bij een podcast komen ook acteer- en stemtechnieken aan bod. Ook fysiek afstand houden was geen probleem en tegelijk kon ik gericht aan mijn leerdoelen werken. Bovendien is een podcast een eigentijds medium dat onze jongeren aanspreekt.’
Technische kennis in huis halen
Omdat Sharon zelf niet vertrouwd was met (de technische aspecten) van een podcast deed ze beroep op oud-leerling en podcastmaker Sara Logghe. In een workshop leerde Sara de leerlingen werken met het programma Reaper, toonde ze hoe je een podcastscenario schrijft en hoe je een podcast op Spotify plaatst. Verder gaf ze praktische tips om de geluidskwaliteit op een laagdrempelige manier te verbeteren. Zo kan je met een eenvoudig plopkapje een microfoon maken van je smartphone.
Dichtbij de leefwereld
Karolien Verscheure, leerkracht Woord aan de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten, begeleidde de leerlingen bij de dramatische kant van het proces. Eerst schotelde ze de leerlingen van het keuzeseminarie een reeks podcasts (o.m. van AudioCollectief Schik en De Volksjury) voor en trokken ze naar Het Sterrebos voor de podcastwandeling De doodskus. Daarna brainstormde ze met de leerlingen over interessante thema’s. Iedereen maakte daarbij een moodboard. Karolien: ‘True crime en tienerzwangerschappen waren twee thema’s die overduidelijk kwamen bovendrijven.’ Zo kwam het verhaal voor ‘Barnum, au clair de la lune’ tot stand.
Werken met talent
Tijdens de volgende etappes probeerde Karolien de talenten van elke leerling zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen: ‘Er zaten enkele goede muzikanten en een uitstekende zangeres in het groepje. Ik stimuleerde de leerlingen om hun talenten te benutten.’ Leerlingen die geen stemmenwerk wilden doen, kregen extra montagetaken, en ook de PR werd door de leerlingen verzorgd. Via Instagram stories bracht het marketingteam regelmatig verslag uit. Toch leed het groepsaspect onder de coronamaatregelen: ‘Samen pizza eten na een dag opnames, toeleven naar een grote première, dat soort dingen hebben we gemist. Al denk ik dat het eindresultaat de leerlingen echt verbindt.’
Online en live
Eind mei organiseerden de podcastmakers een podcastwandeling voor de leerlingen van het vierde en vijfde jaar. Daarbij hielden de leerlingen halt op de verschillende locaties in de school waar het verhaal zich afspeelt. Visuele elementen, van een stamboom tot brieven, ondersteunden het verhaal. Sharon: ‘Tijdens een podcastwandeling moet je ergens je blik op kunnen richten. De visuele links maken het verhaal ook makkelijker begrijpbaar. En de leerlingen die toch niet meteen alle finesses van het verhaal meehadden, luisterden achteraf opnieuw via Spotify. Daar kan ook het grote publiek de podcast beluisteren.’
Nieuw medium met potentieel
In een slotsessie zullen Sharon en Karolien het project evalueren met de leerlingen. Zelf blikken ze tevreden terug. Sharon: ‘Ik ben onder de indruk van het eindresultaat. Voor mij was het medium podcast vrij nieuw, maar ik zie hierin veel potentieel. Verder heb ik de leerlingen enorme stappen zien zetten op vlak van creativiteit, technische vaardigheden en Franse uitspraak. Ze hebben gedurfd!’
Tips van Sharon Vanmarcke
- Haal de technische kennis in huis via een professionele podcastmaker. Dat de geluidskwaliteit van onze podcast zo hoog is, hebben we te danken aan de tips van Sara Logghe.
- Reserveer een vast, rustig lokaal voor de opnames. Zo krijg je een uniforme geluidskwaliteit. Al is het een illusie om in een school een plek te vinden waar het altijd stil is. Dan weer passeerde er een vuilniskar of begonnen er verbouwingen in de buurt van het lokaal. Een echte opnamestudio zou welkom zijn.
- Toets de podcast tijdens de opnames regelmatig af bij iemand uit de doelgroep. Is het verhaal niet te moeilijk? Is het taalgebruik – in dit geval het Frans – afgestemd op hun niveau? Je wil de luisteraars niet verliezen omdat ze het verhaal niet begrijpen.
- Enthousiasmeer de leerlingen die volgend jaar voor dit keuzeseminarie kunnen kiezen door hen uit te nodigen op de podcastwandeling.
- Kies – als je die mogelijkheid hebt – voor oud-leerlingen als externe partners. Zij kennen de schoolcultuur door en door. Of een lokale partner, om je lokale netwerk te versterken.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- Een podcastdraaiboek lezen en interpreteren
verbeelden
- Een moodboard maken in Canva
conceptualiseren
- Het selecteren van opnamefragmenten door zelfevaluatie en onderlinge feedback
analyseren
- De structuur analyseren van de podcast Beaux Jeunes Monstres
Dragers
lichaam
- Oude schooluniformen om de podcast visueel kracht bij te zetten
voorwerpen
- foto’s en objecten uit het verhaal zoals een videocassette om de podcast visueel kracht bij te zetten
taal
- brieven als visueel hulpmiddel om het mysterie van de podcast te ontrafelen
Grafische tekens
- stamboom als visueel hulpmiddel om het mysterie van de podcast te ontrafelen