Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Freinetschool De Loods oefent Nederlands met rap songs

Freinetschool De Loods oefent Nederlands met rap songs

In Freinetschool De Loods in Gent staat de graadklas van juf Els De Latter op de planken. Haar derde en vierdeklassers tonen zichzelf én hun talentenrap aan het publiek van ouders en medeleerlingen. Mike Claeys van Woord Omhoog zorgt vanop de achtergrond voor de beats en ziet dat het goed is. ‘Dit is immers allemaal ontstaan vanuit hun eigen verbeelding.'

2 leerlingen met micro op het podium
Lachende leerlingen nemen poses aan op het podium
Leerlingen samen op het podium
4 leerlingen nemen samen een rap op
Leerling dribbelt voetbal op het podium

Dat Els en Mike voor dit project samenwerken, is geen toeval. Het tweetal kent elkaar uit een vorig professioneel leven. ‘Ik wist dat Mike heel erg op maat van de leerlingen werkt’, zegt Els. ‘Hij heeft geen vast recept in zijn hoofd. Dat past bij onze Freinet-aanpak. Toen we voor dit project de koppen bij elkaar staken, voelden we elkaar meteen goed aan.’

Perfecte partners in crime

De twee legden samen het grote kader vast. ‘Dat we een rap song zouden maken over hun eigen talenten en dat we een toonmoment wilden doen. Dat lag vast. Al de andere dingen zijn tot stand gekomen met de kinderen zelf’, blikt Mike terug. ‘Ik geloof echt dat kinderen goede artiesten zijn, je moet ze gewoon in de juiste richting stuwen en niet afremmen.’

Leerlingen liggen samen plat op het podium

Op het ritme van het Nederlands

Els wou tijdens dit project in de eerste plaats creatief aan de slag gaan met taal en daar ook het muzische aan koppelen. ‘We hebben veel meertalige leerlingen’, legt ze haar keuze uit. ‘Ik dacht dat tijdens het rappen alleen de letterlijke taal aan bod zou komen. Maar er kwamen zoveel meer aspecten bovendrijven: lichaamstaal, je muzikaal uiten, op een podium durven staan, spelen met taal. Dit gaat duidelijk verder dan de Nederlandse leerplandoelen.’

Taal en muziek: het is volgens Els een sterke combinatie om met meertalige leerlingen het Nederlands te oefenen. ‘Ze waren echt hard met het ritme van het Nederlands bezig. Zonder dat ze het wisten, dachten ze na over lettergrepen en zochten ze synoniemen als iets niet bekte. Ze kennen intussen ook elkaars zinnen en vergeten die allicht nooit meer.’

Tips van leerkracht Els

  • Link een project als dit aan bijvoorbeeld openluchtklassen. Zo is het er voor altijd mee verbonden. Op school kan ook, maar dan gaat het meer op in de routine. Bijkomend voordeel: zo’n openluchtklassen zijn goed voor de groepsdynamiek. Het is hét moment om banden te smeden, elkaar en jezelf te leren kennen en jezelf te durven tonen aan elkaar.
  • Zoek een partner met wie je op 1 lijn zit. Voor ons moest het niet allemaal gedrild worden, mocht het uit de kinderen zelf komen. Mike werkt op die manier waardoor er bij niemand sprake was van frustratie of stress.

Nieuwe invalshoeken

Waarom voelde Els dat ze versterking kon gebruiken bij de aanpak van haar idee? ‘Ik grijp zelf altijd terug naar boeken en daar wou ik los van komen’, legt ze uit. ‘Mike kon voor een nieuwe invalshoek zorgen. Soms heb ik ook de neiging om alles van nul te beginnen. Ik zou bijvoorbeeld zelf een beat beginnen te maken. Maar dat hoeft niet, zag ik nu. Plak zinnen op een bestaande beat en je hebt al snel een mooi resultaat. Verder tilt zijn professioneel opnamemateriaal het project naar een hoger niveau.’

Mike gaf zijn sessies tijdens de openluchtklassen in Maarkedal. Hij kwam er 3 dagen 3 tot 4 uur meedraaien. ‘Het belangrijkste woord daarbij is opbouw. Nu staan ze op het podium wel enthousiast te performen, maar dat lukt alleen door tussenstapjes te zetten. Ze waren in het begin niet allemaal wild van het idee. Door een goede opbouw kan je met eender welke groep iets op een podium neerzetten dat leuk is om naar te kijken.’

'Uit een eerste evaluatie bleek dat 90 procent van de leerlingen zich nu meer durft te uiten'

Begeleidend leerkracht Els De Latter

Leerling rapt op podium voor enthousiast publiek

Talenten in de kijker

Leuk om naar te kijken is het zeker. Na de gezamenlijke rap zetten ze zichzelf én hun talent nog eens in de kijker voor de ogen van de talrijke toeschouwers. Van breakdance tot voetballen en zingen.

Uit de eerste evaluatie van het project bleek dat 90 procent van de leerlingen zich nu meer durft te uiten. Een succes dus. ‘Ik zou nog eens iets gelijkaardigs willen doen, maar dan met thuistalen’, besluit Els. ‘En daar ouders bij betrekken. Wat denk je, Mike? Kom je terug?’ Wij in ieder geval wel!

Wil jij ook samenwerken met een muzikant in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De muzieknummers die we gebruikten, hebben de kinderen zelf gezocht. Hoort het erbij? Past het bij het ritme?
  • De leerlingen hebben zichzelf, elkaar én Mike als professioneel kunstenaar van wie ze iets kunnen oppikken, aanschouwd.
  • Mike gaf soms een kort voorbeeld: beatboxen met het woord basketbal bijvoorbeeld. Nadien probeerden de leerlingen.

verbeelden

  • Het hele stuk over de eigen talenten van de leerlingen is echt ontstaan uit hun ideeën, verbeelding. Zo hadden we 2 jongens die niet echt wilden meedoen. Mike zette voor hen een metal-muziekje op en uiteindelijk kwam er een act met stoelen bij. Die verbeeldt hun initiële weerstand.

conceptualiseren

  • Rappen is praten en rijmen op muziek. Over al de rest heeft Mike het niet. Hij geeft bewust bewust geen achtergrond zodat iedereen zich erin kan herkennen.

analyseren

  • Toen ze de rap aan het schrijven waren, riep Mike de leerlingen regelmatig op het podium. Door het live door de micro te doen, voelden ze zelf dat het nog niet helemaal goed zat. Met prikkelvragen lieten we hen dan analyseren: Wat kan er beter? Probeer je eens in te beelden dat er volk staat: die willen verstaan wat je zegt. Wil je dicht op elkaar staan? Waarom niet het hele podium benutten? Is het niet te lang of te kort? Past het liedje goed?

Dragers

lichaam

  • Gezichtsuitdrukking, volume in je stem, dans ...

voorwerpen

  • Podium gebruiken, microfoon correct gebruiken ...

taal

  • Rijmen, ritme van gesproken taal ...

Grafische tekens

  • Ritmiek, letters ...
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
Label
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
School SBS Freinetschool De Loods
Organisaties Woord Omhoog
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • geluid en muziek
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021
Projectverantwoordelijke Els De Latter

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs