Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Geluksvogels

Geluksvogels

De leerlingen van Basisschool Windekind gingen op zoek naar geluk. Samen met hun leerkrachten, begeleiders en toneelschool JONNA bedachten ze een theatervoorstelling die vertrok uit het boek Geluksvogels. Het werd een verhaal vol gevleugelde gelukszoekers en gekke vogels.

Gevleugelde momenten

‘Ons jaarthema is GELUKSVOGELS, naar het boek Geluk voor kinderen van Leo Bormans’, vertelt juf Veerle. In het boek vind je tien spannende voorleesverhalen over tien geluksvogels. Elk verhaal is gebouwd op een van de tien pijlers van geluk. Iedere maand stelde Veerle in elke klas zo’n vogel voor. Boeken spelen een belangrijke rol voor de kinderen, onze kinderen komen buiten de school moeilijk in aanraking met boeken.  ‘We deden dit o.a. door interactief voor te lezen in de klassen’, vertelt Veerle. ‘Sommige leerlingen kunnen niet spreken, sommigen kunnen niet stappen, maar van een verhaal genieten kan iedereen!

We zorgden ervoor dat de verhalen als een rode draad doorheen alle vakken en projecten aan bod kwamen: Tijdens de maandelijkse talentennamiddagen, crealessen, in de lessen Sociaal en Emotionele Vaardigheden) … Zo hebben we er een heel schooljaar van genoten.

Zij hebben ons vleugels gegeven

‘Met deze verhalen hebben we een theaterstuk in elkaar gestoken. ‘Omdat het voor onze kinderen niet evident is om naar het theater te gaan, is het belangrijk dat we op deze manier theater naar de school brengen.

Hiervoor lieten we ons ondersteunen en inspireren door toneelschool JONNA. Samen hebben we nagedacht wat we met de voorstelling wilden bereiken en wat binnen de capaciteiten van de leerlingen lag. We wilden al onze leerlingen een eigen plekje geven. Onze leerlingen zijn kleuters en leerlingen met een motorische en/of cognitieve beperking. Daarom werkten we type-overschrijdend en klasoverschrijdend.’

Leren van elkaar

JONNA zorgde voor de rode draad in het verhaal. Via co-teaching bereidde elke leerkracht met JONNA een eigen stukje voor in de klas. Zij zochten daar passende muziek bij en de leerkrachten repeteerden verder in de klas.

Directeur Geertrui Rayé: ‘De samenwerking met toneelschool JONNA is super goed verlopen. We wisten dat zij ervaring hadden met onze doelgroep, maar toch hebben we op voorhand met hen samen gezeten. Zo hebben we onze verwachtingen duidelijk gemaakt en onze kinderen aan hen voorgesteld. Het werd een coachingstraject waarbij leerkrachten en JONNA-begeleiders van elkaar konden leren. Gedurende 10 weken kwamen zij een halve dag met de klasgroepen oefenen. Zij inspireerden ons, gaven ons tips, gaven ons vertrouwen ... Op regelmatige basis zaten wij samen in een overleg om alles op elkaar af te stemmen. Zij hebben ons vleugels gegeven!'

Grenzen verlegd

Op het schoolfeest werden de twee voorstellingen heel uitbundig getoond aan ouders en familie. De mensen van JONNA, de leerkrachten en juf Veerle leidden alles op een rustige manier in goede banen. Er klonk live muziek, attributen -gemaakt door de leerlingen en de crealeerkrachten- verschenen ten tonele en de leerlingen en hun rolstoel kregen vleugels opgespeld.

‘Het was een onvergetelijke ervaring voor de kinderen’, vertelt Geertrui. ‘Elk op hun eigen manier waren ze enthousiast. De kinderen verlegden hun grenzen, zo hoorden we vaak: ik wist niet dat ik dit ging kunnen … Ons doel is geslaagd: Alle kinderen namen deel aan het project. Sommige leerlingen droegen verbaal hun steentje bij, anderen deden dat met de stemcomputer of via bewegingen. Ze genoten allemaal van de muziek, van het samenwerken aan één groot verhaal en van het samen zijn met anderen.’

Juf Veerle: ‘Ik heb onze leerlingen en alle medewerkers zien groeien: van onzekerheid (niet weten wat het gaat worden) naar betrokkenheid, samenwerking, creativiteit, geloof dat het project zal slagen. Er ontstond een positieve dynamiek! Na afloop stond iedereen dan ook heel fier op het podium. Onmiddellijk na de voorstellingen kregen we van de ouders heel wat positieve reacties. Ook de schrijver, Leo Bormans, was aanwezig en sprak zijn bewondering uit.’

Tips van juf Veerle

  • Hou het eenvoudig en laagdrempelig. Stel geen te hoge eisen en zorg dat je ambities haalbaar zijn.
  • Laat een project over een voldoende lange tijd lopen. Zo raakt iedereen gewonnen voor het project, ook diegenen die wat sceptischer zijn.
  • Integreer je project als een rode draad doorheen alle vakken. Zo zorg je ervoor dat het thema echt leeft.
  • Een toonmoment is een middel om aan vaardigheden te werken als ‘samenwerken’, ‘contact maken met anderen’…
  • Betrek je collega’s om het project samen te dragen. Een project opzetten kan veel extra energie vragen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Eva Vandersypen
School VBSBO Windekind
Organisaties JONNA vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
Thema
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • schoolfeest
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Juf Veerle en directeur Geertrui Rayé

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs