Geluksvogels
De leerlingen van Basisschool Windekind gingen op zoek naar geluk. Samen met hun leerkrachten, begeleiders en toneelschool JONNA bedachten ze een theatervoorstelling die vertrok uit het boek Geluksvogels. Het werd een verhaal vol gevleugelde gelukszoekers en gekke vogels.
Gevleugelde momenten
‘Ons jaarthema is GELUKSVOGELS, naar het boek Geluk voor kinderen van Leo Bormans’, vertelt juf Veerle. In het boek vind je tien spannende voorleesverhalen over tien geluksvogels. Elk verhaal is gebouwd op een van de tien pijlers van geluk. Iedere maand stelde Veerle in elke klas zo’n vogel voor. Boeken spelen een belangrijke rol voor de kinderen, onze kinderen komen buiten de school moeilijk in aanraking met boeken. ‘We deden dit o.a. door interactief voor te lezen in de klassen’, vertelt Veerle. ‘Sommige leerlingen kunnen niet spreken, sommigen kunnen niet stappen, maar van een verhaal genieten kan iedereen!
We zorgden ervoor dat de verhalen als een rode draad doorheen alle vakken en projecten aan bod kwamen: Tijdens de maandelijkse talentennamiddagen, crealessen, in de lessen Sociaal en Emotionele Vaardigheden) … Zo hebben we er een heel schooljaar van genoten.
Zij hebben ons vleugels gegeven
‘Met deze verhalen hebben we een theaterstuk in elkaar gestoken. ‘Omdat het voor onze kinderen niet evident is om naar het theater te gaan, is het belangrijk dat we op deze manier theater naar de school brengen.
Hiervoor lieten we ons ondersteunen en inspireren door toneelschool JONNA. Samen hebben we nagedacht wat we met de voorstelling wilden bereiken en wat binnen de capaciteiten van de leerlingen lag. We wilden al onze leerlingen een eigen plekje geven. Onze leerlingen zijn kleuters en leerlingen met een motorische en/of cognitieve beperking. Daarom werkten we type-overschrijdend en klasoverschrijdend.’
Leren van elkaar
JONNA zorgde voor de rode draad in het verhaal. Via co-teaching bereidde elke leerkracht met JONNA een eigen stukje voor in de klas. Zij zochten daar passende muziek bij en de leerkrachten repeteerden verder in de klas.
Directeur Geertrui Rayé: ‘De samenwerking met toneelschool JONNA is super goed verlopen. We wisten dat zij ervaring hadden met onze doelgroep, maar toch hebben we op voorhand met hen samen gezeten. Zo hebben we onze verwachtingen duidelijk gemaakt en onze kinderen aan hen voorgesteld. Het werd een coachingstraject waarbij leerkrachten en JONNA-begeleiders van elkaar konden leren. Gedurende 10 weken kwamen zij een halve dag met de klasgroepen oefenen. Zij inspireerden ons, gaven ons tips, gaven ons vertrouwen ... Op regelmatige basis zaten wij samen in een overleg om alles op elkaar af te stemmen. Zij hebben ons vleugels gegeven!'
Grenzen verlegd
Op het schoolfeest werden de twee voorstellingen heel uitbundig getoond aan ouders en familie. De mensen van JONNA, de leerkrachten en juf Veerle leidden alles op een rustige manier in goede banen. Er klonk live muziek, attributen -gemaakt door de leerlingen en de crealeerkrachten- verschenen ten tonele en de leerlingen en hun rolstoel kregen vleugels opgespeld.
‘Het was een onvergetelijke ervaring voor de kinderen’, vertelt Geertrui. ‘Elk op hun eigen manier waren ze enthousiast. De kinderen verlegden hun grenzen, zo hoorden we vaak: ik wist niet dat ik dit ging kunnen … Ons doel is geslaagd: Alle kinderen namen deel aan het project. Sommige leerlingen droegen verbaal hun steentje bij, anderen deden dat met de stemcomputer of via bewegingen. Ze genoten allemaal van de muziek, van het samenwerken aan één groot verhaal en van het samen zijn met anderen.’
Juf Veerle: ‘Ik heb onze leerlingen en alle medewerkers zien groeien: van onzekerheid (niet weten wat het gaat worden) naar betrokkenheid, samenwerking, creativiteit, geloof dat het project zal slagen. Er ontstond een positieve dynamiek! Na afloop stond iedereen dan ook heel fier op het podium. Onmiddellijk na de voorstellingen kregen we van de ouders heel wat positieve reacties. Ook de schrijver, Leo Bormans, was aanwezig en sprak zijn bewondering uit.’
Tips van juf Veerle
- Hou het eenvoudig en laagdrempelig. Stel geen te hoge eisen en zorg dat je ambities haalbaar zijn.
- Laat een project over een voldoende lange tijd lopen. Zo raakt iedereen gewonnen voor het project, ook diegenen die wat sceptischer zijn.
- Integreer je project als een rode draad doorheen alle vakken. Zo zorg je ervoor dat het thema echt leeft.
- Een toonmoment is een middel om aan vaardigheden te werken als ‘samenwerken’, ‘contact maken met anderen’…
- Betrek je collega’s om het project samen te dragen. Een project opzetten kan veel extra energie vragen.