GO! basisschool De Muziekladder en KNOOP zoeken oosterse sferen op met schaduwtheater
Oosterse muziek weerklinkt door de ruimte. Een veelkleurige draak schuifelt behoedzaam voorbij terwijl acteurs achter een schaduwscherm de gekste fantasiedieren verbeelden. Nee, dit is niet het Lentefestival in Peking maar een performance van GO! basisschool De Muziekladder. Gesteund door de expertise van vzw KNOOP, gingen leerkracht Sven De Jongh en zijn derde kleuterklas namelijk aan de slag met Chinees schaduwentheater.
Op zoek naar een project dat zijn leerlingen visueel kon prikkelen, kwam leerkracht Sven via KNOOP terecht bij kunstenaars Robberto en Milena Atzori. Al snel bruiste het van de creatieve hersenspinsels. 'Als er een Wikipedia bestaat van creatieve ideeën, dan zijn het Robberto en Milena wel', zegt Sven. Uit het basisidee om rond schaduwen te werken, groeide een ambitieus geïnspireerd door Chinees schaduwentheater.
Gewapend met stof, karton, gekleurd papier en alles wat je maar aan elkaar kan plakken, kregen de kleuters van GO! basisschool De Muziekladder de opdracht om fantasiedieren in elkaar te knutselen. Leerkracht Sven reserveerde hiervoor speciaal een hoekje in zijn klaslokaal, waar al snel de gekste combinaties van dieren en planten ontstonden, vaak met hilarische benamingen.
Bij oosters theater mocht het fantasiedier der fantasiedieren natuurlijk niet ontbreken: met behulp van makedo (speciale schroeven uit plastiek om karton aan elkaar te zetten) bouwden de kleuters op twee halve dagen een heuse Chinese draak. Intussen was leerkracht Sven zich beginnen verdiepen in het audioprogramma Garageband. Sven stelde loops in, koos traditionele Chinese instrumenten en de leerlingen sloegen aan het musiceren.
Het veelkleurige project kreeg de naam 'Lichtspectrum' mee. 'Alles draait rond diversiteit', legt kunstenaar Robberto Atzori uit. 'De leerlingen hullen zich in verschillende kleuren maar vormen samen één geheel dat groter is dan de som van de delen. Net als een lichtspectrum dus'.
'De leerlingen hullen zich in verschillende kleuren maar vormen samen één geheel dat groter is dan de som van de delen. Net als een lichtspectrum dus.'
Alle knutselwerken zouden uiteindelijk samenkomen in een veelkleurig slotfeest, met de imposante draak als klap op de vuurpijl. En daar kwam wel wat repetitie aan de pas, legt Sven uit. 'Zes kleuters kropen in de draak en probeerden te stappen langs een lijn die ze zelf in de sportzaal hadden geplakt. Die lijn was wel belangrijk want anders zagen ze niet waar ze moesten lopen, wat soms ook wel grappig was'. Voor de slotshow werd de hele klas in drie groepen verdeeld: de draak, de acteurs achter het schaduwscherm, en een groepje dat geïmproviseerde muzikale begeleiding verzorgde.
'Het was geweldig om te zien hoe de kinderen verdwenen in hun theaterstuk en hoe trots ze waren toen ze bogen en hun applaus in ontvangst namen', zegt Sven. Het succes van 'Lichtspectrum' heeft hem alvast geïnspireerd tot een nieuw creatief project in samenwerking met KNOOP, dit keer rond kippen en vossenburchten. En zo blijft de (al dan niet imaginaire) dierenwereld voor inspiratie zorgen.
Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.