Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

Omdat de school als jaarthema 'street art' had, kozen de twee juffen van het 5de leerjaar er voor om hun klassen onder te dompelen in de graffitikunst. Ze maakten met Graffiti vzw een graffititour in Gent en maakten kennis met verschillende graffitistijlen. Op school volgden meerdere workshops met als resultaat een graffitimuur, zelf getekend en zelf gespoten door de leerlingen!

‘Eerst dachten we zelf goed na wat we graag wilden’, vertelt juf Inge Meire van de vijfde klas van Vrije Basisschool Pius X. ‘Ons jaarthema draaide rond street art en dat wilde we graag integreren in onze lessen muzische vorming. Daarom zaten we eerst samen met Graffiti vzw voor een verkennend gesprek. We stemden de verwachtingen op elkaar af en overlegden over de inhouden van de verschillende workshops. ‘

Eerst de basis

‘Tijdens de eerste ontmoeting loodste de begeleidster van Graffiti vzw ons naar de mooie graffitiplekjes van Gent’, zegt Inge. ‘Zo maakten we kennis met de verschillende graffitistijlen en de boodschappen die de kunstenaars wilden brengen. Ook heel wat technieken om graffiti te spuiten, veiligheidsmaatregelen, regels in de graffiti, graffitiwoordenschat ... kwamen aan bod. Dat was een boeiende ervaring waarbij ook wij als leerkrachten veel geleerd hebben! Het was fijn om het erfgoed in Gent op deze manier te ontdekken. Niet alleen op de muren, ook op de grond vinden we graffiti. We hebben nu meer oog voor kunst in onze stad Gent.’

‘We hebben geleerd de leerlingen te lossen en hun gang te laten gaan in hun ideeën.’

Inge Meire - leerkracht vijfde leerjaar

Daarna zelf aan de slag

‘Nadien gingen we met de leerlingen in meerdere workshops aan de slag op school. De begeleidster leerde ons de technieken van het graffitispuiten, de regels binnen de graffitikunst, veiligheidsmaatregelen en tekenen in graffitistijl. Het schetsen van de ontwerpen bleek niet gemakkelijk te zijn en ook de graffitistijl implementeren is niet evident. We kregen hierdoor nog een grotere bewondering voor deze vorm van kunst! De leerlingen genoten van de uitdaging en stuurden hun tekeningen steeds zelf bij.’

‘De gemaakte voorontwerpen resulteerden in een muurschildering aan de straatkant van onze school. De begeleidster combineerde hiervoor alle ideeën van de leerlingen tot één geheel. Hierbij mochten de leerlingen de plaats van hun tekening kiezen. Er werd dus heel wat gecommuniceerd over wat er op de muur zou komen. Elke leerling had inspraak, dus van iedereen is iets meegenomen. Sommige leerlingen durfden aanvankelijk niet spuiten, bang dat het fout zou zijn, maar op het einde verliep dit vlotjes en hebben ze echt hun ding gedaan. De leerlingen wilde ook een boodschap meegeven aan de buurtbewoners, daarom integreerden ze een zoekspelletje op de muur.’

Samen praten over kunst

‘Naast alles wat we hebben geleerd over graffiti, hebben we ook geleerd de leerlingen te lossen en hun gang te laten gaan in hun ideeën. Ook de experimenteerfase (de eerste keer spuiten) was een wonderlijk moment. Doordat het spuiten gebeurde op het grasplein voor de school kwamen veel buren en mensen uit de gemeente een kijkje nemen en een praatje slaan met de leerlingen. Fijn om jong en oud samen te zien communiceren over kunst. Het brengt ons allen dichter bij elkaar.’

‘Binnen het project konden de leerlingen hun talenten complementair inzetten. Ze werkten sterk samen en we zijn allemaal heel fier op het eindresultaat. Het was ook een teambuilding, ideaal om het schooljaar te starten en elkaar beter te leren kennen!’

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met Graffiti vzw en ontdek andere creatieve projecten van hen met scholen.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Pius X
Organisaties Graffiti vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020
Projectverantwoordelijke Inge Meire, leerkracht vijfde leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs