Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

Omdat de school als jaarthema 'street art' had, kozen de twee juffen van het 5de leerjaar er voor om hun klassen onder te dompelen in de graffitikunst. Ze maakten met Graffiti vzw een graffititour in Gent en maakten kennis met verschillende graffitistijlen. Op school volgden meerdere workshops met als resultaat een graffitimuur, zelf getekend en zelf gespoten door de leerlingen!

‘Eerst dachten we zelf goed na wat we graag wilden’, vertelt juf Inge Meire van de vijfde klas van Vrije Basisschool Pius X. ‘Ons jaarthema draaide rond street art en dat wilde we graag integreren in onze lessen muzische vorming. Daarom zaten we eerst samen met Graffiti vzw voor een verkennend gesprek. We stemden de verwachtingen op elkaar af en overlegden over de inhouden van de verschillende workshops. ‘

Eerst de basis

‘Tijdens de eerste ontmoeting loodste de begeleidster van Graffiti vzw ons naar de mooie graffitiplekjes van Gent’, zegt Inge. ‘Zo maakten we kennis met de verschillende graffitistijlen en de boodschappen die de kunstenaars wilden brengen. Ook heel wat technieken om graffiti te spuiten, veiligheidsmaatregelen, regels in de graffiti, graffitiwoordenschat ... kwamen aan bod. Dat was een boeiende ervaring waarbij ook wij als leerkrachten veel geleerd hebben! Het was fijn om het erfgoed in Gent op deze manier te ontdekken. Niet alleen op de muren, ook op de grond vinden we graffiti. We hebben nu meer oog voor kunst in onze stad Gent.’

‘We hebben geleerd de leerlingen te lossen en hun gang te laten gaan in hun ideeën.’

Inge Meire - leerkracht vijfde leerjaar

Daarna zelf aan de slag

‘Nadien gingen we met de leerlingen in meerdere workshops aan de slag op school. De begeleidster leerde ons de technieken van het graffitispuiten, de regels binnen de graffitikunst, veiligheidsmaatregelen en tekenen in graffitistijl. Het schetsen van de ontwerpen bleek niet gemakkelijk te zijn en ook de graffitistijl implementeren is niet evident. We kregen hierdoor nog een grotere bewondering voor deze vorm van kunst! De leerlingen genoten van de uitdaging en stuurden hun tekeningen steeds zelf bij.’

‘De gemaakte voorontwerpen resulteerden in een muurschildering aan de straatkant van onze school. De begeleidster combineerde hiervoor alle ideeën van de leerlingen tot één geheel. Hierbij mochten de leerlingen de plaats van hun tekening kiezen. Er werd dus heel wat gecommuniceerd over wat er op de muur zou komen. Elke leerling had inspraak, dus van iedereen is iets meegenomen. Sommige leerlingen durfden aanvankelijk niet spuiten, bang dat het fout zou zijn, maar op het einde verliep dit vlotjes en hebben ze echt hun ding gedaan. De leerlingen wilde ook een boodschap meegeven aan de buurtbewoners, daarom integreerden ze een zoekspelletje op de muur.’

Samen praten over kunst

‘Naast alles wat we hebben geleerd over graffiti, hebben we ook geleerd de leerlingen te lossen en hun gang te laten gaan in hun ideeën. Ook de experimenteerfase (de eerste keer spuiten) was een wonderlijk moment. Doordat het spuiten gebeurde op het grasplein voor de school kwamen veel buren en mensen uit de gemeente een kijkje nemen en een praatje slaan met de leerlingen. Fijn om jong en oud samen te zien communiceren over kunst. Het brengt ons allen dichter bij elkaar.’

‘Binnen het project konden de leerlingen hun talenten complementair inzetten. Ze werkten sterk samen en we zijn allemaal heel fier op het eindresultaat. Het was ook een teambuilding, ideaal om het schooljaar te starten en elkaar beter te leren kennen!’

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met Graffiti vzw en ontdek andere creatieve projecten van hen met scholen.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Pius X
Organisaties Graffiti vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020
Projectverantwoordelijke Inge Meire, leerkracht vijfde leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs