Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

Omdat de school als jaarthema 'street art' had, kozen de twee juffen van het 5de leerjaar er voor om hun klassen onder te dompelen in de graffitikunst. Ze maakten met Graffiti vzw een graffititour in Gent en maakten kennis met verschillende graffitistijlen. Op school volgden meerdere workshops met als resultaat een graffitimuur, zelf getekend en zelf gespoten door de leerlingen!

‘Eerst dachten we zelf goed na wat we graag wilden’, vertelt juf Inge Meire van de vijfde klas van Vrije Basisschool Pius X. ‘Ons jaarthema draaide rond street art en dat wilde we graag integreren in onze lessen muzische vorming. Daarom zaten we eerst samen met Graffiti vzw voor een verkennend gesprek. We stemden de verwachtingen op elkaar af en overlegden over de inhouden van de verschillende workshops. ‘

Eerst de basis

‘Tijdens de eerste ontmoeting loodste de begeleidster van Graffiti vzw ons naar de mooie graffitiplekjes van Gent’, zegt Inge. ‘Zo maakten we kennis met de verschillende graffitistijlen en de boodschappen die de kunstenaars wilden brengen. Ook heel wat technieken om graffiti te spuiten, veiligheidsmaatregelen, regels in de graffiti, graffitiwoordenschat ... kwamen aan bod. Dat was een boeiende ervaring waarbij ook wij als leerkrachten veel geleerd hebben! Het was fijn om het erfgoed in Gent op deze manier te ontdekken. Niet alleen op de muren, ook op de grond vinden we graffiti. We hebben nu meer oog voor kunst in onze stad Gent.’

‘We hebben geleerd de leerlingen te lossen en hun gang te laten gaan in hun ideeën.’

Inge Meire - leerkracht vijfde leerjaar

Daarna zelf aan de slag

‘Nadien gingen we met de leerlingen in meerdere workshops aan de slag op school. De begeleidster leerde ons de technieken van het graffitispuiten, de regels binnen de graffitikunst, veiligheidsmaatregelen en tekenen in graffitistijl. Het schetsen van de ontwerpen bleek niet gemakkelijk te zijn en ook de graffitistijl implementeren is niet evident. We kregen hierdoor nog een grotere bewondering voor deze vorm van kunst! De leerlingen genoten van de uitdaging en stuurden hun tekeningen steeds zelf bij.’

‘De gemaakte voorontwerpen resulteerden in een muurschildering aan de straatkant van onze school. De begeleidster combineerde hiervoor alle ideeën van de leerlingen tot één geheel. Hierbij mochten de leerlingen de plaats van hun tekening kiezen. Er werd dus heel wat gecommuniceerd over wat er op de muur zou komen. Elke leerling had inspraak, dus van iedereen is iets meegenomen. Sommige leerlingen durfden aanvankelijk niet spuiten, bang dat het fout zou zijn, maar op het einde verliep dit vlotjes en hebben ze echt hun ding gedaan. De leerlingen wilde ook een boodschap meegeven aan de buurtbewoners, daarom integreerden ze een zoekspelletje op de muur.’

Samen praten over kunst

‘Naast alles wat we hebben geleerd over graffiti, hebben we ook geleerd de leerlingen te lossen en hun gang te laten gaan in hun ideeën. Ook de experimenteerfase (de eerste keer spuiten) was een wonderlijk moment. Doordat het spuiten gebeurde op het grasplein voor de school kwamen veel buren en mensen uit de gemeente een kijkje nemen en een praatje slaan met de leerlingen. Fijn om jong en oud samen te zien communiceren over kunst. Het brengt ons allen dichter bij elkaar.’

‘Binnen het project konden de leerlingen hun talenten complementair inzetten. Ze werkten sterk samen en we zijn allemaal heel fier op het eindresultaat. Het was ook een teambuilding, ideaal om het schooljaar te starten en elkaar beter te leren kennen!’

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met Graffiti vzw en ontdek andere creatieve projecten van hen met scholen.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Pius X
Organisaties Graffiti vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020
Projectverantwoordelijke Inge Meire, leerkracht vijfde leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Subsidie dynamoPROJECT

Nieuwsbericht

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs