Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

Omdat de school als jaarthema 'street art' had, kozen de twee juffen van het 5de leerjaar er voor om hun klassen onder te dompelen in de graffitikunst. Ze maakten met Graffiti vzw een graffititour in Gent en maakten kennis met verschillende graffitistijlen. Op school volgden meerdere workshops met als resultaat een graffitimuur, zelf getekend en zelf gespoten door de leerlingen!

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

‘Eerst dachten we zelf goed na wat we graag wilden’, vertelt juf Inge Meire van de vijfde klas van Vrije Basisschool Pius X. ‘Ons jaarthema draaide rond street art en dat wilde we graag integreren in onze lessen muzische vorming. Daarom zaten we eerst samen met Graffiti vzw voor een verkennend gesprek. We stemden de verwachtingen op elkaar af en overlegden over de inhouden van de verschillende workshops. ‘

Eerst de basis

‘Tijdens de eerste ontmoeting loodste de begeleidster van Graffiti vzw ons naar de mooie graffitiplekjes van Gent’, zegt Inge. ‘Zo maakten we kennis met de verschillende graffitistijlen en de boodschappen die de kunstenaars wilden brengen. Ook heel wat technieken om graffiti te spuiten, veiligheidsmaatregelen, regels in de graffiti, graffitiwoordenschat ... kwamen aan bod. Dat was een boeiende ervaring waarbij ook wij als leerkrachten veel geleerd hebben! Het was fijn om het erfgoed in Gent op deze manier te ontdekken. Niet alleen op de muren, ook op de grond vinden we graffiti. We hebben nu meer oog voor kunst in onze stad Gent.’

‘We hebben geleerd de leerlingen te lossen en hun gang te laten gaan in hun ideeën.’

Inge Meire - leerkracht vijfde leerjaar

Daarna zelf aan de slag

‘Nadien gingen we met de leerlingen in meerdere workshops aan de slag op school. De begeleidster leerde ons de technieken van het graffitispuiten, de regels binnen de graffitikunst, veiligheidsmaatregelen en tekenen in graffitistijl. Het schetsen van de ontwerpen bleek niet gemakkelijk te zijn en ook de graffitistijl implementeren is niet evident. We kregen hierdoor nog een grotere bewondering voor deze vorm van kunst! De leerlingen genoten van de uitdaging en stuurden hun tekeningen steeds zelf bij.’

‘De gemaakte voorontwerpen resulteerden in een graffitimuur aan de straatkant van onze school. De begeleidster combineerde hiervoor alle ideeën van de leerlingen tot één geheel. Hierbij mochten de leerlingen de plaats van hun tekening kiezen. Er werd dus heel wat gecommuniceerd over wat er op de muur zou komen. Elke leerling had inspraak, dus van iedereen is iets meegenomen. Sommige leerlingen durfden aanvankelijk niet spuiten, bang dat het fout zou zijn, maar op het einde verliep dit vlotjes en hebben ze echt hun ding gedaan. De leerlingen wilde ook een boodschap meegeven aan de buurtbewoners, daarom integreerden ze een zoekspelletje op de muur.’

Samen praten over kunst

‘Naast alles wat we hebben geleerd over graffiti, hebben we ook geleerd de leerlingen te lossen en hun gang te laten gaan in hun ideeën. Ook de experimenteerfase (de eerste keer spuiten) was een wonderlijk moment. Doordat het spuiten gebeurde op het grasplein voor de school kwamen veel buren en mensen uit de gemeente een kijkje nemen en een praatje slaan met de leerlingen. Fijn om jong en oud samen te zien communiceren over kunst. Het brengt ons allen dichter bij elkaar.’

‘Binnen het project konden de leerlingen hun talenten complementair inzetten. Ze werkten sterk samen en we zijn allemaal heel fier op het eindresultaat. Het was ook een teambuilding, ideaal om het schooljaar te starten en elkaar beter te leren kennen!’

Auteur Raf Schevenels
Organisaties Graffiti vzw
Schooljaar 2019-2020
Projectverantwoordelijke Inge Meire, leerkracht vijfde leerjaar