Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Grote verhalen op De Kleine Planeet
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Grote verhalen op De Kleine Planeet

Het schoolteam van De Kleine Planeet in Zottegem dompelt de kinderen twee weken lang onder in de wereld van geluid. In samenwerking met Amadeo Kollectif gingen de leerlingen aan de slag met alternatieve instrumenten. Niet om muziek te maken, maar om vanuit geluiden fantasierijke verhalen op te bouwen.

Projecten die vanuit de leerlingen vertrekken.

'Vanaf dit schooljaar start onze school met een nieuw pedagogische project. Wat tot nu toe een erg klassiek schooltje was, willen we omtoveren tot een school met visie. Onze muzische werking optillen tot een hoger niveau hoort hier bij. We willen de kinderen muzisch leren denken, leven, doen en ademen. We willen ook meer uit de leerlingen laten komen en ervaringsgericht te werk gaan. Daarom gaan we aan de slag met projecten die vanuit de leerlingen vertrekken. In het team kwam het thema ‘geluid’ naar voor. We kozen er voor om met Amadeo Kollectif – gespecialiseerd in kunsteducatie – de nodige expertise binnen te halen. Een gezamenlijke brainstorm zorgde voor steeds meer ideeën, invalshoeken, mogelijkheden… en zo kreeg het project langzaam vorm.'

De wereld van het geluid

'We willen de leerlingen onderdompelen in de wereld van het geluid. Kinderen leven voortdurend tussen een veelheid van geluiden. De wereld van geluid ontdekken betekent dat we de kinderen gaan helpen om gericht te luisteren naar geluid.'

Dankzij de financiële ondersteuning van CANON Cultuurcel kon het project, dat oorspronkelijk bedoeld was voor het derde en vierde leerjaar, opengetrokken worden naar de hele school. Iedere graadsklas volgt een workshop waarin ze kunnen experimenteren met geluiden gevolgd door een workshop in kleinere groep waarbij de nadruk ligt op ritme en het vormen van een eigen verhaal.

Geluiden als basis voor een verhaal.

'VZW Kamo kwam naar ons toe met hun ‘Atelier Amadeo’. Ze brachten een heleboel inspirerende houten klanksculpturen met zich mee. Het is een landschap waarin kinderen op ontdekking kunnen gaan. Omdat we over een grote ruimte moesten beschikken die onze school niet heeft, konden we uitwijken naar de mooie polyvalente zaal van het Koninklijk Atheneum Zottegem.'

'In het atelier konden de kinderen eerst experimenteren met de vreemde muziekinstrumenten. Ze konden zelf ontdekken hoe en welk geluid er gemaakt kon worden. Onder begeleiding bedachten ze een naam voor het landschap van de klanksculpturen en wie er in zo een land zou wonen. Helemaal vertrokken vanuit het persoonlijke referentiekader van de leerlingen. Vanuit zelfgemaakte experimentele geluiden ontstond er geleidelijk een fantasierijk verhaal dat door alle leerlingen samen werd bedacht. Dat zelf verzonnen verhaal krijgt daarna vorm in de klas. Welke vorm? Dat zal van de input van de leerlingen afhangen!'

In iedere klas werken we verder aan het project.

'Vzw Kamo heeft ons geholpen bij onze beginfase van ons project. De ontstane verhalen zullen elk op een verschillende manier vorm krijgen in de klas. Sommige klassen gaan met stop-motion aan de slag, anderen met reuze-stripverhalen en anderen met geluidverhalen, beweging of dans. Het thema werd deze weken ook gelinkt aan de klasvakken. Zo leerden we onder andere wat geluid en frequenties zijn. We linkten geluid aan emoties en luisterden heel aandachtig naar welke geluiden we horen op school als we heel stil zijn.

Ouders en familie die een muziekinstrument kunnen bespelen werden uitgenodigd. We trokken de omgeving in om anders te gaan luisteren naar de geluiden die we anders niet bewust horen. Opnieuw stof voor nieuwe verhalen en fantasie! Bovendien hebben we ons laten inspireren door de houten klanksculpturen en plannen we een muziekmuur te bouwen met zelfgemaakte instrumenten. We hebben zoveel nieuwe ideeën die we willen gebruiken in ons lesgeven en in een volgend project.'

Tips van de leerkrachten

  • Brainstorm actief met je externe partner over de mogelijkheden van je project. Geef het samen vorm en maak dan een duidelijk begrensd project.
  • Maak je project niet te groot met te veel activiteiten. Ideeën en activiteiten die je niet in je project verwerkt, kunnen apart in je lesgebeuren geïntegreerd worden.
  • Durf loslaten. Het hoeft niet altijd even gestructureerd. Experimenteren mag. Vrijheid en openheid stimuleren de creativiteit en fantasie van de leerlingen.
  • Vertrek vanuit de kinderen. Laat ze zelf denken, elkaar uitdagen, zich uitdrukken, doen… Laat uit de kinderen komen wat er in zit.
  • Het eindresultaat moet niet steeds op voorhand vastliggen. Laat uit de leerlingen komen wat voor vorm het eindresultaat zal hebben. Wedden dat je meer betrokkenheid creëert bij je leerlingen?
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GBS SBS Zottegem De Kleine Planeet
Organisaties Kamo vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • geluid en muziek
  • ouderparticipatie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Charlotte Claeys

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Kunstkuur
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

Leerling op podium in toga

Leerlingen GO! A-Maze in Beverlo maken toneelstuk van hun zelfgeschreven boek

Kinderen maken grote moleculenstructuur van papier en tape

Cultuuravonturen met Kunstkuur: voor elke klas een beeldend project

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs