Grote verhalen op De Kleine Planeet
Het schoolteam van De Kleine Planeet in Zottegem dompelt de kinderen twee weken lang onder in de wereld van geluid. In samenwerking met Amadeo Kollectif gingen de leerlingen aan de slag met alternatieve instrumenten. Niet om muziek te maken, maar om vanuit geluiden fantasierijke verhalen op te bouwen.
Projecten die vanuit de leerlingen vertrekken.
'Vanaf dit schooljaar start onze school met een nieuw pedagogische project. Wat tot nu toe een erg klassiek schooltje was, willen we omtoveren tot een school met visie. Onze muzische werking optillen tot een hoger niveau hoort hier bij. We willen de kinderen muzisch leren denken, leven, doen en ademen. We willen ook meer uit de leerlingen laten komen en ervaringsgericht te werk gaan. Daarom gaan we aan de slag met projecten die vanuit de leerlingen vertrekken. In het team kwam het thema ‘geluid’ naar voor. We kozen er voor om met Amadeo Kollectif – gespecialiseerd in kunsteducatie – de nodige expertise binnen te halen. Een gezamenlijke brainstorm zorgde voor steeds meer ideeën, invalshoeken, mogelijkheden… en zo kreeg het project langzaam vorm.'
De wereld van het geluid
'We willen de leerlingen onderdompelen in de wereld van het geluid. Kinderen leven voortdurend tussen een veelheid van geluiden. De wereld van geluid ontdekken betekent dat we de kinderen gaan helpen om gericht te luisteren naar geluid.'
Dankzij de financiële ondersteuning van CANON Cultuurcel kon het project, dat oorspronkelijk bedoeld was voor het derde en vierde leerjaar, opengetrokken worden naar de hele school. Iedere graadsklas volgt een workshop waarin ze kunnen experimenteren met geluiden gevolgd door een workshop in kleinere groep waarbij de nadruk ligt op ritme en het vormen van een eigen verhaal.
Geluiden als basis voor een verhaal.
'VZW Kamo kwam naar ons toe met hun ‘Atelier Amadeo’. Ze brachten een heleboel inspirerende houten klanksculpturen met zich mee. Het is een landschap waarin kinderen op ontdekking kunnen gaan. Omdat we over een grote ruimte moesten beschikken die onze school niet heeft, konden we uitwijken naar de mooie polyvalente zaal van het Koninklijk Atheneum Zottegem.'
'In het atelier konden de kinderen eerst experimenteren met de vreemde muziekinstrumenten. Ze konden zelf ontdekken hoe en welk geluid er gemaakt kon worden. Onder begeleiding bedachten ze een naam voor het landschap van de klanksculpturen en wie er in zo een land zou wonen. Helemaal vertrokken vanuit het persoonlijke referentiekader van de leerlingen. Vanuit zelfgemaakte experimentele geluiden ontstond er geleidelijk een fantasierijk verhaal dat door alle leerlingen samen werd bedacht. Dat zelf verzonnen verhaal krijgt daarna vorm in de klas. Welke vorm? Dat zal van de input van de leerlingen afhangen!'
In iedere klas werken we verder aan het project.
'Vzw Kamo heeft ons geholpen bij onze beginfase van ons project. De ontstane verhalen zullen elk op een verschillende manier vorm krijgen in de klas. Sommige klassen gaan met stop-motion aan de slag, anderen met reuze-stripverhalen en anderen met geluidverhalen, beweging of dans. Het thema werd deze weken ook gelinkt aan de klasvakken. Zo leerden we onder andere wat geluid en frequenties zijn. We linkten geluid aan emoties en luisterden heel aandachtig naar welke geluiden we horen op school als we heel stil zijn.
Ouders en familie die een muziekinstrument kunnen bespelen werden uitgenodigd. We trokken de omgeving in om anders te gaan luisteren naar de geluiden die we anders niet bewust horen. Opnieuw stof voor nieuwe verhalen en fantasie! Bovendien hebben we ons laten inspireren door de houten klanksculpturen en plannen we een muziekmuur te bouwen met zelfgemaakte instrumenten. We hebben zoveel nieuwe ideeën die we willen gebruiken in ons lesgeven en in een volgend project.'
Tips van de leerkrachten
- Brainstorm actief met je externe partner over de mogelijkheden van je project. Geef het samen vorm en maak dan een duidelijk begrensd project.
- Maak je project niet te groot met te veel activiteiten. Ideeën en activiteiten die je niet in je project verwerkt, kunnen apart in je lesgebeuren geïntegreerd worden.
- Durf loslaten. Het hoeft niet altijd even gestructureerd. Experimenteren mag. Vrijheid en openheid stimuleren de creativiteit en fantasie van de leerlingen.
- Vertrek vanuit de kinderen. Laat ze zelf denken, elkaar uitdagen, zich uitdrukken, doen… Laat uit de kinderen komen wat er in zit.
- Het eindresultaat moet niet steeds op voorhand vastliggen. Laat uit de leerlingen komen wat voor vorm het eindresultaat zal hebben. Wedden dat je meer betrokkenheid creëert bij je leerlingen?