Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Hacking a public space

Hacking a public space

Het Frans Masereel Centrum (FMC) bestaat dit jaar 20 jaar en nodigt elke maand een kunstenaar uit om het centrum op een kunstzinnige manier in contact te brengen met de bewoners van Kasterlee. In mei was die rol weggelegd voor kunstenares Susanne Weck en de studenten van het 1ste en 2de jaar Plastische Opvoeding en Project Kunstvakken uit de lerarenopleiding van Thomas More.

‘Aanvankelijk wilden we de 12 studenten per twee een kunstwerk laten maken, dat een (tijdelijk) plaatsje zou krijgen in de publieke ruimte in Kasterlee. Maar uiteindelijk hebben we om praktische redenen besloten dat alle studenten toch zouden samenwerken aan één kunstwerk’, vertelt Ann Wodinski, docente PO-PKV.

Meer met elkaar in contact

Dat werd een utopische kalender voor de bewoners van Kasterlee. Tijdens de jaarlijkse kermis van Kasterlee werden de bezoekers uitgenodigd deze grafische kalender vol utopische ideeën zelf aan te vullen, bijvoorbeeld met een uitnodiging voor een burenbabbel, een uitdaging om je grenzen te verleggen, maar ook met volledig fictieve activiteiten. Daarnaast stonden ook typische activiteiten die het Kastelse publieke leven structuur geven op de kalender. De kalender startte op 21 mei, de laatste dag van de kermis, en eindigde op 21 juni, de langste dag van het jaar. De kalender werd gezeefdrukt op grote, plexi platen en geïllustreerd met tekeningen. Hij stond opgesteld aan de markt van Kasterlee.

Een intense ervaring

‘Omdat de studenten het hele semester samenwerkten met Susanne Weck, was het voor hen een intense ervaring’, vervolgt Ann. ‘Bovendien hebben zij ondervonden dat een idee er heel anders uitziet wanneer het uiteindelijk is uitgevoerd. Ze hebben kennisgemaakt met het productieproces van een kunstproject, met zeefdrukken en met projectorganisatie. Daarnaast hebben ze ook andere dingen opgestoken. Zo moesten ze mensen aanspreken toen ze de kalender aan het uitwerken waren. Dat is niet voor iedereen evident.’

Geïntegreerd in het lessenpakket

Het project maakte deel uit van het vak Grafische Kunsten. Studenten en kunstenares werkten in totaal 64 uur aan het project. Er werd gewerkt in het grafische atelier van Thomas More, maar ook in het atelier van het FMC. Het FMC kwam bovendien voor een workshop zeefdrukken naar de hogeschool.

Tips van Ann

  • Kies voor een projectweek in plaats van alles verspreid te organiseren. Zo kan je geconcentreerd van de start naar een toonmoment toewerken. Zoals wij het nu hadden aangepakt – met het project verspreid over het lessenrooster – ging de dynamiek soms verloren.
  • Vertrek vanuit een thema. Dat werkt beter dan studenten laten brainstormen omdat je van nul start.
  • Grijp kansen die je cultuurpartner aanbiedt.Waarom niet zeefdrukken? Het Frans Masereel Centrum heeft een mobiel toestel, waarmee ze naar de school kunnen komen. Maar je kan ook zelf voor een toestel zorgen. Sommige zijn daarbij heel wat makkelijker op te stellen.
  • Denk goed na over je materiaal: waarvoor moet het dienen, waar moet het tegen bestand zijn? Wij drukten de kalender eerst op (gekregen) spaanderhout. Dat hield het echter niet lang uit in de buitenlucht. Dus moesten we het opnieuw doen.
  • Er zijn veel redenen om 14 studenten aan één werk te laten samenwerken. Maar probeer toch mensen de kans te geven om alleen of met z’n tweeën iets uit te werken. Zo krijg je ook meer verschillende en persoonlijke kunstwerken die je kan tentoonstellen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Thomas More Kempen - Vorselaar
Onderwijsniveau
  • Hoger onderwijs
Thema
  • beeld
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2011-2012
Projectverantwoordelijke Ann Wodinski

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs