Het genootschap van de grenzeloze verbeelding

Elk jaar daagt dé Academie van Ieper de basisscholen van de stad uit om samen met hen een project op poten te zetten dat de leerlingen dichter bij cultuur brengt. Vrije Basisschool De Vlam uit deelgemeente Vlamertinge ging de uitdaging aan. Het project Het genootschap van de grenzeloze verbeelding werkte het concept van verbeelding en reizen door de verbeelding uit op beeldend, muzikaal, en woordvlak onder begeleiding van leerkrachten van de Academie en de basisschool zelf.

Kinderen met boomwhackers
03 Het genootschap van de verbeelding
05 Het genootschap van de verbeelding
06 Het genootschap van de verbeelding
07 Het genootschap van de verbeelding
015 Het genootschap van de verbeelding
017 Het genootschap van de verbeelding
019 Het genootschap van de verbeelding
024 Het genootschap van de verbeelding
028 Het genootschap van de verbeelding
029 Het genootschap van de verbeelding

Project in drie luiken

De leerlingen van Vrije Basisschool De Vlam werkten gedurende 2 maanden samen met de Ieperse Academie. Het thema was reizen in de verbeelding gebaseerd op een theatervoorstelling die het Cultuurcentrum van Ieper programmeerde. Onder de titel Het genootschap van de grenzeloze verbeelding wilden de leerkrachten de leerlingen tonen dat je verbeelding op heel veel verschillende manieren kon vormgeven; niet alleen op het toneel, maar ook in muziek, beeldende kunst ... Uiteindelijk is het project in drie luiken uitgewerkt: muzikaal, beeldend en theatraal. Die stonden echter niet los van elkaar, maar haakten in op elkaar. Wat in de les muziek werd gemaakt, kon gebruikt worden in de lessen woord en vice versa. Alles beïnvloedde elkaar en kwam op het einde samen in een toonmoment.

Een schaduwrijk toneelstuk

Er werd vooral gewerkt met schaduwen. Zo knipten de leerlingen in de beeldende lessen schaduwfiguren die in de lessen woord werden gebruikt om een verbeeldingsrijk verhaal te vertellen. De leerlingen maakten uit afvalmateriaal installaties die grillige schaduwen op de muur wierpen en creëerden lichaams-extensies die gebruikt werden in de lessen drama om tableaux-vivants te scheppen. In de les muziek componeerden ze leidmotieven die via body-percussie op muziek werden gezet en dienst deden als achtergrond bij het schaduwrijk toneelstuk.

Het traject is belangrijk

‘Als Academie is cultuurparticipatie voor ons zéér belangrijk’, zegt projectcoördinator Tom Deloose. ‘Kunst, muziek en woord zijn onze corebusiness; daar zijn wij dagelijks mee bezig. Door onze hand naar andere scholen uit te steken, proberen we meer jongeren te bereiken.’

‘Daarnaast zien we ook dat veel scholen uitpakken met schoolfeesten waar het niet bepaald om cultuur draait. Daarom dagen we de scholen jaarlijks uit om met ons op stap te gaan en ons te gebruiken als organisator en externe partner voor hun project, dat we samen met het Cultuurcentrum van Ieper opzetten. Het gaat ons daarbij niet om het organiseren van een schoolfeest. Het belangrijkste is het traject dat we met de school en de leerlingen afleggen tijdens het jaar. Natuurlijk eindigt het dan in een groot slotmoment, maar dat is voor ons niet het belangrijkste. ‘

Tips van Tom

  • Daag de scholen uit om samen met jou en het cultureel centrum een project op poten te zetten.
  • Zoek gemotiveerde leerkrachten om samen te werken.
  • Ontwikkel het project verder samen met die leerkrachten: maak afspraken en spreek de timing af.
  • Eindig met een toonmoment.
Auteur Sabine Caluwaert
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Tom Deloose