In het spoor van de muze-express!
Kinderen in de leerlingenraad van de Vrije Basisschool ’t Grafiekje kwamen zelf met het idee om verschillende lokalen in hun school te versieren met kunstwerken van eigen hand. Een eenvoudige vraag met een groot gevolg, want voor ze het goed en wel beseften, trok een trein vol muzische activiteiten door de school die iedereen meesleurde. Het project liet een diep spoor van gedichten, dansen en schilderijen na.
Toen het idee werd gelanceerd, richtte de directie meteen een werkgroep op. Niemand ontsnapte aan de lokroep van de muze! Er werden telkens twee maanden uitgetrokken om één deelaspect van het muzische in grote lijnen uit te werken. Alle leerkrachten werden ingeschakeld, lieten de eigen fantasie de vrije loop en gaven het project in de klassen concreet gestalte.
‘Het meest verrassende aan alle muzische activiteiten is dat sommige leerlingen, waarvan je het helemaal niet verwacht, compleet uit de band springen.’
Traject van september tot juni
Een schooljaar lang werden bakens uitgezet waarrond werd gewerkt. Die gingen van beeldopvoeding (in september), over muzisch taalgebruik (tot in januari), via dramatisch spel en bewegingsexpressie (van februari tot mei), helemaal tot aan het muzische toonmoment (in juni).
Rie Vanhoof, de directrice van de school, vertelt: ‘Eén van de hoogtepunten in het traject waren de leuke reacties van dorpsgenoten op gedichten van de leerlingen. Poëzieleerkracht Karl spoorde de leerlingen tot mooie verzen aan. Rond Kerstmis etaleerden we de gedichten op de ramen en deuren van de winkels in het dorp.
De bibliotheek van Westerlo nam daarna het initiatief voor een tweede luik. Docenten van Creatief Schrijven Jong gingen vol enthousiasme en dichtend met de leerlingen van het zesde jaar aan de slag. De leerlingen van het vijfde jaar maakten daarbij een passende illustratie, dat met een traditionele drukpers werd ingekleurd. De pareltjes die daaruit voortkwamen werden in een heus boek uitgegeven.
De kracht van muzisch werken
‘Het meest verrassende aan alle muzische activiteiten is dat sommige leerlingen, waarvan je het helemaal niet verwacht, compleet uit de band springen. Terwijl je hen anders voortdurend moet aanmanen tot aandacht en voorzichtigheid, laten zij zich nu compleet gaan. De kracht van muzisch werken!’, besluit Rie.
Tips van Rie
- Spreek lokale handelaars aan. Vraag of de leerlingen gedurende een bepaalde periode hun gedichten mogen tentoonstellen in hun etalage, op hun winkeldeur ...
- Schrijf enkele drukkerijen aan en vraag of je met je klas een rondleiding kan krijgen op maat van de leerlingen. Vraag ook of je leerlingen er actief iets mogen uitvoeren. vb. een ontwerp inkleuren met een traditionele drukpers.
- Werk samen met de bibliotheek in de buurt. Misschien organiseren zij wel een project dat aansluit bij jouw idee of hebben zij contacten die je op weg helpen.