Hier ontdekken ze een nieuwe, andere manier van emoties uiten
Een Kunstkuur die niet alleen ingebed is in het lesrooster van een secundaire school, maar ook in het lokale cultuuraanbod. Eentje waarin leerlingen van aso, tso en bso samen hun talenten ontdekken en de grenzen van hun comfortzone rekken. Onmogelijk? Zeker niet. Uniek? Dat allicht wel. Dit is hoe de academies van Tielt en Campus de Reynaert het aanpakken.
In grote lijnen komt dit opmerkelijke Kunstkuurproject hierop neer: vier leraren van de Tieltse academies stappen elke dinsdagnamiddag Campus de Reynaert binnen, een secundaire school in Tielt. Dan co-teachen ze samen met leraren Artistieke Vorming of Nederlands. Eerst is de eerste graad twee lesuren aan de beurt, dan volgt de tweede graad. ‘Kunstkuur’ staat er dan in het lessenrooster. Letterlijk.
Een module en toonmoment per semester
Elke leerling kiest bij het begin van het schooljaar twee modules, een voor elk semester. Beeld, woord, muziek of grafisch programmeren, dat zijn de vier mogelijkheden. Het laatste, het programmeren, staat een stukje los van Kunstkuur aangezien hier geen academieleraar bij betrokken is. De school biedt het aan als alternatief voor leerlingen die zich echt niet goed voelen bij de andere modules. Wie je bent, hoe je in het leven staat, welke persoonlijkheid er in je creatie schuilt, dat moet je willen delen en dat ligt voor sommige tieners moeilijk.
Een semester lang werken ze in de Kunstkuurlessen toe naar een toonmoment. Daarin tonen ze voor hun medeleerlingen welke weg ze afgelegd hebben. Er ook externen zoals ouders voor uitnodigen? Dat zou op weerstand bij sommige leerlingen botsen. Ze kiezen er immers, in tegenstelling tot academieleerlingen, niet voor om in the picture op een podium te staan. Bovendien is dat toonmoment niet het uiteindelijke doel, het proces ernaartoe wel.
Op bezoek bij de lokale cultuuraanbieders
Door partners als Theater Malpertuis en CC Gildhof erbij te betrekken, brengt deze Kunstkuur de leerlingen ook in contact met het plaatselijke cultuuraanbod. Een theatervoorstelling of beeldtentoonstellingen bijwonen, het toonmoment in het CC: hun culturele horizon wordt stukje bij beetje open getrokken. Ook een bezoek aan de academies zelf staat nog op het programma.
Hoe ervaren de leraren het co-teachen? Waarom trekken de directeurs deze kaart? Wat is de grote meerwaarde? Dat lichten het directie-, beeld-, muziek- en woordteam zelf toe.
‘Ze leren elkaar waarderen’
‘Wat ik zo mooi aan deze Kunstkuur-lessen vind, is dat er geen expliciete, schoolse leerplandoelen mee gemoeid zijn. De sociale en emotionele ontwikkeling van die jongeren en het kennismaken met een andere manier van jezelf uitdrukken, staat in dit project centraal. Kunstkuur is voor veel leerlingen een openbaring, de ontdekking van een nieuwe, andere manier van emoties uiten. Leerlingen moeten in deze uren de grenzen van hun vertrouwde comfortzone opzoeken.’
‘De leerlingen van aso, tso en bso doen dat ook samen. Erbij horen, inclusiviteit, dat doet iets met een jongere. In een quiz blinkt je buur uit aso misschien uit, maar volgende week zijn de meer handige leerlingen weer in het voordeel. Zo leer je van elkaar en leer je elkaar waarderen.’
‘Voeling houden met alle jongeren’
‘Deze Kunstkuur zien we als een zoektocht naar de diversiteit in de maatschappij. Aansluiting vinden bij en voeling houden met de jeugd in al z’n geledingen, dat willen we hiermee als academies bereiken. Onze leraren komen hier rijker uit en vertalen hun ervaringen ook in hun reguliere lessen. Het zou mooi zijn als we de groepen van de academie en van het secundair ook nog eens kunnen samenbrengen, om elkaar te leren kennen en voorbij de vooroordelen te kijken.’
‘De grootste winst van dit project is dat we deze jongeren die andere manier van communiceren kunnen aanbieden. Dat kan dan blijven sluimeren en wie weet later nog ontluiken. Voor sommige jongeren is de academie financieel niet haalbaar. Hier proeven ze ervan, overkomt het hen willens nillens, en we zijn erg blij met de winst die ze hier kunnen boeken.’
‘We kunnen meer materialen en technieken aanbieden’
‘Het klikt tussen ons. Dat is erg belangrijk om het co-teachen vlot te laten verlopen. We bekijken samen welke lessen we willen geven. In het begin van het schooljaar schetsen we de grotere lijnen en spreken we af met welke techniek en welk materiaal we zullen werken. Niet alleen het warm water moeten uitvinden, elkaar steunen, om beurt het voortouw nemen, dat geeft energie. Samen met de blinkende ogen van die gasten.’
‘Doordat we met 2 voor de klas staan, krijgen leerlingen nu ook meer aandacht. We kunnen meer rekening houden met wat ze zelf willen. Dat maakt het ook voor hen rijker. Bijkomend voordeel is dat de academie materialen en technieken binnenbrengt die normaal niet binnen de mogelijkheden van een secundaire school liggen.’
‘We steken veel van elkaar op’
‘We vullen elkaar als co-teachers goed aan. We zijn beide muzikanten en spelen elk een instrument. De ene weet perfect hoe ukelele en gitaar in elkaar zit, de andere heeft veel slagwerk-ervaring. Zo steken we veel op van elkaar, ook over bijvoorbeeld omgaan met grote klasgroepen.’
‘De eerste les van een module luisteren we vooral naar de leerlingen: wat zijn hun verwachtingen, met welke instrumenten willen ze experimenteren? Dan zoeken we nummers die daarbij aansluiten en maken we van enkele liedjes onze eigen versie.’
‘Meer zelfvertrouwen krijgen, doet iets met een jongere’
‘Leerlingen zie je in de loop van zo’n traject echt veranderen. Ze worden opener, hebben een duidelijker beeld van respect hebben voor elkaar. Meer zelfvertrouwen krijgen, doet duidelijk iets met een jongere. Soms zien we dat leerlingen die in gewone vakken minder gemotiveerd meewerken, binnen de Kunstkuur-uren erg gedreven zijn.’
‘We hebben elkaar als co-teachers nodig. Voor de klasdiscipline, om te leren loskomen van een lesvoorbereiding als het niet loopt zoals verwacht, maar ook om bepaalde zorgtrajecten van leerlingen goed in te schatten. Voor woord moet je je kwetsbaar durven opstellen. Dan is het goed dat je de leerlingen en hun gevoeligheden kent en weet hoe je ze best aanpakt. Het is best een uitdaging om met alle types leerlingen te werken. Zoveel jongeren durven en kunnen niet genieten van cultuur, komen er niet mee in contact. Dat beseffen is een begin, manieren zoeken om ook die jongeren te prikkelen en te stimuleren, dat is Kunstkuur.’
Tips voor andere teams:
- Alles staat en valt bij de gratie van openheid en flexibiliteit, zowel van de leerlingen als de leraren die zich daarvoor engageren. Daarom is het belangrijk dat je er leraren met een hart voor aanstelt.
- Durf springen en start niet met een vooringenomenheid van ‘wat is dat nu weer?’
- Kneed en schrijf het dossier samen. Praat vooraf over ambities, aanpak, bezorgdheden. Zo kun je een aantal valkuilen al detecteren en omzeilen.
- Voorzie ook ruimte voor overleg. Je moet alle betrokken leraren in dezelfde richting krijgen, alle afspraken duidelijk stellen. Ook de kennismaking met de cultuurhuizen in de buurt moet gestroomlijnd worden. Dat vraagt tijd en energie.
- Samenwerken is niet altijd evident met een schoolse agenda de zich overdag afspeelt en een het academieleven dat ’s avonds plaatsvindt. Online vergaderen kan een uitweg bieden.
Culturele vaardigheden en dragers
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- We beginnen meestal met een filmpje en laten voorbeelden zien van bijvoorbeeld funk. Wat horen en zien we?
- We starten met het kijken naar het werk van een kunstenaar, naar beelden die we als leraar aanbrengen of waar ze zelf naar op zoek gaan.
verbeelden
- Hun eigen (on)vrijheidsgevoel zetten de leerlingen om naar een scène.
- We bouwen een nummer stelselmatig op met de verschillende instrumenten. Meestal spelen we eerst mee met de muziek, uiteindelijk laten we de muziek vallen zodat alleen de leerlingen overblijven. Zo maken we er onze eigen versie van.
- We reiken een materiaal en techniek aan, maar dan is het aan hen om een eigen beeld te zoeken of hun eigen idee te visualiseren.
conceptualiseren
- We werken rond begrippen als vrijheid of vriendschap.
- Wat zijn de kenmerken van die muziekstijl.
- We praten over het thema zoals thuiskomen, de plek waar de leerlingen echt thuiskomen.
analyseren
- We stellen ons voor een scène hypothetische vragen als ‘Wat als vriendschap illegaal is?’
- Hoe zit dat ritme in elkaar, hoe zitten de akkoorden in elkaar, hoe ontstaat dat akkoord. Wat is een akkoord überhaupt?
- We praten over de typische kenmerken in het werk van de kunstenaar.