Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne Kanyachalao maken ze hun eigen glas- in loodraamportretten.

Leerlingen presenteren glasraamportretten

Erfgoed in een nieuw jasje

De campus Jodenstraat van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen is een beschermd monument uit de 19e eeuw. In het gebouw vind je een neogotische kapel waarin de leerlingen zich kunnen vergapen aan glas-in-loodramen waarop verschillende heiligen en notabelen uit ver vervlogen tijden zijn afgebeeld. In de gang van het gebouw loopt het gevarieerde leerlingenpubliek van Sint-Norbertus dagelijks langs foto’s van directeurs die volstrekte vreemden zijn voor hen. 'Hoe brengen we deze diverse werelden samen?', vragen leerkrachten Katelijne Van Bauwel en Veerle Merens zich af. Het antwoord vinden ze in hun eigen lessen gedragswetenschappen, cultuurwetenschappen en esthetica.

Het thema identiteit wordt het vertrekpunt van het project. De twee deelnemende klassen 5HW en 6HW leren elkaar kennen tijdens een speeddate waarbij ze zichzelf voorstellen aan de hand van een voor hen belangrijk voorwerp. Fotografe Nattida-Jayne Kanyachalao volgt intussen aandachtig mee: de voorwerpen zullen namelijk later nog van pas komen tijdens een hoogstpersoonlijke fotoshoot.

In een tweede sessie wijdt Jayne de leerlingen in in de geheimen van smartphone-fotografie: hoe maak je een sterke compositie? Wat is precies het verschil tussen macrofotografie, portretfotografie en straatfotografie? De leerlingen brengen meteen de theorie in de praktijk met een fotoreportage in hun eigen schoolomgeving. Zodra ze de verschillende technieken in de vingers hebben, volgt een nieuwe opdracht: maak zes foto's die iets vertellen over je eigen identiteit.

Identiteit in beeld

Tijdens een volgend werkmoment wordt de kapel omgebouwd tot een fotostudio. De leerlingen brengen hun belangwekkend voorwerp mee en worden geportretteerd door Jayne. Terwijl de ene groep in de studio zit, gaat de andere aan de slag met tableau vivant. Eenmaal hun eigen identiteit in beeld is gebracht, gaan de leerlingen op zoek naar een link met de heiligenafbeeldingen. In kleine groepjes maken ze over elke heilige een 'identikit', met een biografie en info over het voorwerp waar ze mee afgebeeld staan.  

Samen met Jayne verwerken de leerlingen en leerkrachten het verzamelde fotomateriaal tot een digitaal glasraam dat hun gezamenlijke identiteiten uitdrukt. De afgedrukte versie wordt, naast de andere werken van de leerlingen, voorgesteld op de Snor-dag (het jaarlijkse diversiteitsfeest van de school) tijdens een tentoonstelling waarbij enkele leerlingen zelf fungeren als gids.

Affiche glasraamproject

Tips van leerkrachten Veerle en Katelijne

  • Geef de leerlingen voldoende eigenaarschap. Wij gaven de aanzet maar de leerlingen mochten de uitwerking zelf in handen nemen. In hun selectie en bewerking van de foto's kozen ze zelf hoe veel of weinig ze van zichzelf wilden blootgeven in de glasramen.
  • Koppel je dynamoPROJECT aan je leerdoelen. De verschillende sessies sloten mooi aan bij onze lessen gedragswetenschappen (identiteit-diversiteit), cultuurwetenschappen (kunst, media, beeldvorming) en esthetica. Zo weten we dat we ook in volgende schooljaren verder kunnen bouwen op het project.
  • Maak een goede planning maar wees ook flexibel. Uiteindelijk is alles wat
    we aanvankelijk gepland hadden uitgevoerd maar er was af en toe wel wat bijsturing nodig. Zo kwam het definitieve concept van de laatste sessies pas gaandeweg tot stand doorheen het project.

'De expertise rond fotografie kan perfect gelinkt worden aan verschillende leerdoelen. Zelfbeeld en identiteit komen bijvoorbeeld in de tweede graad aan bod bij vakken als sociologie, psychologie en kunstbeschouwing.'

Leerkrachten Veerle en Katelijne

Kennis delen

Tijdens de Snor-dag konden Veerle en Katelijne al meteen zelf aan de slag met de opgedane expertise. 'We baseerden ons op de sessies van Jayne om drie workshops fotografie te geven aan de leerlingen van de tweede graad,' leggen ze uit.  'We vroegen hun om in het schoolgebouw zelf op zoek te gaan naar mooie composities. Zowel de leerlingen als wijzelf waren aangenaam verrast door de mooie resultaten.'

Veerle en Katelijne willen dan ook het project verder uitbouwen binnen de lessen. 'De expertise rond fotografie kan perfect gelinkt worden aan verschillende leerdoelen. Zelfbeeld en identiteit komen bijvoorbeeld in de tweede graad aan bod bij vakken als sociologie, psychologie en kunstbeschouwing.'

De leerkrachten merken intussen dat het project wonderen doet voor het cultureel bewustzijn van hun leerlingen. 'We zien bij heel wat leerlingen dat ze meer oog hebben gekregen voor de schoonheid van het gebouw, voor de kunst op onze school, voor zaken waar ze vroeger gewoon voorbij liepen,' zegt Veerle.' Eén van de leerlingen ging zelfs vrijwillig nog een extra rondleiding geven aan enkele collega’s die niet op de Snor-dag aanwezig konden zijn.'

Wil jij ook samenwerken met een fotograaf in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen bestuderen de portretten van de heiligen voor ze hun identikits uitwerken.

verbeelden

  • De leerlingen verbeelden hun eigen identiteit en die van de school in verschillende foto's.

conceptualiseren

  • De leerlingen verdiepen zich in concepten als compositie, macrofotografie, portretfotografie, straatfotografie...

analyseren

  • De leerlingen onderzoeken de geschiedenis van de heiligen aan de hand van voorwerpen en symbolen in de glasramen en leggen zo de link met hun eigen portretten.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen poseren voor portretten met Nattida-Jayne.

voorwerpen

  • Voorwerpen vormen de basis voor het denkproces over de identiteit van de leerlingen.

taal

  • De leerlingen schrijven de geschiedenis van de heilige uit in de identikits.
  • De leerlingen verwoorden hun identiteit in een reeks speeddates.

Grafische tekens

  • De leerlingen verdiepen zich in de symboliek van de verschillende voorwerpen die afgebeeld staan op de glasramen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Kasper Froeyman
School Sint-Norbertusinstituut
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Veerle Merens en Katelijne Van Bauwel

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs