Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne Kanyachalao maken ze hun eigen glas- in loodraamportretten.

Leerlingen presenteren glasraamportretten

Erfgoed in een nieuw jasje

De campus Jodenstraat van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen is een beschermd monument uit de 19e eeuw. In het gebouw vind je een neogotische kapel waarin de leerlingen zich kunnen vergapen aan glas-in-loodramen waarop verschillende heiligen en notabelen uit ver vervlogen tijden zijn afgebeeld. In de gang van het gebouw loopt het gevarieerde leerlingenpubliek van Sint-Norbertus dagelijks langs foto’s van directeurs die volstrekte vreemden zijn voor hen. 'Hoe brengen we deze diverse werelden samen?', vragen leerkrachten Katelijne Van Bauwel en Veerle Merens zich af. Het antwoord vinden ze in hun eigen lessen gedragswetenschappen, cultuurwetenschappen en esthetica.

Het thema identiteit wordt het vertrekpunt van het project. De twee deelnemende klassen 5HW en 6HW leren elkaar kennen tijdens een speeddate waarbij ze zichzelf voorstellen aan de hand van een voor hen belangrijk voorwerp. Fotografe Nattida-Jayne Kanyachalao volgt intussen aandachtig mee: de voorwerpen zullen namelijk later nog van pas komen tijdens een hoogstpersoonlijke fotoshoot.

In een tweede sessie wijdt Jayne de leerlingen in in de geheimen van smartphone-fotografie: hoe maak je een sterke compositie? Wat is precies het verschil tussen macrofotografie, portretfotografie en straatfotografie? De leerlingen brengen meteen de theorie in de praktijk met een fotoreportage in hun eigen schoolomgeving. Zodra ze de verschillende technieken in de vingers hebben, volgt een nieuwe opdracht: maak zes foto's die iets vertellen over je eigen identiteit.

Identiteit in beeld

Tijdens een volgend werkmoment wordt de kapel omgebouwd tot een fotostudio. De leerlingen brengen hun belangwekkend voorwerp mee en worden geportretteerd door Jayne. Terwijl de ene groep in de studio zit, gaat de andere aan de slag met tableau vivant. Eenmaal hun eigen identiteit in beeld is gebracht, gaan de leerlingen op zoek naar een link met de heiligenafbeeldingen. In kleine groepjes maken ze over elke heilige een 'identikit', met een biografie en info over het voorwerp waar ze mee afgebeeld staan.  

Samen met Jayne verwerken de leerlingen en leerkrachten het verzamelde fotomateriaal tot een digitaal glasraam dat hun gezamenlijke identiteiten uitdrukt. De afgedrukte versie wordt, naast de andere werken van de leerlingen, voorgesteld op de Snor-dag (het jaarlijkse diversiteitsfeest van de school) tijdens een tentoonstelling waarbij enkele leerlingen zelf fungeren als gids.

Affiche glasraamproject

Tips van leerkrachten Veerle en Katelijne

  • Geef de leerlingen voldoende eigenaarschap. Wij gaven de aanzet maar de leerlingen mochten de uitwerking zelf in handen nemen. In hun selectie en bewerking van de foto's kozen ze zelf hoe veel of weinig ze van zichzelf wilden blootgeven in de glasramen.
  • Koppel je dynamoPROJECT aan je leerdoelen. De verschillende sessies sloten mooi aan bij onze lessen gedragswetenschappen (identiteit-diversiteit), cultuurwetenschappen (kunst, media, beeldvorming) en esthetica. Zo weten we dat we ook in volgende schooljaren verder kunnen bouwen op het project.
  • Maak een goede planning maar wees ook flexibel. Uiteindelijk is alles wat
    we aanvankelijk gepland hadden uitgevoerd maar er was af en toe wel wat bijsturing nodig. Zo kwam het definitieve concept van de laatste sessies pas gaandeweg tot stand doorheen het project.

'De expertise rond fotografie kan perfect gelinkt worden aan verschillende leerdoelen. Zelfbeeld en identiteit komen bijvoorbeeld in de tweede graad aan bod bij vakken als sociologie, psychologie en kunstbeschouwing.'

Leerkrachten Veerle en Katelijne

Kennis delen

Tijdens de Snor-dag konden Veerle en Katelijne al meteen zelf aan de slag met de opgedane expertise. 'We baseerden ons op de sessies van Jayne om drie workshops fotografie te geven aan de leerlingen van de tweede graad,' leggen ze uit.  'We vroegen hun om in het schoolgebouw zelf op zoek te gaan naar mooie composities. Zowel de leerlingen als wijzelf waren aangenaam verrast door de mooie resultaten.'

Veerle en Katelijne willen dan ook het project verder uitbouwen binnen de lessen. 'De expertise rond fotografie kan perfect gelinkt worden aan verschillende leerdoelen. Zelfbeeld en identiteit komen bijvoorbeeld in de tweede graad aan bod bij vakken als sociologie, psychologie en kunstbeschouwing.'

De leerkrachten merken intussen dat het project wonderen doet voor het cultureel bewustzijn van hun leerlingen. 'We zien bij heel wat leerlingen dat ze meer oog hebben gekregen voor de schoonheid van het gebouw, voor de kunst op onze school, voor zaken waar ze vroeger gewoon voorbij liepen,' zegt Veerle.' Eén van de leerlingen ging zelfs vrijwillig nog een extra rondleiding geven aan enkele collega’s die niet op de Snor-dag aanwezig konden zijn.'

Wil jij ook samenwerken met een fotograaf in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen bestuderen de portretten van de heiligen voor ze hun identikits uitwerken.

verbeelden

  • De leerlingen verbeelden hun eigen identiteit en die van de school in verschillende foto's.

conceptualiseren

  • De leerlingen verdiepen zich in concepten als compositie, macrofotografie, portretfotografie, straatfotografie...

analyseren

  • De leerlingen onderzoeken de geschiedenis van de heiligen aan de hand van voorwerpen en symbolen in de glasramen en leggen zo de link met hun eigen portretten.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen poseren voor portretten met Nattida-Jayne.

voorwerpen

  • Voorwerpen vormen de basis voor het denkproces over de identiteit van de leerlingen.

taal

  • De leerlingen schrijven de geschiedenis van de heilige uit in de identikits.
  • De leerlingen verwoorden hun identiteit in een reeks speeddates.

Grafische tekens

  • De leerlingen verdiepen zich in de symboliek van de verschillende voorwerpen die afgebeeld staan op de glasramen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Kasper Froeyman
School Sint-Norbertusinstituut
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Veerle Merens en Katelijne Van Bauwel

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs