Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Jongeren van de derde graad van de Stedelijke academie voor beeldende kunsten Vilvoorde en hun docente laten blijvende indrukken na in Vilvoorde. Met zelfgemaakte tegels in voetpaden vertellen ze over de Vilvoordenaars en hun leefwereld. Keramiste Lieve De Smedt ondersteunde hun guerrilla act.

‘Dagelijks maken we vanzelfsprekend gebruik van de inrichting van de stad’, vertelt Karolien Vanderstappen, docente aan de secundaire graad van de academie. ‘We lopen op straatstenen, kasseien en klinkers. Mensen en huizen belichamen de stad. Daarmee wilde we aan de slag.‘

‘Met zelfgemaakte tegels en drukten de leerlingen van de derde graad hun artistieke stempel op het voetpad. Met hun 'guerrilla act' probeerden ze verwondering te brengen. Waar zij doorgaans tekenen op papier, breken de leerlingen nu uit de cocon van de academie, en dat is zowel voor leerkrachten, leerlingen en hun ouders enorm fijn.’

Extra expertise in huis halen, werkt inspirerend. Ik leerde als leerkracht glazuren op een manier die ik nog niet kende en die ik nu ook verder kan toepassen bij andere ateliers en leerlingen.

Karolien Vanderstappen, docente

‘Voor dit project spraken we keramiste Lieve De Smedt aan’, zegt Karolien. ‘Samen met haar werden de tegels van nul zelf opgebouwd met klei, er werden tekeningen ingekerfd en vervolgend werden kleur en glazuur aangebracht. De leerlingen zochten al fotograferend patronen in het straatbeeld: straat- en bakstenen, hekken, gordijnen, de kledij van een toevallige voorbijganger en voegde dit samen met een zelfportret tot één geheel op een tegel. Zo vertelt het beeld op de tegel iets over henzelf en hun leefwereld.’

‘Zo’n samenwerking met een externe kunstenaar is niet alleen vernieuwend voor de leerlingen, maar ook wij als leerkrachten leren tools bij over keramiek door de samenwerking met een gastdocent. Die expertise kan ik nu ook toepassen bij andere lessen.’

Tegels in het straatbeeld

‘Er ontstond een zekere fierheid, extra motivatie bij leerlingen toen ze hoorden dat hun tegels een plaats krijgen in het straatbeeld en verscheidene jaren zal meegaan. Zo wordt hun verzameling van tegels een tentoonstelling die je toevallig bezoekt tijdens verplaatsingen in de stad. Het wordt een artistieke wandeling tussen de twee academies die de stad telt.’

Met dit project werkten we aan het cultureel bewustzijn van de leerlingen: ‘Ze werden inhoudelijk uitgedaagd om een spoor achter te laten. Wat willen ze vertellen met een beeld, een woord ... om anderen te doen stilstaan, tot verwondering te brengen, te doen lachen …? Deze sporen vertellen dus iets over de stad, zijn culturen, de mensen, over verschillen én gelijkenissen en zelfs iets over het universele.’

Nodig zelf een kunstenaar uit in je klas!

  • Bedenk waarvoor je hulp kan gebruiken en ga op zoek naar een geschikte partner op Cultuurkuur of daarbuiten.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
School Stedelijke academie voor beel dende kunsten Jan Portaels
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
Thema
  • beeld
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs