Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.

 

‘Het project bestond uit twee delen’, vertelt Rebecca. ‘In het eerste deel werkten we rond de wijk: welke plaatsen hebben een bijzondere betekenis? Welke kleine en grote verhalen leven er in de wijk? En wat weten ze eigenlijk over de stad Aalst? Daarna gingen we gewapend met opnamemateriaal op pad. We bezochten sociale ontmoetingsplaatsen en maakten er kennis met verschillende soorten buurtbewoners. We interviewden hen over hun band met de wijk en met de stad.’

‘De leerlingen werkten nooit eerder met opnamemateriaal. Bovendien werkten we volledig binnen het leerplankader ZILL’

Kathelijn Jacobs - leerkracht

‘In het tweede deel zijn we vertrokken vanuit hun eigen huis. Hoe ziet het huis waarin ze wonen eruit? Daarna trokken we de straat op om foto’s te maken van de huizen in de buurt. Met die foto’s, hun tekening en oude foto’s uit het archief van de stad maakten we een collage van een nieuw straatbeeld. Waar heden, verleden en toekomst door mekaar lopen. Daarbij hebben we een audio opname gemaakt waarin de leerlingen stadsgidsen zijn in hun fictieve straat.’

‘De focus van het project lag op het stimuleren van taalontwikkeling: de mondelinge taalvaardigheid. Daarvoor was er veel aandacht, en de durf om mensen aan te spreken verbeterde ook in de loop van het project.’

Zie jij zo'n project ook zitten bij jou op school? Dat kan!