Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Hoe zwaai je op originele wijze het laatste jaar uit? Deze leerlingen doen het met zelfgemaakte luisterverhalen!

Hoe zwaai je op originele wijze het laatste jaar uit? Deze leerlingen doen het met zelfgemaakte luisterverhalen!

De zesdejaars van Vrije Basisschool Pieter Brueghel moeten bijna afscheid nemen van hun school en dus ook van de fijne leesklas. Door samen luisterverhalen uit te werken en op te nemen met de hulp van Musica vzw, geven ze de leesklas en alle jongere leerlingen van hun school nog een prachtig cadeau.

Dries leest boek met leerling
2 leerlingen op de vloer van klaslokaal lezen een boek
Leerling schrijft
Leerling beluistert opname met hoofdtelefoon
2 leerlingen interviewen elkaar
Leerling aan het werk met audiomontage
Leerlingen beluisteren opnames op een bankje

Uit een online enquête over lezen bij de leerlingen leerde de Vrije Basisschool Pieter Brueghel dat er een grote vraag was naar een fijne leesplek. Daarom kwam er een leesklas, ingericht met veel inspraak van de leerlingen over de inrichting en natuurlijk ook de boekkeuze.

'We wilden zoveel mogelijk leerlingen warm maken om te lezen', legt juf Liselore Scheelen uit. 'Door op een creatieve manier om te gaan met boeken en door luisterverhalen toe te voegen aan de collectie van de leesklas, komen we alle leerlingen tegemoet - ook de leerlingen die niet zo happig zijn op lezen. De leerlingen van het zesde kunnen al vlot technisch en begrijpend lezen. En: ze kunnen vlot werken met verschillende applicaties en met een laptop.'

2 leerlingen lezen samen

Afstemmen

'Onze vzw en de school hadden al eens eerder samengewerkt, in het kader van een dynamoPROJECT rond schilder Pieter Bruegel', zegt Dries Janssen van vzw Musica. 'We hielden contact. Toen kwam er een nieuwe vraag voor een origineel leesproject met de zesdejaars, die bijna afzwaaien en naar een andere school vertrekken.'

Om ook leerlingen te bereiken die minder spontaan naar een klassiek boek grijpen, werd vzw Musica ingeschakeld om spannende luisterverhalen te ontwikkelen. Het project zet in op zowel taalontwikkeling als op het muzische en op omgaan met media.

Juf Liselore: 'In dit project van vier schooldagen zitten veel verschillende vakken. We werkten aan veel verschillende ontwikkelvelden: mediakundige ontwikkeling, taalontwikkeling, socio-emotionele ontwikkeling, ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid, muzische ontwikkeling…'

Dries toont leerlingen een app op de tablet

Levende letters

'Tijdens de eerste sessie wilde ik vooral laten zien hoe verrassend en veelzijdig boeken zijn', legt Dries uit. 'Het boek zonder tekeningen is een kinderboek zonder prenten. De Zwerveling is een prachtige beeldroman voor kinderen zonder tekst. Laat die duif niet achter het stuur! is dan weer heel interactief.'

'De Gruffalo gebruikte ik als aanleiding om het te hebben over rijm, ritme en hoe je een tekst kan ondersteunen met je stem en je lichaam. Hoe kan je spelen met tempo, volume, interpretatie en zelfs stilte? Dankzij de filmpjes die ze maken voor TikTok begrijpen veel kinderen eigenlijk heel goed hoe je daarmee aan de slag kan gaan. Sommige leerlingen beweerden dat ze boeken saai vinden, maar een verhaal luidop voorlezen en zo tot leven brengen vonden ze best spannend en uitdagend. Zelf enthousiast zijn over wat er allemaal mogelijk is, helpt ook altijd.'

'Sommige leerlingen beweerden dat ze boeken saai vinden, maar een verhaal luidop voorlezen en zo tot leven brengen vonden ze best spannend en uitdagend.'

Dries van vzw Musica

Leerling spreekt opname in

Samen sterk

'De meeste tijd ging naar het in elkaar steken van klank- en luisterverhalen in kleine groepjes', zegt Dries. 'De leerlingen waren zelf de regisseurs. Ze maakten dus hun eigen artistieke keuzes. Niet enkel het creatieve, maar ook het sociale is daarbij heel belangrijk: hoe werk je fijn samen? Hoe zeg je op een beleefde manier dat je een idee niet ziet zitten? Hoe houd je het positief?'

Juf Liselore: 'Om participatie aan te moedigen, gaven we de leerlingen veel autonomie: ze mochten veel zelf doen, veel zelf kiezen en veel vragen.'

Tips van juf Liselore

  • Durf de tijd nemen voor een project. Dit was een tijdsintensief project, en dat is niet altijd makkelijk om in te plannen, maar zo geef je leerlingen wel de kans om veel bij te leren.
  • Groepswerk is leerzaam. Door per twee of per drie samen te werken, leren leerlingen veel bij over zichzelf en hun specifieke talenten.
  • Bouw je project stap per stap op. Zo houd je het boeiend en behapbaar.
  • Werk naar een eindresultaat toe. Het is heel motiverend voor leerlingen om een project af te ronden met een eigen ‘product’, waar ze heel fier op kunnen zijn.

Leve de Leesklas!

'Het project past helemaal binnen onze cultuurvisie', zegt directeur Frank Maesen. 'Cultuur houdt ons een spiegel voor en doet ons anders denken. In een wereld die steeds complexer wordt zorgen deze projecten voor een stem tegen vaste denkpatronen. Als we wat schermtijd kunnen verminderen door een nieuwe wereld van boekenplezier te openen, slagen we in ons opzet.'

Voor de leerkrachten was er ook op technisch vlak veel te ontdekken. 'We hebben heel wat interessante en nuttige apps leren kennen die we vanaf nu kunnen integreren in onze schoolwerking,' zegt juf Liselore.

De luisterverhalen werden officieel geïntroduceerd tijdens de opening van de leesklas, op een receptie waar ook ouders welkom waren.

2 leerlingen interviewen elkaar op een klimrek

Wil jij ook samenwerken met een creatieve partner in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Er is intensief gewerkt rond horen en luisteren. De leerlingen moesten zowel aandachtig receptief luisteren naar de verhalen van anderen, als zelf actief op zoek gaan naar de juiste klanken en klankkleuren voor hun eigen verhaal.

verbeelden

  • De leerlingen leefden zich in in de verhalen en zetten hun fantasie aan het werk: hoe zou dit personage klinken? Welke ondersteunende klank of muziek zou de sfeer van dit hoofdstuk extra in de verf zetten? En kunnen we die klank - een krakende deur, een harde klap, een stevige bries… - zelf maken en opnemen?
  • De leerlingen mochten elk een verschillend object uit de klas kiezen en probeerden daar zoveel mogelijk verschillende geluiden mee te maken. Aan de hand van die geluiden gingen ze nadenken over de identiteit van de klank. Waar zou dit kunnen voorkomen? Wie zou dit geluid kunnen maken? Waar doet het jou aan denken? Welk gevoel wekt het op?

conceptualiseren

  • Samenwerken en samen creëren gaan beter als er een veilige sfeer is. Daarom werd er expliciet tijd gemaakt om elkaars werk te bespreken en de positieve zaken te benoemen.

analyseren

  • Ontleden waarom een bepaalde klankkleur beter werkt dan een andere.
  • Checken waarom bepaalde opnames toch niet zo bruikbaar bleken te zijn of toch niet zo goed bleken te werken binnen het geheel (te veel achtergrondlawaai, te stil opgenomen, niet duidelijk genoeg voor de luisteraars…) en concluderen wat betere werkmethodes zijn.

Dragers

lichaam

  • Zonder dat dat ooit in de opdracht is opgenomen, bleek het voor veel kinderen makkelijker om dingen uit te proberen met hun stem en met audio als ze daar ook bij konden bewegen en zelfs dansen. Fysieke bewegingen maakten het voor hen gemakkelijker om sommige dingen uit te drukken en te onthouden.

voorwerpen

  • Elk groepje leerlingen kreeg een fieldrecorder of een tablet om hun eigen klankverhaal op te nemen.

taal

  • Elk groepje mocht een wervend verkoopspraatje schrijven en luidop brengen voor hun eigen luisterverhaal - in de vorm van een radiospot, of iets totaal anders.

Grafische tekens

  • De klankverhalen die we gemaakt hebben blijven beschikbaar in de leesklas. Ze zullen in te scannen zijn aan de hand van een qr-code op de achterflap van het boek.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School VBS Pieter Brueghel
Organisaties Musica vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs