Homemade cinema: The boy with the blue eye

Een jongen mist zijn bus, stuit op onbegrip op school, wordt door klasgenoten uitgelachen. Het zijn scènes uit de kortfilm The boy with the blue eye. Die is een realisatie van 5 en 6 Publiciteit van Campus Redingenhof in Leuven. Artforum ontwikkelde het project en illustratrice en fotografe Vicky Bogaerts begeleidde de klas van storyboard tot montage.

""
""
""
""
""
""
""
""

‘Deze samenwerking was een initiatief van Artforum’, vertelt Eva Coulommier, leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming. ‘Onder begeleiding van een kunstenaar laat deze kunstorganisatie leerlingen reflecteren over hun educatie. Welke noden voelen ze? Wat kan hun schoolomgeving beter maken? Het zijn vragen die dicht aanleunen bij de leefwereld van deze jongeren.

De boodschap visueel vertalen

Eerst brainstormde de klas over een inhoudelijke insteek. Ze wilden graag meer begrip voor hun (thuis)situatie vragen. Voor de visuele vertaling van de boodschap kozen ze voor video, fotografie en illustratie. Dat sluit perfect aan bij de leerplandoelen van hun afdeling.

‘We hadden ook een beeldhouwwerk kunnen maken. Of een gedicht. Maar mijn leerlingen vroegen al lang om eens rond film te werken’, zegt leerkracht Eva. ‘Ik heb daarvoor niet de kennis in huis. Dit was dus een enorme kans.’ Artforum zocht een geschikte begeleider. En zo kon 5 en 6 Publiciteit zes vrijdagen lang aan de slag met (video)fotografe en illustratrice Vicky Bogaert.

Voor iedereen een taak

Het scenario schreef Eva vooraf met haar klas. ‘In de eerste sessies is daar dan met de hulp van Vicky een storyboard uit gevloeid. Nadien zijn we gaan filmen, componeerden we de muziek erbij en volgde de montage.’

Iedereen nam verschillende rollen op zich: van fotografen die instonden voor een making-off tot grafici die de filmaffiche ontwierpen. Elke leerling heeft ook geacteerd of achter de camera gestaan. Macalan was de regisseur: ‘Je moet veel in het oog houden en soms nog improviseren. Dat is best vermoeiend.’

‘De leerlingen vroegen om rond film te werken. Ik had daarvoor niet de kennis in huis. Dat een begeleider ons kwam ondersteunen was dus een enorme kans.’

Eva Coulommier - leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming

Leerschool voor leerling én leerkracht

‘Ik heb vooral veel geleerd van het monteren’, zegt Kim. ‘Uit mezelf zou ik zoiets niet onder de knie krijgen. Ik blijf nogal gemakkelijk bij wat ik al ken. Dit project was dan ook een hele uitdaging voor mij.’ Ook Lobke onthoudt vooral het monteren. ‘En de stress die er toen heerste. Eén keer iets verkeerd opslaan en je kan opnieuw beginnen.’ Een bijkomende uitdaging voor deze klas was het goed samenwerken. ‘Iedereen wil graag zijn zin doen en luistert te weinig naar elkaar’, zegt Manon. ‘Ook op dat vlak was dit dus een leerschool.’

‘Je ziet talenten die in de gewone lessen niet komen bovendrijven.’

Eva Coulommier - leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming

Eva ziet nog andere voordelen van de creatieve aanpak: ‘Je ziet talenten die in de gewone lessen niet komen bovendrijven. Wie heeft feeling voor make-up? Wie neemt onverwacht de leiding of toont een grote fascinatie voor muziek? Ik ken zelf weinig van filmen en monteren en functioneerde soms als leerling tussen mijn leerlingen. Daardoor ervaar je hen plots heel anders. Hetzelfde geldt voor als je ze buiten de klas brengt. Boeiend om te zien.’

Of ze volgend schooljaar zelf met de leerlingen een film durft te maken? ‘Zeker, ik sta op dat vlak nu sterker in mijn schoenen.’

Tips van Eva

  • Durf loslaten. Bewaak wel het proces, maar leg het niet op voorhand van a tot z vast. Laat het van je leerlingen komen en neem niet over.
  • Geef leerlingen duidelijke deadlines en taken voor elk onderdeel. Ze hebben nood aan zo’n overzicht. Het tempert de stress en maakt samenwerken gemakkelijker.
  • Zorg voor kwalitatief en voldoende materiaal. De klas vond het spijtig dat er maar 1 camera voor de filmopnames voorhanden was.
  • Brief je leerlingen duidelijk zodat de verwachtingen realistisch zijn. Als je zegt dat ze een film zullen maken, denken ze aan grootse filmstudio’s en speciale effecten. Dat is het helaas niet.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • We zochten geschikte locaties voor de opnames. We keken naar voorbeelden om opnameperspectieven en cadrage te vergelijken.

verbeelden

  • We zetten ons idee om in een scenario en goten het in een film. We zetten de sfeer van de beelden om in klanken en bijpassende muziek.

conceptualiseren

  • Er zit een boodschap in onze film. Wij geven er onze interpretatie aan.

analyseren

  • Wie neemt het best welke rol voor zijn rekening? We bespraken de eerste filmversie: hoe komt hij over, in welke stukken moeten we nog knippen?

Dragers

lichaam

  • Tijdens het acteren leerde elke leerling om zichzelf een natuurlijke houding voor de camera te geven.

voorwerpen

  • We maakten een kortfilm en een making-off in de vorm van een fotoreportage.

taal

  • We schreven het scenario met dialogen. Maar die knipten we uit de montage omdat we het geluid niet goed konden opnemen.

Grafische tekens

  • We ontwierpen een filmaffiche en componeerden de stemmige muziek bij de beelden.
Auteur Veerle Vanbuel
Organisaties Artforum
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Eva Coulommier