Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Homemade cinema | The boy with the blue eye

Homemade cinema | The boy with the blue eye

Een jongen mist zijn bus, stuit op onbegrip op school, wordt door klasgenoten uitgelachen. Het zijn scènes uit de kortfilm The boy with the blue eye. Die is een realisatie van 5 en 6 Publiciteit van Campus Redingenhof in Leuven. Artforum ontwikkelde het project en illustratrice en fotografe Vicky Bogaerts begeleidde de klas van storyboard tot montage.

‘Deze samenwerking was een initiatief van Artforum’, vertelt Eva Coulommier, leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming. ‘Onder begeleiding van een kunstenaar laat deze kunstorganisatie leerlingen reflecteren over hun educatie. Welke noden voelen ze? Wat kan hun schoolomgeving beter maken? Het zijn vragen die dicht aanleunen bij de leefwereld van deze jongeren.’

De boodschap visueel vertalen

Eerst brainstormde de klas over een inhoudelijke insteek. Ze wilden graag meer begrip voor hun (thuis)situatie vragen. Voor de visuele vertaling van de boodschap kozen ze voor video, fotografie en illustratie. Dat sluit perfect aan bij de leerplandoelen van hun afdeling.

‘We hadden ook een beeldhouwwerk kunnen maken. Of een gedicht. Maar mijn leerlingen vroegen al lang om eens rond film te werken’, zegt leerkracht Eva. ‘Ik heb daarvoor niet de kennis in huis. Dit was dus een enorme kans.’ Artforum zocht een geschikte begeleider. En zo kon 5 en 6 Publiciteit zes vrijdagen lang aan de slag met (video)fotografe en illustratrice Vicky Bogaert.

Voor iedereen een taak

Het scenario schreef Eva vooraf met haar klas. ‘In de eerste sessies is daar dan met de hulp van Vicky een storyboard uit gevloeid. Nadien zijn we gaan filmen, componeerden we de muziek erbij en volgde de montage.’

Iedereen nam verschillende rollen op zich: van fotografen die instonden voor een making-off tot grafici die de filmaffiche ontwierpen. Elke leerling heeft ook geacteerd of achter de camera gestaan. Macalan was de regisseur: ‘Je moet veel in het oog houden en soms nog improviseren. Dat is best vermoeiend.’

‘De leerlingen vroegen om rond film te werken. Ik had daarvoor niet de kennis in huis. Dat een begeleider ons kwam ondersteunen was dus een enorme kans.’

Eva Coulommier - leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming

Leerschool voor leerling én leerkracht

‘Ik heb vooral veel geleerd van het monteren’, zegt Kim. ‘Uit mezelf zou ik zoiets niet onder de knie krijgen. Ik blijf nogal gemakkelijk bij wat ik al ken. Dit project was dan ook een hele uitdaging voor mij.’ Ook Lobke onthoudt vooral het monteren. ‘En de stress die er toen heerste. Eén keer iets verkeerd opslaan en je kan opnieuw beginnen.’ Een bijkomende uitdaging voor deze klas was het goed samenwerken. ‘Iedereen wil graag zijn zin doen en luistert te weinig naar elkaar’, zegt Manon. ‘Ook op dat vlak was dit dus een leerschool.’

‘Je ziet talenten die in de gewone lessen niet komen bovendrijven.’

Eva Coulommier - leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming

Eva ziet nog andere voordelen van de creatieve aanpak: ‘Je ziet talenten die in de gewone lessen niet komen bovendrijven. Wie heeft feeling voor make-up? Wie neemt onverwacht de leiding of toont een grote fascinatie voor muziek? Ik ken zelf weinig van filmen en monteren en functioneerde soms als leerling tussen mijn leerlingen. Daardoor ervaar je hen plots heel anders. Hetzelfde geldt voor als je ze buiten de klas brengt. Boeiend om te zien.’

Of ze volgend schooljaar zelf met de leerlingen een film durft te maken? ‘Zeker, ik sta op dat vlak nu sterker in mijn schoenen.’

Tips van Eva

  • Durf loslaten. Bewaak wel het proces, maar leg het niet op voorhand van a tot z vast. Laat het van je leerlingen komen en neem niet over.
  • Geef leerlingen duidelijke deadlines en taken voor elk onderdeel. Ze hebben nood aan zo’n overzicht. Het tempert de stress en maakt samenwerken gemakkelijker.
  • Zorg voor kwalitatief en voldoende materiaal. De klas vond het spijtig dat er maar 1 camera voor de filmopnames voorhanden was.
  • Brief je leerlingen duidelijk zodat de verwachtingen realistisch zijn. Als je zegt dat ze een film zullen maken, denken ze aan grootse filmstudio’s en speciale effecten. Dat is het helaas niet.

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met Artforum en ontdek andere creatieve projecten van hen met scholen.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

 

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • We zochten geschikte locaties voor de opnames. We keken naar voorbeelden om opnameperspectieven en cadrage te vergelijken.

verbeelden

  • We zetten ons idee om in een scenario en goten het in een film. We zetten de sfeer van de beelden om in klanken en bijpassende muziek.

conceptualiseren

  • Er zit een boodschap in onze film. Wij geven er onze interpretatie aan.

analyseren

  • Wie neemt het best welke rol voor zijn rekening? We bespraken de eerste filmversie: hoe komt hij over, in welke stukken moeten we nog knippen?

Dragers

lichaam

  • Tijdens het acteren leerde elke leerling om zichzelf een natuurlijke houding voor de camera te geven.

voorwerpen

  • We maakten een kortfilm en een making-off in de vorm van een fotoreportage.

taal

  • We schreven het scenario met dialogen. Maar die knipten we uit de montage omdat we het geluid niet goed konden opnemen.

Grafische tekens

  • We ontwierpen een filmaffiche en componeerden de stemmige muziek bij de beelden.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! atheneum Leuven
Organisaties Trill vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Eva Coulommier

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs