Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Homemade cinema | The boy with the blue eye

Homemade cinema | The boy with the blue eye

Een jongen mist zijn bus, stuit op onbegrip op school, wordt door klasgenoten uitgelachen. Het zijn scènes uit de kortfilm The boy with the blue eye. Die is een realisatie van 5 en 6 Publiciteit van Campus Redingenhof in Leuven. Artforum ontwikkelde het project en illustratrice en fotografe Vicky Bogaerts begeleidde de klas van storyboard tot montage.

‘Deze samenwerking was een initiatief van Artforum’, vertelt Eva Coulommier, leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming. ‘Onder begeleiding van een kunstenaar laat deze kunstorganisatie leerlingen reflecteren over hun educatie. Welke noden voelen ze? Wat kan hun schoolomgeving beter maken? Het zijn vragen die dicht aanleunen bij de leefwereld van deze jongeren.’

De boodschap visueel vertalen

Eerst brainstormde de klas over een inhoudelijke insteek. Ze wilden graag meer begrip voor hun (thuis)situatie vragen. Voor de visuele vertaling van de boodschap kozen ze voor video, fotografie en illustratie. Dat sluit perfect aan bij de leerplandoelen van hun afdeling.

‘We hadden ook een beeldhouwwerk kunnen maken. Of een gedicht. Maar mijn leerlingen vroegen al lang om eens rond film te werken’, zegt leerkracht Eva. ‘Ik heb daarvoor niet de kennis in huis. Dit was dus een enorme kans.’ Artforum zocht een geschikte begeleider. En zo kon 5 en 6 Publiciteit zes vrijdagen lang aan de slag met (video)fotografe en illustratrice Vicky Bogaert.

Voor iedereen een taak

Het scenario schreef Eva vooraf met haar klas. ‘In de eerste sessies is daar dan met de hulp van Vicky een storyboard uit gevloeid. Nadien zijn we gaan filmen, componeerden we de muziek erbij en volgde de montage.’

Iedereen nam verschillende rollen op zich: van fotografen die instonden voor een making-off tot grafici die de filmaffiche ontwierpen. Elke leerling heeft ook geacteerd of achter de camera gestaan. Macalan was de regisseur: ‘Je moet veel in het oog houden en soms nog improviseren. Dat is best vermoeiend.’

‘De leerlingen vroegen om rond film te werken. Ik had daarvoor niet de kennis in huis. Dat een begeleider ons kwam ondersteunen was dus een enorme kans.’

Eva Coulommier - leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming

Leerschool voor leerling én leerkracht

‘Ik heb vooral veel geleerd van het monteren’, zegt Kim. ‘Uit mezelf zou ik zoiets niet onder de knie krijgen. Ik blijf nogal gemakkelijk bij wat ik al ken. Dit project was dan ook een hele uitdaging voor mij.’ Ook Lobke onthoudt vooral het monteren. ‘En de stress die er toen heerste. Eén keer iets verkeerd opslaan en je kan opnieuw beginnen.’ Een bijkomende uitdaging voor deze klas was het goed samenwerken. ‘Iedereen wil graag zijn zin doen en luistert te weinig naar elkaar’, zegt Manon. ‘Ook op dat vlak was dit dus een leerschool.’

‘Je ziet talenten die in de gewone lessen niet komen bovendrijven.’

Eva Coulommier - leerkracht waarnemingstekenen en digitale beeldvorming

Eva ziet nog andere voordelen van de creatieve aanpak: ‘Je ziet talenten die in de gewone lessen niet komen bovendrijven. Wie heeft feeling voor make-up? Wie neemt onverwacht de leiding of toont een grote fascinatie voor muziek? Ik ken zelf weinig van filmen en monteren en functioneerde soms als leerling tussen mijn leerlingen. Daardoor ervaar je hen plots heel anders. Hetzelfde geldt voor als je ze buiten de klas brengt. Boeiend om te zien.’

Of ze volgend schooljaar zelf met de leerlingen een film durft te maken? ‘Zeker, ik sta op dat vlak nu sterker in mijn schoenen.’

Tips van Eva

  • Durf loslaten. Bewaak wel het proces, maar leg het niet op voorhand van a tot z vast. Laat het van je leerlingen komen en neem niet over.
  • Geef leerlingen duidelijke deadlines en taken voor elk onderdeel. Ze hebben nood aan zo’n overzicht. Het tempert de stress en maakt samenwerken gemakkelijker.
  • Zorg voor kwalitatief en voldoende materiaal. De klas vond het spijtig dat er maar 1 camera voor de filmopnames voorhanden was.
  • Brief je leerlingen duidelijk zodat de verwachtingen realistisch zijn. Als je zegt dat ze een film zullen maken, denken ze aan grootse filmstudio’s en speciale effecten. Dat is het helaas niet.

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met Artforum en ontdek andere creatieve projecten van hen met scholen.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

 

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • We zochten geschikte locaties voor de opnames. We keken naar voorbeelden om opnameperspectieven en cadrage te vergelijken.

verbeelden

  • We zetten ons idee om in een scenario en goten het in een film. We zetten de sfeer van de beelden om in klanken en bijpassende muziek.

conceptualiseren

  • Er zit een boodschap in onze film. Wij geven er onze interpretatie aan.

analyseren

  • Wie neemt het best welke rol voor zijn rekening? We bespraken de eerste filmversie: hoe komt hij over, in welke stukken moeten we nog knippen?

Dragers

lichaam

  • Tijdens het acteren leerde elke leerling om zichzelf een natuurlijke houding voor de camera te geven.

voorwerpen

  • We maakten een kortfilm en een making-off in de vorm van een fotoreportage.

taal

  • We schreven het scenario met dialogen. Maar die knipten we uit de montage omdat we het geluid niet goed konden opnemen.

Grafische tekens

  • We ontwierpen een filmaffiche en componeerden de stemmige muziek bij de beelden.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! atheneum Leuven
Organisaties Trill vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Eva Coulommier

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs