Hoogtewerk | Het ruimteschip

Hoogtewerk is het thema. Hout en oude werktuigen de bron. Erfgoed de omkadering. Meer dan 1000 ambachtelijke werktuigen worden bewaard in het hoevemuseum in Moorsele. De leerlingen uit het 2de jaar hout en bouw van het Guldensporencollege Harelbeke lieten zich inspireren door deze bijzondere collectie. Samen met beeldend kunstenares Katelijne De Corte van MUS-E Belgium staken ze de handen uit de mouwen en bouwden hun eigen 'ambachtelijke' ruimteschip.

""
""
""
""
""
""
""
""
""

Erfgoeddag 2019 stond in het teken van het thema 'Hoe maakt u het?'. Ambachten stonden met andere woorden centraal. ‘En dat past perfect bij deze groep 13 - 14 jarigen van de opleiding hout en bouw’, vertelt kunstenares Katelijne De Corte van MUS-E Belgium. ‘Ik kon er niet snel genoeg aan beginnen, klaar om erin te vliegen! Ik maakte kennis met een klasje en hun enthousiaste leraar Björn.’

‘Wat er anders is aan dit project? We gebruiken bijvoorbeeld andere materialen. We recycleren nu meer, zoals hout van paletten. Dat doen we meestal niet. Het is ook een heel andere manier van lesgeven, wat losser. Er is wel een soort plan, maar daar kunnen we gerust ook van afwijken.'

Björn Vandewalle - leerkracht hout

Vakmanschap van vroeger

‘Na het tonen van beelden en kennismaking met het werk van die kunstenaars bezochten we, bij onze tweede ontmoeting, het Hoevemuseum 't Kapelriegoed. Zo’n 1000 collectiestukken vertellen er samen het verhaal van de West-Vlaamse landbouw tussen 1880 en 1960. Bert en Thomas van het Centrum Agrarische Geschiedenis namen ons mee op sleeptouw doorheen de collectie. Verschillende objecten werden bestudeerd, betast en soms ook uitgeprobeerd. Sommige objecten herkenden we vanuit de klas, of van bij opa thuis. Andere zijn onbekend. De vele objecten en het vakmanschap van vroeger vormden de inspiratiebron binnen ons traject. Tegelijk werden de jongeren gesensibiliseerd rond erfgoed en vakmanschap.’

‘Binnen de kortste keren kwam vanuit hun leefwereld de idee naar boven een soort luchtschip te bouwen’, vertelt Katelijne. ‘Een ruimtevoertuig dat oude, onbekende en uit hout gemaakte werktuigen kon vervoeren, naar het verleden, de toekomst of de ruimte.

Belangrijk in ons gehele proces is het gebruik van recyclagemateriaal, het hergebruiken en geven van een nieuwe identiteit aan resthout. Onmiddellijk zag ik de mogelijkheden en vooral de goesting om hen allerlei zaken te tonen en te leren over hoe andere kunstenaars dat idee, dergelijk materiaal bemeesteren en gebruiken. Robbert&Frank Frank&Robbert, Jeroen Frateur, Joachim Mares en Panamarenko passeerden de revue. En dat was nog maar de kennismakingsfase …

Aan de slag

Daarna gingen ze wekelijks aan de slag in Katelijnes atelier Platvvorm in Deinze om alle inspiratie de vrije loop te laten. Het is een plek waar de leerlingen, de leerkracht en kunstenares Katelijne samen konden brainstormen, tekenen, schetsen … ‘Björn had een prototype gemaakt van een mogelijk schip, een soort basis waarop we konden voortbouwen’, zegt Katelijne. ‘Ik liet de leerlingen die basis in houtskool tekenen op grote vellen papier, waar zij hun wildste ruimteschip-fantasieën konden bijtekenen: straalmotoren, zwembaden, vogelachtige neuzen, propellers, roeispanen en ga maar door …  Om uiteindelijk tot een haalbaar bouwsel te komen, staken we de koppen bij elkaar en ontwierpen we een luchtschip waar ieder zijn zegje over had en dat praktisch haalbaar was.

Het uiteindelijk ontwerp kreeg vorm, zowel als tekening als een 3D computerontwerp, en het echte bouwen kon beginnen. Veiligheidsbrillen, werktenue, paletten uit elkaar halen, nagels verwijderen, op de juiste lengte afzagen, opschuren en afronden. Bankschroeven, geur van gezaagd hout, enthousiasme, karton meten en snijden, verschillende zaagmachines, afmeten, winkelhaken, schroeven en houtlijm.

Het ruimteschip kon je op Erfgoeddag in het Peter Benoitmuseum ontdekken.