Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. I teach therefore I am

I teach therefore I am

Next Generation Please! van kunstencentrum BOZAR moedigt jongeren aan om hun meningen en ideeën over de toekomst van Europa te delen. Het is een politiek-artistiek traject met en voor jongeren uit Belgische scholen waarin burgerschap en kunst centraal staan. Twaalf studenten lerarenopleiding kleuter-, lager- en secundair onderwijs van Thomas More Hogeschool gingen die uitdaging aan. Ze legden de focus op het ‘leraar worden’ in een snel veranderende wereld. 

Next Generation 1
Next Generation 2
Next Generation 3
Next generation 4
Next generation 5
Next generation 6
De kleine houten huisjes, de toren en het nest van de studenten staan naast elkaar tegen een muur. Op de muur staat 'On site / en cité'.

Begin met zelfonderzoek, zelfreflectie en een wetenschappelijke basis

In het eerste deel van het project lag de focus op inhoudelijke verdieping en zelfreflectie. De twaalf studenten uit de lerarenopleiding kleuter-, lager- en secundair onderwijs spitsten zich samen met cultuurexpert Lode Vermeersch (KUL) toe op thema’s zoals cultuur, onderwijs, maatschappij, beeldgeletterdheid en identiteit.

De studenten dachten na over het leraarschap en wat het betekent om leraar te zijn in een snel veranderende maatschappij. Vanuit beleving, ervaring en dialoog gingen ze op zoek naar hun eigen identiteit als toekomstig leraar en hoe context en maatschappij bepalend zijn voor die identiteit.

Lode Vermeersch wees in enkele sessies op het belang van beelden en overtuigde de studenten vanuit de theorie Cultuur in de Spiegel over het belang van beeldgeletterdheid in het onderwijs. Het boek Identiteit van de Gentse hoogleraar Paul Verhaeghe werd gebruikt als aanleiding tot gesprek en discussie.

'De toren verbindt de stad en het nest/de school en zorgt ervoor dat het nest/de school overeind blijft. De toren zou hoog een stevig worden, maar ook wankel, transparant en sympathiek. En dat is gelukt.'

Een Stad, een Toren en een Nest

In een volgende fase nam theatermaker en kunstenaar Simon Allemeersch de studenten onder de arm. Een eerste ontmoeting vond plaats in de Vooruit waar Simon zijn voorstelling Rabot 4-358 bracht. In de sessies die volgden maakten de studenten kennis met het eigenzinnige werk van Thomas Hirschhoren en de ideeën over metis, episteme en techne van de Amerikaanse socioloog James C. Scott. Vervolgens trokken de studenten voor een residentie- en werkweek naar Antwerpen, waar ook het atelier van Simon gelegen is.

Na het lezen van een interview over school, buurt en stedelijkheid, geschreven door een leerkracht van het Sint-Aloysius Instituut in hartje Seefhoek, vonden de studenten en docenten in het eerste leerjaar van die school van hun partner. Samen met de leerlingen en Simon maakten de studenten een installatie met beeld en geluid. Hun werk bestaat uit drie delen: een Stad, een Toren en een Nest. 

  • Stad

Eerst zoomden de studenten in op de Seefhoek, de wijk tussen de Turnhoutsebaan, de Carnotstraat en Park Spoor Noord. Een oude volkswijk die doorheen de tijd veranderde naar een buurt met meer dan 100 verschillende nationaliteiten.

De studenten zaagden tientallen grote, middelgrote en kleine houten huisjes en gebouwen. De leerlingen van het eerste leerjaar van het Sint-Aloysiusinstituut tekenden hun eigen huis en gezin op de houten blokjes. Zo brachten ze hun eigen verhaal op de blokjes in beeld.

De leerlingen werden ook geïnterviewd: Wat zie je in jouw omgeving, in jouw straat? Wat hoor je? Wat betekent de stad voor jou? ...

De huisjes tonen de stad zoals hij is. Ze werden als aders of wortels naar de toren geschikt. Zo voeden ze onrechtstreeks de toren en het nest.

  • Toren

De gebouwde toren is zes meter hoog en staat voor de verbinding tussen de school (het nest, de utopie) en de stad. De toren staat symbool voor het onderwijs en de leerkracht die verbindingen legt en een warm nest probeert te creëren, met vallen en opstaan.

  • Nest

Het nest staat voor de studenten symbool voor de school, het Sint-Aloysiusinstituut. Ze zien het als een veilige, warme plek waar zij die er verblijven in geborgenheid kunnen groeien. Het nest is niet netjes en clean. Het is stoffig en vrij chaotisch met tientallen takken kriskras door elkaar. Desondanks is het gezellig en blijft de boel bij elkaar door de gekozen materialen die dragen en ondersteunen. Er hangen vlaggetjes, het is er feest: in het nest wordt school-maken gevierd.

Als kers op de taart stelden de studenten hun werken tentoon op de afsluitende tentoonstelling in Bozar. Hun installatie ‘On site/en cité’ is het sluitstuk van een boeiend proces en tevens het begin van een nieuw hoofdstuk: leraar zijn.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Melanie Wuyts
School Thomas More Kempen - Vorselaar
VBS Sint-Aloysius
Organisaties BOZAR
Onderwijsniveau
  • Hoger onderwijs
Thema
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • drama en theater
  • filosoferen
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Koen Cools
Website project http://www.possible-futures.be

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs