Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ik woon hier

Ik woon hier

Zet kinderen met muzikanten op een podium. Kijk wat er gebeurt. Ontembare energie. Oneindige nieuwsgierigheid. Samen bouwen ze een ‘thuis’. Zo maakte de derde kleuterklas van Sint-Victor samen met Nathalie Roymans (regie), Nathalie Hunter (beeld) en leden van Champ d'Action (muziek) hun eigen verhaal.

‘Voor ons festival STORMOPKOMST wilde ik iets maken met een school’, vertelt Veerle Keuppens. ‘Daarvoor ging ik op zoek naar een regisseur en een beeldende kunstenaar die ik aan het project kon binden. Zo kwam ik bij Nathalie Roymans (regie) en Nathalie Hunter (beeld) terecht.’

Chris, directeur van Sint-Victor, was meteen enthousiast: ‘het project sprak me onmiddellijk aan omdat de uiteindelijke voorstelling slechts een moment zou zijn in een project. Het ging niet om een toneel waarvoor kleuters werden gezocht die een paar keer zouden moeten repeteren volgens reeds geschreven script. Nee, de makers zouden met de kleuters een weg afleggen die niet van tevoren was bepaald. Dat voorstel charmerende me zodanig dat ik het met enthousiasme aan de juffen doorvertelde.

Geen soft thema voor kleuters

Vanaf oktober kwamen de Nathalies twee keer per week op school. ‘We gingen op zoek naar het verhaal over de thuis van de individuele kinderen. We volgden de kinderen naar de plaats waar zij over zeiden: ‘Ik woon hier’. We vroegen hen heel concreet wat zij verstaan onder wonen: Hoe ziet hun huis er uit? Wat is hun lievelingsplekje? Waar zouden ze het liefst van al wonen: in een tent, een boom of op een boot? Het waren vragen waarbij ze hun fantasie de vrije loop konden laten, maar de antwoorden drukten je vaak ook keihard met de neus op de realiteit. De evidentie waarmee kleuters van gescheiden ouders de ene week daar en de andere week elders wonen en ‘naar huis gaan’ als ‘verhuizen’ beschouwen, vond ik frappant. Ook het meisje van Egyptische afkomst dat voortdurend naar haar ‘thuis’ Egypte verlangt, was aandoenlijk.’

‘Wonen is voor veel kleuters helemaal geen soft thema, integendeel. Het is een keiharde realiteit. Maar het is mooi om te zien hoe ze daar met veel flair in meegaan. Het zijn overlevers, die er - eerder waar - het beste van maken, hun huisje bouwen.’ 

Spelen op school

Ondertussen werd er veel gespeeld. ‘In het werkproces vertrokken we vaak vanuit hun nieuwsgierigheid en speelsheid, dat lag ons wel. Elke week werd er nieuw materiaal aangevoerd. Kartonnen dozen, afplaktape, kleren … Alles diende om geborgenheid te creëren, het eigen plekje.’

Alle losse onderdelen naaide regisseur Nathalie aan elkaar, heel associatief zonder in het absurde te vallen. ‘Op momenten dat wij niet meer wisten waar we heen moesten, gaven de kleuters er een draai aan die er pal op was. Zo’n ontembare energie, maar ook zo helder, zo echt. Zij hebben het stuk gemaakt!’

‘Op het podium heb ik kleuters dingen zien doen waarvan ik dacht dat ze het niet zouden durven. Hoe met de kinderen werd gewerkt, kunnen wij wel nadoen, maar wij kunnen dat niet zelf bedenken.’

Juf Isabel en juf Liesbeth

Muziek

Na de kerstvakantie verhuisde het project naar de Warande. Daar kwamen de musici van Champ d'Action erbij. Hun komst gaf een nieuwe boost aan het project. Kleuters reageren heel fysiek en emotioneel op geluid. Dozen werden muziekinstrumenten, muziek bracht ritme in de beweging. Er bleek zelfs een kleuter cello te spelen.

‘Kleuters zijn de strafste acteurs waar ik ooit mee gewerkt heb. Ze houden zich niet bezig met rationele dingen. Het moet niet grappig zijn, of mooi, of triest.  Zij doen gewoon hun ding zonder zich daar druk over te maken, hier en nu. Een heel pure vorm van acteren.’

Nathalie - regisseur

Naar een voorstelling

Langzaam werd naar een toonmoment gewerkt. Maar met kleuters kun je niet ‘repeteren’, ze doen altijd iets anders. Er werd wel een draaiboek gemaakt met min of meer vaste scènes, maar daarbinnen bleef veel plaats voor improvisatie. De uiteindelijke voorstelling bleef op die manier een waagstuk. De generale repetitie draaide bijna uit op muiterij. Maar het toonmoment werd een onvergetelijke ervaring!

‘Als moeder ben ik heel hard geschrokken van wat ik mijn dochter op het podium zag doen. Ik heb haar daar beter leren kennen. Maar ook in het dagelijkse leven zie ik dat ze bewuster is geworden van zichzelf.’

Mieke

Tips van de Nathalies:

  • Werk met een volledige klas. Op die manier wordt niemand uitgesloten.
  • Kies het thema ruim genoeg en op maat van de kinderen. Kinderen zijn volwaardige spelers in het proces. Hun ervaring over het onderwerp is belangrijk. Zo krijg je authenticiteit.
  • Zorg voor afwisseling. Zo hou je kinderen bij de les. Kinderen moeten uitgedaagd worden, moeten altijd opnieuw graag willen meespelen.
  • Werkt met kunstenaars van het hoogste niveau. Kinderen en grote kunstenaars hebben twee dingen gemeen: voor beiden is spelen een ernstige zaak; beiden gaan naar het wezenlijke.
  • Vorm een team van kunstenaars en leerkrachten. Zo kunnen ze bij elkaar inspiratie opzoeken. Zet mensen bij elkaar die een hecht team vormen. Dan durven ze meer en haalt het sentiment niet de bovenhand.

Foto’s: © Nathalie Hunter en Bart Van der Moeren

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Sint-Victor
Organisaties Cultuurhuis De Warande
Stormopkomst
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2009-2010
Projectverantwoordelijke Veerle Keuppens, festivaldirecteur STORMOPKOMST

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs