Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jan Jambon en Ben Weyts over kinderpoëzie, de Poëziesterren en hun beleidsdomeinen

Jan Jambon en Ben Weyts over kinderpoëzie, de Poëziesterren en hun beleidsdomeinen

De Poëziesterren, een tweejaarlijkse actie in kleuterscholen, lagere scholen en sinds vorig jaar ook het secundair onderwijs, schotelt kinderen en jongeren recente Nederlandstalige poëzie voor. En laat hen zelf beslissen welk gedicht hen het meeste raakt. Wat vinden Jan Jambon, Vlaams minister van cultuur (N-VA) en Ben Weyts, Vlaams minister van onderwijs (N-VA) van deze brug tussen hun beleidsdomeinen? 
 



 

 

 

ELEONORE MILBOU: Minister Weyts, minister Jambon, bedankt dat u tijd maakt voor een gesprek over de Poëziesterren. ‘Poëzie is taal die feestviert’, dat is het motto van deze actie die kinderen in het lager en secundair onderwijs laat stemmen voor hun favoriete Nederlandstalige gedicht. Hoe sluit die insteek aan bij uw beleidsdomeinen van cultuur en onderwijs? 

JAN JAMBON: Als minister van cultuur en ook als taalliefhebber vind ik een brede en laagdrempelige actie als de Poëziesterren een prachtige zaak. Willen we dat volwassenen later zo veel mogelijk toegang vinden tot een genre als poëzie, dan moeten we vroeg genoeg aan taalgevoeligheid werken. Met kwalitatief sterke gedichten kan je kinderen leren houden van het mooiste dat taal voortbrengt: poëzie.

BEN WEYTS: We moeten het taalgevoel van kinderen en jongeren op elke mogelijke manier prikkelen. Nederlands is de basis voor ons hele onderwijs, de sleutel tot alle andere kennis, het vak dat alle andere vakken mogelijk maakt. Poëzie kan belangstelling voor en bewondering van taal echt aanwakkeren. Niet iedereen wordt door elk gedicht geraakt, maar uiteindelijk is er voor iedereen wel een gedicht.

EM: De Poëziesterren brengen rijke taal op een laagdrempelige manier naar de klas. Minister Weyts, wat is het belang van die rijke taal? Wat leren we kinderen nog wanneer we hen het plezier van taal en poëzie meegeven? 

BW: Kinderen en jongeren die veel lezen, leren meer verschillende manieren om hun gedachten en gevoelens te uiten. Ze kunnen beter creatief, probleemoplossend en kritisch denken, ze leren meer verbanden leggen en krijgen een veel grotere woordenschat. We weten dat niet alle kinderen thuis opgroeien in een rijk taalmilieu: zeker voor hen is het belangrijk dat we op school investeren in een sterk en rijk en gevarieerd Nederlands. Soms heeft poëzie onterecht nog een beetje een elitair imago, terwijl het eigenlijk een heel laagdrempelige manier is om onze taal en cultuur beter te leren kennen.

EM: Minister Jambon, waarom vindt u het belangrijk dat kinderen poëzie leren kennen? Leren smaken? 

JJ: Herman de Coninck, een van onze bekendste Vlaamse dichters, stond ook voor de klas en gaf les over poëzie. De eerste vraag van zijn leerlingen was natuurlijk: ‘Moeten we dat kennen voor het examen?’ De Coninck antwoordde daarop: ‘Neen, voor het leven’. Het is belangrijk dat al onze kinderen op school kennismaken met poëzie. Het is voer voor verbeelding. Daarnaast vind ik het belangrijk dat poëzie als genre kan overleven in ons kleine taalgebied. Dat doen we door via Literatuur Vlaanderen auteurs, maar ook uitgevers, literaire organisaties en boekhandelaars te ondersteunen die maken dat poëzie een plek in onze samenleving kan innemen.

“Met kwalitatief sterke gedichten

kan je kinderen leren houden van het mooiste dat

taal voortbrengt: poëzie.”

Jan Jambon

 

EM: Poëziecentrum en CANON Cultuurcel hebben de kaap van vijf edities gevierd met een bloemlezing met alle gedichten die kinderen de voorbije edities hebben gekozen. Elke school krijgt een exemplaar. Welke gedicht uit die bundel blijft bij u hangen?

BW: Als ik er twee gedichten mag uithalen, dan zijn dat ‘Anders’ en ‘Muziekjes’. ‘Anders’ van Joke Van Leeuwen is een heel mooi voorbeeld van hoe poëzie de verbeelding prikkelt. Met slechts een handvol beelden opent Van Leeuwen hele werelden. ‘Muziekjes’ van de betreurde Stijn De Paepe is ook heerlijk: kort, spitsvondig en raak. Het won de Poëziester voor kleuters, maar ook volwassenen zoals ik herkennen zichzelf en hun kat er in. Dit zijn natuurlijk heel persoonlijke keuzes: iedereen zal waarschijnlijk een andere favoriet hebben. Het is wellicht geen toeval dat er dieren voorkomen in zowel ‘Anders’ als ‘Muziekjes’: de minister van Onderwijs is tenslotte ook die van Dierenwelzijn.

JJ: Alle gedichten uit de bloemlezing hebben hun plaatsje verdiend. Als ik er toch eentje moet uitpikken, dan kies ik voor ‘De bende van a en e’ van Kasper Peters. Het is een gedicht waar het taalplezier vanaf spat. Op een speelse manier toont de dichter hoe letters en woorden in een taal functioneren. Van het gedicht van Bette Westera, ‘Altijd overal', dat gaat over verlies, word ik telkens een beetje stil. Ook de muzikale bewerking van het gedicht door Tom Kestens vond ik erg geslaagd. Het toont aan hoe je een brug kan slaan tussen poëzie en andere cultuurvormen.

 

EM: Welke ambities en realisaties wenst u de Poëziesterren en Gouden Poëziemedaille nog toe?

BW: Hopelijk kunnen er nog veel leerlingen én leerkrachten bereikt worden. Want het is goed dat we ook leerkrachten gedichten aanreiken waarmee zij in hun klas echt aan de slag kunnen. De uitdaging is dezelfde als in ons hele onderwijs: we willen een lage drempel en een hoge lat. Zoveel mogelijk kinderen en jongeren meekrijgen en hen zo ver mogelijk brengen. Een eenvoudig gedicht kan een opstapje vormen naar steeds complexere taal. Hopelijk laten we veel kinderen excelleren en worden de gedichten uit dit project later gekoesterde herinneringen, die worden doorgegeven tussen mensen en generaties.

JJ: Dichters die voor onze jeugd schrijven moeten we koesteren, stimuleren en in de bloemetjes zetten. Dat doen Poëziecentrum en CANON Cultuurcel met deze waardevolle prijzen. Het Leesoffensief dat we met deze Vlaamse regering lanceren, wil een echt verschil maken door onze jongeren leesvaardiger te maken. En deze actie deelt hetzelfde einddoel. Een gedicht kan de eerste stap zijn naar een rijkere taal en een groter leesplezier. Ik wens de Poëziesterren dan ook alle succes toe! Mijn felicitaties voor hun mooie werk.

Poëzie kan belangstelling voor en bewondering van taal echt aanwakkeren. Niet iedereen wordt door elk gedicht geraakt, maar uiteindelijk is er ook wel een gedicht voor iedereen.

Ben Weyts
Dit interview verschijnt in de Poëziekrant 2022 (decembernummer). Lees het volledige interview.  



BERGEN BERGEN SLAGROOMSOEZEN POËZIECENTRUM, GENT, 2022 48 P. / € 15

 

 

Bestel de bundel

Poëziesterren voor het basis- en secundair onderwijs

Heb je interesse in de tweejaarlijkse Poëziesterren voor het secundair onderwijs -  ook een initiatief van CANON Cultuurcel en Poëziecentrum - neem dan zeker 'ns een kijkje op de de afzonderlijke pagina. De inschrijvingen voor 2023 starten weldra. Mis het niet!

Heb je zin om volgende keer ook deel te nemen aan de Poëziesterren voor het basisonderwijs? Laat je gegevens na en wij contacteren je voor editie 2014.

Ontdek op de overzichtspagina het didactisch materiaal bij Gouden Poëziemedaille en Poëziesterren voor basisonderwijs.

De Gouden Poëziemedaille en de Poëziesterren zijn een initiatief van CANON Cultuurcel en Poëziecentrum.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Eleonore Milbou
Label
  • poëzie
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2021-2022

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs