Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jan Rijkers | Taalcompetentie centraal

Jan Rijkers | Taalcompetentie centraal

Jan Rijkers is voorzitter van de Vlaams-Nederlandse Taalraad, het adviesorgaan dat voor de Taalunie invulling geeft aan de visie op het onderwijs van Nederlands in Vlaanderen en Nederland: ‘We moeten werken aan het hele, brede taalgebied binnen Nederlands.’ Hoe dan? Een actieplan met aandacht voor effectief taalbeleid geeft richting.

portret Jan Rijkers
cover actieplan Samen Sterk voor Taalcompetentie
cover Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs

‘Enthousiaste juffen of meesters helpen om leerlingen aan het lezen te krijgen en te houden. Ik wil dan ook uitdrukkelijk de Beste Boekenjuf en de andere genomineerden feliciteren met hun inspanningen. Maar daarmee zijn we er nog niet: er is wel meer nodig dan alleen aandacht voor leesmotivatie. Onderzoek laat duidelijk zien dat leesmotivatie alleen niet automatisch leidt tot leesbegrip. Lees de inspiratiegids Les in lezen er maar op na. Daarin komt de rol van leesmotivatie doorheen het groeiproces naar leesvaardigheid en de verhouding tot andere componenten van effectief leesonderwijs aan bod. Internationale onderzoeken als PISA en PIRLS, en recent ook de Vlaamse toetsen, tonen aan dat extra aandacht voor leesbegrip in deze tijd extra nodig is.’ 

‘Naast leesmotivatie en leesbegrip moeten we werken aan het hele, brede taalgebied binnen Nederlands. Daarom roept de Taalraad op tot aandacht voor taalcompetentie. Taalcompetentie omvat alle kennis, vaardigheden en attitudes op het gebied van taal, samen en geïntegreerd, om daarmee de taal optimaal te kunnen gebruiken, in alle situaties waarin je taal nodig hebt. Om kennis van de wereld te verwerven, om gesprekken te kunnen voeren, om informatie uit teksten te kunnen halen, om te genieten van literatuur, om jezelf te ontwikkelen.’ 

Elk aspect van taal telt 

‘Ook bij de andere taaldomeinen bestaan grote zorgen over het niveau van onze leerlingen. We merken dat zowel voor schrijven, luisteren als spreken aandacht en actie nodig is. Daarom willen we de aandacht verruimen naar taalcompetentie. Extra belangstelling voor taalcompetentie zorgt ook voor meer samenhang. De leerlingen leren op deze manier alle aspecten van hun taal veel beter te gebruiken in praktische en voor hen doelmatige situaties.’ 

Taalcompetentie omvat alle kennis, vaardigheden en attitudes op het gebied van taal, samen en geïntegreerd, om daarmee de taal optimaal te kunnen gebruiken, in alle situaties waarin je taal nodig hebt.

‘Gelukkig las ik in de interviews met de genomineerde juffen dat de meesten van hen ook een rol spelen bij het lees- en taalbeleid op hun school. Dat is goed. Dat moet echt op alle scholen ingang krijgen. En liefst snel en intensief, dat hebben onze leerlingen echt nodig.’ 

Actieplan vanuit de Taalraad  

‘We hebben met de Taalraad een aantal acties voorgesteld om leerkrachten en schoolteams te ondersteunen bij de ontwikkeling van taalonderwijs, gericht op taalcompetentie. Acties die inzetten op de taaldidactiek in de opleidingen, die leerkrachten ondersteunen bij hun start in het (taal)onderwijs, en die schoolteams ondersteunen. Alle partijen die samen school maken, moeten zich engageren om in samenwerking die ondersteuning voor de leerkrachten te bieden. De acties worden verder geconcretiseerd in vijftien doelgerichte interventies. Samen vormen ze de randvoorwaarden waarbinnen onderwijs gericht op de ontwikkeling van taalcompetentie kan floreren. 

Een van die acties gaat over lees- en taalbeleid. Schoolteams moeten worden geholpen om de verbeteringen in het taal- en leesonderwijs met beleid op te zetten en aan te pakken. Er is nood aan een zorgvuldige invulling van dat taalbeleid.’ 

Criteria effectief taalbeleid in de maak 

‘Daarom formuleert de Taalraad, mede op verzoek van de Vlaamse overheid, criteria voor een effectief taalbeleid. De Taalraad bespreekt ook met de Vlaamse onderwijsinspectie in hoeverre die criteria al opgenomen zijn in het toezichtkader van de onderwijsinspectie en hoe ze daar nog sterker in verankerd kunnen worden. De criteria moeten helder en praktisch worden geformuleerd en gericht zijn op beleid en onderwijspraktijken. Bij de criteria komen ook praktische kijkpunten, een soort kijkwijzer, als bijkomende inspiratie voor leraren en schoolteams voor een sterk taalbeleid. Kris Van den Branden, vicevoorzitter van de Taalraad, schrijft in zijn blog Duurzaam Onderwijs van juni ’24: ‘De leraren moeten zich gesteund voelen door de criteria om samen als team de resultaten van hun leerlingen te bekijken en te interpreteren en te plaatsen in het bredere beleid van de school, om samen hun huidige onderwijs kritisch te bekijken, samen bij te sturen en acties ter verbetering te ontwerpen en uitvoeren, en wat goed is, te behouden en consolideren.’  

‘We willen in het najaar van 2024 in overleg met de pedagogische begeleidingsdiensten (PBD’s) het resultaat van dat werk evalueren op praktische bruikbaarheid voor de schoolteams. We streven ernaar dat we in het voorjaar van 2025 samen met de PBD’s aan de scholen kunnen laten zien hoe de kijkwijzer eruitziet, en hoe scholen die kunnen gebruiken. Daarbij zouden de PBD’s dit proces kunnen opvolgen en ondersteunen. De onderwijsinspectie zal bij schoolbezoeken haar aandacht voor de criteria voor effectief taalbeleid waar nodig nog versterken vanuit haar controlerende en stimulerende rol.’ 

Effectief leesonderwijs  

De publicatie Les in lezen. Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs bestaat uit 16 inspiratiefiches.

Samen sterk voor taalcompetentie 

Dit actieplan concretiseert de implementatie van de visietekst Iedereen taalcompetent in het onderwijs van de Taalraad (2017). Met het actieplan Samen sterk voor taalcompetentie wil de Taalraad alle betrokkenen bij het taalonderwijs verenigen in één gezamenlijke en gelijkluidende ambitie: het onderwijs Nederlands.

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.

Dien je eigen subsidieproject in
Label
  • taal(bevordering) en taalstimulatie

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs