Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jazz (in) Bilzen

Jazz (in) Bilzen

Met Jazz (in) Bilzen wilden de leraars en de laatstejaars humane wetenschappen van het Heilig-Grafinstituut de herinneringen aan het bloeiende festival Jazz Bilzen van de jaren ’60 en ’70 levend houden.

13_1.jpeg
43.jpeg
44.jpeg
50.jpeg
flyer_aankondiging.jpeg

Doel van dit klas- en vakoverschrijdend project was de leerlingen kennis te laten maken met de kanteljaren ’67 en ’68, die in Bilzen gekleurd werden door het festival Jazz Bilzen. De leraars legden alle verantwoordelijkheid bij de leerlingen en lieten hen de ruimte om, met vallen en opstaan, een inspirerende voorstelling te maken over de befaamde jazzgeschiedenis van Bilzen.

Meer Jazz in Bilzen!

De zesdejaars humane wetenschappen van het Heilig-Grafinstituut ronden hun schoolcarrière steeds af met een groot project voor het vak cultuurwetenschappen. De concrete invulling, organisatie en uitwerking van het toonmoment ligt steeds volledig in hun handen. Toen Koenraad Nijssen, leraar humane wetenschappen en historicus, gevraagd werd door de stad Bilzen een boek te schrijven over het jazzfestival, stelde hij dit voor als thema voor het project.

Tijdens een reeks inleidende lessen geschiedenis, esthetica, cultuur- en gedragswetenschappen kregen de laatstejaars een beeld van de tijdsgeest van zo’n veertig jaar geleden en van de oorsprong van de jazz. Daarin werd de link met hun eigen leefwereld zoveel mogelijk gelegd. Ze trokken de straat op en praatten met mensen die de bloeiende jaren van Jazz Bilzen meemaakten. Langzaam maar zeker kregen ze de smaak te pakken en smeten ze zich voor meer Jazz (in) Bilzen.

Leerlingen bouwen zelfstandig een eigen voorstelling

Vanaf dan lag alles in de handen van zo’n dertigtal leerlingen. Ze richtten zelf klasoverschrijdende werkgroepen op voor publiciteit, kledij, script, financiën ... Om tot een afwisselende voorstelling te komen, schakelde Koenraad een professionele regisseur in. Een reeks improvisatiesessies resulteerde in toffe sketches. De contacten met Bilzenaren die ze eerder ontmoetten, hielpen hen om reportages te maken waarin oude herinneringen weer tot leven kwamen. Voor het derde luik van de voorstelling werd een muziekgroepje opgericht dat, onder begeleiding van de leraar esthetica, tijdens de voorstelling liedjes speelde.

Twee leerlingen Mohammed en Sander blikken terug op hun ervaring. ‘Het samenwerken met twee klassen was niet evident. De communicatie liep vaak stroef, zodat we op twee sporen en snelheden werkten. Het is belangrijk één online forum te hebben waarop iedereen alles bespreekt.’

De leerlingen vonden het heel motiverend zo’n grootschalig project op poten te zetten zonder hulp van leraars. ‘Zelfs de financiën moesten we zelf beheren. Het gaf voldoening als je dan ziet dat de voorstelling vlot loopt!’

Tips van Koenraad

  • Werk rond een - voor de leerlingen - onbekend maar aantrekkelijk thema. Wanneer ze zelf op zoek moeten gaan naar informatie over het onderwerp, is hun betrokkenheid veel sterker.
  • Laat werkelijk alles over aan de leerlingen. Tot twee minuten voor de zaal openging, waren ze nog aan het werk. Maar zo leren ze plannen en taken verdelen.
  • Geef ook de financiën uit handen. Veel leerlingen hebben al ervaring met het organiseren van bijvoorbeeld fuiven, dus ook dat luik kunnen ze zelf in handen nemen.
  • Werk met een professionele regisseur. Hij/zij legt de lat hoog en kan daardoor wel eens in conflict komen met de leerlingen, maar achteraf blijkt dat alleen maar positief!
  • Duid per werkgroep 1 eindverantwoordelijke aan. Die rapporteert aan de leraars en de andere werkgroepen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • erfgoed
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Digitale competenties
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Koenraad Nijssen

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs