Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

Wat hebben jongere en oudere generaties met elkaar gemeen? Waarin verschillen hun dromen en verwachtingen? Waarin vinden ze elkaar? De leerlingen van het zevende jaar Thuis- en Bejaardenzorg van MIA-Brugge interviewden en fotografeerden inwoners van een woonzorgcentrum en creëerden een tentoonstelling over hun ervaringen.

Leerling poseert met weckpot
Een van de zelf gevulde weckpotten
Weckpot gevuld met herinneringen
Affiche project 'Van alle tijden'
Weckpot 'speelgoed zelf maken'
Weckpot uitgestald op tafeltje
Ontwerp voor levensboek

Het dynamoPROJECT Van alle tijden is een voortzetting van een project dat al op het MIA in Brugge bestond, maar dan verder uitgewerkt in samenwerking met het Volkskundemuseum. ‘Mijn collega Lieselot Annicaert, die leerkracht Nederlands is, en ik vroegen onze leerlingen om met een oudere persoon te spreken (een oma, iemand die ze ontmoetten tijdens hun stage in het woonzorgcentrum …) en zo een levensverhaal te zoeken, dat ze verwerkten in een levensboek’, vertelt leerkracht Expressie Joaniek Lammerteyn. ‘Het mocht eruitzien als een vriendenboek, een poëzie- of fotoalbum: daarin waren ze vrij.’

Levensboek

Toen Geert Souvereyns van het Brugse Volkskundemuseum het project zag, legde hij meteen een link met zijn eigen plannen, en vroeg hij of het team van MIA soms zin had om samen te werken. ‘Natuurlijk zagen wij dat zitten’, zegt Joaniek. ‘Het was een uitbreiding van ons levensboekproject, ondersteund door een externe partner!’ Ze wijst naar de klas, waar Sara Claes en de leerlingen druk bezig zijn met weckpotten en allerhande andere materialen. ‘Sara is bijzonder creatief. Zij kwam met het idee om de interviews van de leerlingen met ‘hun’ bewoner van het woonzorgcentrum beeldend te verwerken in een weckpot.’

Het project gaat om het bewaren van herinneringen en verhalen. En in weckpotten bewaar je ook dingen. ‘Daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn’, zegt Joaniek. ‘Mijn collega en ik halen veel inspiratie uit het project. Na afloop willen we samen bekijken welke elementen haalbaar zijn om in de komende jaren met zijn tweeën verder uit te werken.’

Leerlingen druk aan het werk aan hun levensboek

‘Mijn collega en ik halen veel inspiratie uit het project. Na afloop willen we samen bekijken welke elementen haalbaar zijn om in de komende jaren met zijn tweeën verder uit te werken.’

Leerkracht Joaniek Lammerteyn

Wit brood en een viool

Chelsey en Justine hebben elk een dame uit het woonzorgcentrum Westervier leren kennen. Ze hebben hen gefotografeerd, geïnterviewd en de boeiendste fragmenten uit de gesprekken geselecteerd. Op de afsluitende tentoonstelling zullen foto’s en videofragmenten te zien zijn en geluidsfragmenten te horen. De weckpotten worden uitgestald als mini-vitrinekastjes, metaforen van een leven.

‘Ik ga mijn weckpot vullen met ingrediënten voor wit brood. De mevrouw die ik sprak had het over de oorlog en hoe er toen alleen grijs brood te krijgen was. Bij de herinnering aan het eerste witbrood dat haar moeder aansneed na de oorlogsjaren, straalde ze helemaal. Daarom heb ik dat stukje van het gesprek uitgekozen om te bewaren in mijn pot. Ik hang er een kaartje bij: “Enkel nog water toevoegen.” Zogezegd kunnen de tentoonstellingsbezoekers dan witbrood bakken met wat er in de pot zit.’

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Andere tijden

Justine kneedt een viooltje van klei en stopt dat in haar pot, samen met een foto van de handen van haar gesprekspartner. ‘Vroeger speelde ze viool. Ze vertelde over de strenge lessen die ze desondanks zeven jaar heeft volgehouden. Ze had haar instrument niet meegenomen naar het woonzorgcentrum. Door artrose in haar handen kon ze niet meer spelen.’

Het viel de klasgenoten vooral op hoe anders de oudere generatie in het leven stond. Justine: ‘De vrouw die ik interviewde was vooral bekommerd om haar gezin. Ze is gestopt met werken om voor hen te zorgen. Als je dat nu doet, krijg je meteen vragen.’ De gesprekspartner van Chelsey was op dat vlak een uitzondering. ‘Zij werkte als maatschappelijk werkster in de bijzondere jeugdzorg. Ze wou iets doen in haar leven dat de maatschappij positief zou beïnvloeden.’

Tips van leerkracht Joaniek Lammerteyn

  • Spring. Je ziet later wel of je blijft zwemmen. Wij hebben door corona heel even gedacht dat we zouden verdrinken, maar het project is overeind gebleven. Het was vooral ontzettend leuk samenwerken met Sara en het Volkskundemuseum.
  • Kom uit je cocon. Dankzij een dynamoPROJECT werk je samen met mensen die je anders zelfs nooit zou ontmoeten. Zo steek je dus ook heel nieuwe dingen op.
     

Tips van externe partner Sara Claes

  • Spreid voldoende. Neem tijd, neem het er niet snel-snel bij, maar maak er een volwaardig onderdeel van het schooljaar van. Anders wordt het voor leerlingen én leerkrachten te veel. Hier maakte het project deel uit van het lessenpakket. Dat is een voelbare meerwaarde.
  • Laat de leerlingen veel zelf doen. Betuttel ze niet, laat ze maar even zoeken en experimenteren. Hoe meer ze doen, hoe unieker en meer eigen het eindresultaat.

Verbinding

Externe partner Sara Claes ziet voor alle betrokken partijen voordelen aan het project. ‘Het Volkskundemuseum wil het klassieke pad verlaten en wil daarom graag met jongeren brainstormen over wat zij het bewaren waard vinden en wat zij het liefst te weten willen komen over het leven vroeger. Net daar zit hem de grote meerwaarde van dit project: sommige leerlingen waren stomverbaasd over de verhalen die ze hoorden. Het gaat om generaties die in de huidige maatschappij heel ver van elkaar staan. Nu konden ze elkaar toch ontmoeten. Dat zorgt wederzijds voor meer respect: de oudere snapt de jongere beter, en omgekeerd.’

‘Om die verbinding draait het’, beaamt Joaniek. ‘De leerlingen beseffen dat de oudere persoon ook ooit 18 is geweest, ook is uitgegaan, met een eerste liefje, een eerste zoen… Ze zien daardoor meer in de ander dan een mens die al wat aan het aftakelen is. Dit project brengt leefwerelden bij elkaar.’

Leerlingen en leerkrachten poseren samen voor hun werk

Wil jij ook samenwerken met een creatieve partner in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Het project begint met een bezoek aan het Volkskundemuseum, waar de leerlingen al een eerste keer ondergedompeld worden in het dagelijkse leven in Brugge uit voorgaande eeuwen.
  • De leerlingen fotograferen hun gesprekspartner. Ze kijken, observeren, selecteren (en maken bijvoorbeeld een close-up van een gezicht of van handen).
  • De leerlingen selecteren de interviewfragmenten waarmee ze zelf het meest voeling hebben, waardoor ze het meest ontroerd raken… Die worden gebruikt voor de audiofragmenten in de tentoonstelling én om de inhoud van de weckpot te bepalen.
  • Memoriseren en herkennen: het hele project draait om herinneringen en het zich inleven in het verhaal van iemand uit een andere generatie.

verbeelden

  • In collagevorm zetten de leerlingen hun eigen dromen op papier.
  • De leerlingen maken een filmpje over de eigen toekomstdromen en tonen dat aan de oudere gesprekspartner.

conceptualiseren

  • De leerlingen brainstormen: wat is voor hen het bewaren waard? Welke vragen zouden ze aan hun oudere gesprekspartners kunnen stellen? Vanuit welke eigen interesses kunnen ze vertrekken?

analyseren

  • Na afloop van het project blikken de leerlingen terug op de gesprekken en analyseren ze hun traject: waar zat hem precies de verbinding met de oudere gesprekspartner? Wat hebben ze van elkaar opgestoken? Waarvan stonden ze versteld, wat viel hen op, wat hadden ze niet verwacht, waar zagen ze overeenkomsten en verschillen?

Dragers

lichaam

  • De leerlingen maken eigenhandig klei- en andere werkjes voor de weckpotten.

voorwerpen

  • De leerlingen nemen de gesprekken op met hun smartphone, ze fotograferen en maken filmpjes, ze werken met allerhande creatieve materialen.

taal

  • De leerlingen krijgen interviewtechnieken onder de knie en gaan er onmiddellijk mee aan de slag.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School MIA-Brugge
Organisaties Volkskundemuseum
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • herinneringseducatie
  • intergenerationeel
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Joaniek Lammerteyn

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs