Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed
Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en jongeren een erfgoedsite, monument, of landschap met erfgoedwaarde in hun omgeving ‘adopteren’.
In hun dagelijkse omgeving, op weg naar school, op weg naar de voetbalclub, tijdens een spel met de jeugdbeweging … komen jongeren ongetwijfeld wel eens langs een kapel, een vakwerkhoeve, een molen, een bijzonder landschap … Jong redt Oud wil hen bewustmaken van al dat waardevols in hun eigen omgeving. Door jongeren nauw te betrekken bij dat erfgoed, door hen de verhalen erachter te laten ontdekken én hen (mede)verantwoordelijkheid te geven over het onderhoud en de ontsluiting, leren ze de waarde van het erfgoed kennen.
Bij elk Jong redt Oud-project worden experts met de nodige vakkennis betrokken. Zo wordt er samengewerkt met relevante partners zoals Monumentenwacht Limburg, het Agentschap Onroerend Erfgoed, de Intergemeentelijke Onroerenderfgoeddiensten, natuurorganisaties, heem- en geschiedkundige kringen, de kerkbesturen, lokale verenigingen, historici, gidsen, erfgoedwerkers …
De pilootprojecten worden begeleid door Mooss vzw in overleg met het PCCE.
Pilootproject Meeuwen-Gruitrode
Voor de Duinengordel in Meeuwen-Gruitrode ontwikkelden leidsters en leiders van de lokale jeugdbewegingen KAJ Louwel, Chiro-meisjes Opglabbeek en Chiro Gruitrode een spel dat door alle jeugdverenigingen en andere groepen gespeeld kan worden. De Duinengordel met de Oudsberg en andere landduinen is een populaire activiteitenlocatie voor jeugdbewegingen, maar is bovenal een uniek natuurgebied. Tijdens het spel komen de jongeren meer te weten over dit waardevolle natuurerfgoed en over het beheer ervan. De leiding van bovenvermelde jeugdbewegingen kwamen verschillende keren samen om het format van het spel te bedenken en uit te werken. Natuurpunt, medewerkers van de Duinengordel en de boswachter van het gebied zaten mee rond de tafel. Tijdens de Week van het Bos spelen de leden van de jeugdbewegingen het spel. Nadien is het spel voor elke groep met natuur- en erfgoedinteresse beschikbaar.
Pilootproject Bilzen
Eind mei gingen de leerlingen van de tweede graad van de Vrije Basisschool de Bammerd in Grote-Spouwen (Bilzen) aan de slag op het lokale, oude kerkhof. Dit project startte met een algemene kennismaking met erfgoed. Om even stil te staan bij wat erfgoed nu eigenlijk is, brachten de kinderen voorwerpen die hen dierbaar zijn en die ze zeker willen bewaren, mee naar de klas. Daarna leerden ze wat funerair erfgoed is en onderzochten ze grafsymboliek door een zoektocht op het oude kerkhof. Door de graven goed te bekijken en met de gepaste begeleiding en hulp van experts, ontdekte de klas van juf Mieke heel wat boeiende verhalen en mooie herinneringen!
Hierdoor groeide het besef bij de leerlingen dat het belangrijk is om dit erfgoed te bewaren. Zo vertelde William uit het 4de leerjaar: ‘We moeten zorg dragen voor het kerkhof, want we zijn eigenlijk allemaal ergens familie van elkaar.’ Daarom hielpen ze dan ook mee het kerkhof te onderhouden door zwerfvuil en onkruid te verwijderen. De leerlingen werden plechtig tot peters en meters van het kerkhof benoemd. De leerlingen van de Bammerd geven vanaf nu ieder schooljaar opnieuw hun kennis van het funerair erfgoed in hun dorp door aan de nieuwe leerlingen van de tweede graad, de volgende generatie peters en meters van het kerkhof in Grote-Spouwen!
Pilootproject Kinrooi
Tijdens de molenstage in en rond de Keijersmolen in Molenbeersel (Kinrooi) wonderen kinderen tussen 8 en 12 jaar ondergedompeld in de wondere wereld van windmolens. Een molenaar toont hen hoe de molen werkt, hoe de kinderen zelf graan kunnen malen en hoe de molen nadien ook weer grondig gepoetst moet worden. De kinderen zullen met hun zelfgemalen bloem broodjes of pizza bakken. Ze knutselen ook hun eigen windmolen in elkaar. Een stukje geschiedenis ontbreekt niet: de leerlingen leren een oud molenlied en maken een filmpje over de geschiedenis van de Keijersmolen. Aan het einde van de molenstage leiden de kinderen - als volleerde molengidsen - hun zusjes, broers, ouders en grootouders rond op de Keijersmolen. Bovendien laten ze hen een zelfgebakken broodje of pizza proeven. Tijdens de Molenfeesten kan ook het grote publiek kennismaken met de jonge molengidsen!
Pilootproject Kortessem
De stro- en hooischuur van de bio-beleefboerderij De Alverberg in Kortessem staat er sinds 1890. Ze is opgebouwd uit authentiek vakwerk. Na al die jaren is deze schuur toe aan een opknapbeurt. Lokale jeugdbewegingen zullen hierbij helpen. Ze ontdekken zo hoe vakwerk in elkaar zit en hoe het hele bouwproces - van houtwerk tot vitsen en lemen - verloopt. De studenten van de houtafdeling van BuSO De Dageraad starten in het nieuwe schooljaar met het maken van een maquette van een vakwerkgebouw. Dit wordt een uitdagend en educatief zelfbouwpakket dat bezoekers van De Alverberg in elkaar kunnen zetten.
Bron: Het tijdschrift Limburgs Erfgoed 2017/2. Volg de pilootprojecten op hun Facebookpagina.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- In het pilootproject van Kinrooi werden leerlingen ondergedompeld in de wereld van windmolens. De molenaar toonde hen hoe de molen werkt, hoe ze zelf graan kunnen malen en hoe de molen gepoetst moet worden. De leerlingen maakten deze ervaring compleet door met zelfgemalen bloem broodjes en pizza te bakken.
verbeelden
- In Meeuwen-Gruitrode werkten enkele lokale jeugdbewegingen een spel uit voor de Duinengordel. Daarmee presenteerden ze de kennis over dit waardevolle natuurerfgoed en over het beheer ervan op een interactieve manier aan anderen.
- In het pilootproject van Kortessem maakten de leerlingen een maquette van de bio-beleefboerderij De Alverberg als basis voor een educatief zelfbouwpakket voor bezoekers.
conceptualiseren
- In Peer ging een groep leerlingen aan de slag met archeologische verhalen van een specifieke site. Ze bespraken hun bevindingen met elkaar en beschreven de verhalen via zelfgemaakte digitale hulpmiddelen als een app en QR-codes.
analyseren
- Onder begeleiding van experts onderzochten enkele leerlingen van Bilzen grafsymboliek door een zoektocht op het oude kerkhof. Ze maakten het thema van funerair erfgoed inzichtelijk door verbanden te legen met eigen voorwerpen die hen dierbaar zijn.