Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jonge designers vol speelplaatsideeën

Jonge designers vol speelplaatsideeën

De derde graad van basisschool De Windwijzer in Laarne en Kalken ontwierp meubels voor hun nieuwe, klimaatvriendelijke speelplaats. Met de hulp van het Gentse Design Museum en ontwerper Bart Baccarne toverden ze straffe ideeën om in haalbare ontwerpen.

Design? Dat is veel meer dan originele of mooie objecten. Katrin Demets, beleidscoördinator van De Windwijzer, beschrijft het als volgt: ‘Je wilt iets realiseren om een probleem op te lossen. Je ontwerpt dus altijd met een bepaald doel voor ogen. Dat begint met een creatief idee. Bij de uitvoering ervan kom je praktische, technische of financiële obstakels tegen waarvoor je een oplossing moet zoeken. Net die combinatie van het muzische en STEM biedt heel veel mogelijkheden.’

‘De combinatie van STEM en het muzische biedt veel mogelijkheden’

Begeleiding van een echte designer

Katrin nam zelf contact op met het Designmuseum. ‘Daar hebben ze ons geweldig goed op weg geholpen. Een museummedewerker kwam hier op school een inleiding geven over design en nadien bezochten we het museum. We leerden er de principes van design kennen en zagen er veel voorbeelden.’ Het museum stelden ook Bart Baccarne voor als externe specialist om mee het proces op school te begeleiden. Katrin: ‘Hij gaf aan 3 groepen 2 workshops van 2 uur. In die korte tijd bedachten en werkten 3 tot 4 leerlingen samen een ontwerp voor de speelplaats uit dat ook echt uitvoerbaar moest zijn.’

‘De expertise van Bart Baccarne hadden we echt nodig voor dit project’, zegt Katrin. ‘Een extern iemand is ook een stimulans om uit je comfortzone te komen. Bovendien werkt Bart zelf vaak met recyclagemateriaal. Dat sluit mooi aan bij de klimaatvriendelijke speelplaats die we plannen. Hij leerde de leerlingen de mogelijkheden, maar ook de beperkingen van dat materiaal kennen.’

Kabouterland en schietballenbad

De jonge designers gaven hun creaties een naam. Zo is er het ‘schietballenbad’ waarbij je ballen doorheen gaten in een wand moet schieten. Die worden dan opgevangen in het ballenbad. ‘Kabouterland’ is dan weer een zitplaats onder een grote parasol. ‘De leerlingen legden hun ontwerp ook aan elkaar uit als spreekoefening’, vertelt Katrin. ‘Uit de ontwerpen hebben de kinderen van 5 en 6 een preselectie gemaakt. Daaruit hebben dan alle leerlingen van de school, maar ook de leraren en directie, hun favoriet aangeduid. Die worden dit schooljaar effectief uitgevoerd.’

Grootste troef: het leereffect

Wat is de grootste troef van het project? Katrin: ‘Het leereffect dat we met de leerlingen bereikten. Ze leerden plannen en iets wat in hun hoofd zat uit te werken. Onderweg werden ze geconfronteerd met moeilijkheden en moesten ze oplossingen bedenken. Bovendien moesten ze goed samenwerken. Dat leerproces is zo interessant voor vijfde- en zesdeklassers. Het is een ervaring die ze zeker meenemen in hun rugzakje naar het middelbaar.’

Tip van juf Katrin

  • Beperk de kinderen niet in hun creativiteit. Geef ze vrijheid. Ze zullen het gaandeweg zelf ontdekken als een idee niet haalbaar blijkt.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GBS De Windwijzer
Organisaties Design Museum Gent
Bart Baccarne
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • mode en design
  • speelplaats
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Ondernemingszin
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Katrin Demets (beleidscoördinator)

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs