Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jonge designers vol speelplaatsideeën

Jonge designers vol speelplaatsideeën

De derde graad van basisschool De Windwijzer in Laarne en Kalken ontwierp meubels voor hun nieuwe, klimaatvriendelijke speelplaats. Met de hulp van het Gentse Design Museum en ontwerper Bart Baccarne toverden ze straffe ideeën om in haalbare ontwerpen.

Design? Dat is veel meer dan originele of mooie objecten. Katrin Demets, beleidscoördinator van De Windwijzer, beschrijft het als volgt: ‘Je wilt iets realiseren om een probleem op te lossen. Je ontwerpt dus altijd met een bepaald doel voor ogen. Dat begint met een creatief idee. Bij de uitvoering ervan kom je praktische, technische of financiële obstakels tegen waarvoor je een oplossing moet zoeken. Net die combinatie van het muzische en STEM biedt heel veel mogelijkheden.’

‘De combinatie van STEM en het muzische biedt veel mogelijkheden’

Begeleiding van een echte designer

Katrin nam zelf contact op met het Designmuseum. ‘Daar hebben ze ons geweldig goed op weg geholpen. Een museummedewerker kwam hier op school een inleiding geven over design en nadien bezochten we het museum. We leerden er de principes van design kennen en zagen er veel voorbeelden.’ Het museum stelden ook Bart Baccarne voor als externe specialist om mee het proces op school te begeleiden. Katrin: ‘Hij gaf aan 3 groepen 2 workshops van 2 uur. In die korte tijd bedachten en werkten 3 tot 4 leerlingen samen een ontwerp voor de speelplaats uit dat ook echt uitvoerbaar moest zijn.’

‘De expertise van Bart Baccarne hadden we echt nodig voor dit project’, zegt Katrin. ‘Een extern iemand is ook een stimulans om uit je comfortzone te komen. Bovendien werkt Bart zelf vaak met recyclagemateriaal. Dat sluit mooi aan bij de klimaatvriendelijke speelplaats die we plannen. Hij leerde de leerlingen de mogelijkheden, maar ook de beperkingen van dat materiaal kennen.’

Kabouterland en schietballenbad

De jonge designers gaven hun creaties een naam. Zo is er het ‘schietballenbad’ waarbij je ballen doorheen gaten in een wand moet schieten. Die worden dan opgevangen in het ballenbad. ‘Kabouterland’ is dan weer een zitplaats onder een grote parasol. ‘De leerlingen legden hun ontwerp ook aan elkaar uit als spreekoefening’, vertelt Katrin. ‘Uit de ontwerpen hebben de kinderen van 5 en 6 een preselectie gemaakt. Daaruit hebben dan alle leerlingen van de school, maar ook de leraren en directie, hun favoriet aangeduid. Die worden dit schooljaar effectief uitgevoerd.’

Grootste troef: het leereffect

Wat is de grootste troef van het project? Katrin: ‘Het leereffect dat we met de leerlingen bereikten. Ze leerden plannen en iets wat in hun hoofd zat uit te werken. Onderweg werden ze geconfronteerd met moeilijkheden en moesten ze oplossingen bedenken. Bovendien moesten ze goed samenwerken. Dat leerproces is zo interessant voor vijfde- en zesdeklassers. Het is een ervaring die ze zeker meenemen in hun rugzakje naar het middelbaar.’

Tip van juf Katrin

  • Beperk de kinderen niet in hun creativiteit. Geef ze vrijheid. Ze zullen het gaandeweg zelf ontdekken als een idee niet haalbaar blijkt.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GBS De Windwijzer
Organisaties Design Museum Gent
Bart Baccarne
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • mode en design
  • speelplaats
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Ondernemingszin
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Katrin Demets (beleidscoördinator)

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs