Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de leerlingen van 4BSO acteerden en de film maakten.

affiche_2.jpeg
DSC_0002.jpeg
DSC_0019_1.jpeg
DSC_0026_1.jpeg
DSC_0168_1.jpeg
DSC_0208_1.jpeg

Sara, Daan en Alex zitten in klas 3B van de hotelschool in Koksijde, waar zich ook de ruïnes van de abdij Ten Duinen bevinden. Daan is verliefd op Sara, maar zij voelt meer voor Alex. Wanneer de leraar Nederlands met een reeks spreekbeurten start, is het de zwijgzame Alex De Groote die de spits afbijt. Zijn onderwerp? Atlantis ligt in Vlaanderen. Een spreekbeurt met dramatische gevolgen.

‘Na vier jaar films bekijken en filmvertoningen organiseren op school maakten we nu zelf een film. Tof om met zo’n herinnering onze carrière op Ter Duinen af te sluiten’, leidt leerling Jonas Vanden Abeele in.

Dit project zal ons lang bijblijven

Aan de film ging een jaar van intense voorbereidingen vooraf. Na gezamenlijk het boek te lezen en een geleid bezoek aan de Duinenabdij, schreven de leerlingen van 6TSO samen met de regisseur het scenario. Auteur Guy Didelez wijdde de leerlingen in in de geheimen van het scenarioschrijven. Regisseur Paul Houwen paste waar nodig het script aan.

Via een casting werden de acteurs uit het 4de jaar gekozen. De 15 à 16-jarige chefs-in-opleiding gooiden zich enthousiast in de opnames. Een ex-leraar was de professioneel cameraman van dienst. De opnames gebeurden op diverse locaties: de site van de Duinenabdij, onze hotelschool en de straten van Koksijde en De Panne. De montage en de inbreng van speciale effecten gebeurden in een professioneel uitgeruste studio. De live-band van Hotelschool Ter Duinen componeerde de muziek en nam de themasong op. ‘We hadden geen luxueuze Loft, maar een vervallen vissershuisje, geen aanrijding in Moscou, maar een accidentje in De Panne, en onze Sara deed het ook al zonder dagboek, maar toch zal dit project ons veel langer bijblijven dan eender welke andere Vlaamse productie’, glundert Tim Vermoere, pedagogisch medewerker.

Leren door samen te werken

Na drie weken filmen en monteren was onze film Mijn Spook Van Ten Duinen klaar. Maar daar stopte het niet. Omdat de vakken gericht werden ingeschakeld, zorgden de leerlingen ook voor het organiseren van de persconferentie, het ontwerpen van de affiches, het bouwen van de infostand en het ontwerpen en uitwerken van het menu voor de galapremière. ‘Wat dit project zo bijzonder maakt is dat de leerlingen bruikbare zaken leren door met professionelen van buiten de school samen te werken. Ze leren intensief met taal en lichaamstaal omgaan’, vertelt directeur Raf Sonneville.

Tips van de leerkrachten

  • Vergelijk boek en film. Waar vind je verschillen en wat maakt de film of het boek sterker? Welke elementen die voor de leerlingen belangrijk zijn komen in de film of het boek aan bod? Hoe brengen we thema’s als vriendschap, verliefdheid, verlies, rouw, pesten, verdraagzaamheid … in beeld? 
  • Maak een quiz met de leerlingen na een geleid bezoek aan de Duinenabdij. Welke scènes vonden waar plaats op de abdijsite?
  • Ontwerp op basis van het verhaal en de film met de leerlingen hun eigen filmposter. Hoe zetten we het verhaal om in een krachtig beeld? Welke slagzin past er bij de film?
  • Lees het scenario met de leerlingen en werk in groep een alternatief einde uit. Wat gebeurde er met het hoofdpersonage na zijn mysterieuze verdwijning? De leerlingen schrijven de laatste bijkomende scène zelf uit.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Hotelschool Ter Duinen
Organisaties vzw de Scriptomanen
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Frederic Maenhout

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Hilde Van Cauteren auteursresidentie

Oproep auteursresidenties schooljaar 2023 - 2024

Een auteursresidentie maakt literatuur zichtbaarder en toegankelijker voor een groep leerlingen secundair onderwijs uit...

arrow lefttaal(bevordering) en taalstimulatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs