Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ken je gemeente

Ken je gemeente

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de plek waar de leerlingen opgroeien en kennen vaak enkel de onmiddellijke omgeving. En dat geldt ook voor de leerlingen. Nochtans is het heel boeiend om de gemeente en haar geschiedenis goed te leren kennen'. Met dit project leren ook zijn leerlingen de gemeente beter kennen.

Waarom heet de straat Waterstraat? Wie is Sint-Denijs?’. Op het einde van vorig schooljaar kreeg Eric de vraag van zijn directeur om een studiedag te organiseren rond het project ‘mijn gemeente’. In september genoot de hele school - van de kleuters tot en met het zesde leerjaar - van een pedagogische studiedag waar plannen werden gesmeed voor de projectweek in oktober. Directeur Guy Biesemans: ‘Tijdens onze projectweek bezochten de kleuters de jaarmarkt en maakten ze daarna zelf reuzen uit papier-maché. De leerlingen van de lagere school genoten van interactieve wandelingen, maakten foto’s en bestudeerden historische foto’s van dezelfde locaties.’

Samenwerken met MUS-E Belgium

Om het thema ‘Ken je gemeente’ verder uit te diepen, kwam MUS-E Belgium mee aan boord. Guy Biesemans: ‘De samenwerking met externe kunstenaars geeft een meerwaarde aan de uitwerking van dit project. Door het project ook op een muzische manier te ervaren, leren de kinderen op een brede manier.’

MUS-E en De Wereldbrug werken al jaren samen: het kunstinitiatieproject MUS-E Connect loopt al twaalf jaar in vier scholen, waaronder ook De Wereldbrug. Dit schooljaar draaide dat project rond het thema ‘Spelen Delen’ en namen kunstenaars Noemi Degrauw en Jessie Driessens de begeleiding op zich. Daarnaast zou Noemie samen met kunstenares Patries Wichers twaalf ateliers begeleiden rond het thema ‘Ken je gemeente’ – ons dynamoPROJECT. De school koos ervoor om twee kunstdisciplines in te zetten: theater (Noemie) en beeld/media (Patries).

Uitwerking

Patries Wichers: ‘Ik heb vooral geprobeerd om verder te werken op informatie en elementen die de kinderen al kenden. In het vijfde en zesde leerjaar heeft Noemie in het kader van Mus-E Connect met de kinderen gewerkt rond politiek. Ze mochten hun acteertalent bovenhalen om burgemeester en wethouder te spelen en te improviseren rond hoe zij Vorst zouden besturen. Bepaalde elementen uit die sessies heb ik op mijn beurt gebruikt: ik heb audio-opnames gemaakt waarin de de vijfde- en zesdejaars vertellen wat ze graag anders zouden zien in hun gemeente. Die audio is te horen in het YouTube-filmpje dat het eindresultaat is van het hele project - een soort audiovisuele kaart van Vorst.’

Ook in de andere klassen bouwde Patries verder op eerdere ervaringen. ‘De kinderen van het eerste en het tweede leerjaar waren ontzettend onder de indruk van de wandelingen door Vorst en vooral van de enorme bomen die ze in het Dudenpark hadden gezien. Bij het eerste leerjaar heb ik gewerkt rond beweging: hoe beweeg je als je voeten - zoals de wortels van bomen - vastzitten in de grond? Als er een zware storm is, hoe beweegt een hoge boom dan? Die ‘boomstanden’ mochten de kinderen uitbeelden, liggend op een groot stuk plastic op de grond, terwijl anderen de silhouetten afbakenden met een alcoholstift. Zo kregen we een mooi lijnenspel. We hebben ook gewerkt rond bladeren, die de kinderen natekenden en volgens hun eigen fantasie inkleurden.

De kinderen van het tweede leerjaar waren er dan weer van overtuigd dat ze minstens 100 kilometer hadden gewandeld - zo ver voelde het voor hen aan. Bij hen heb ik dus gewerkt rond stappen zetten, groeien, de toekomst …

De kinderen van het derde leerjaar maakten silhouetten uit dik karton en fotografeerden hun ‘mensen’ op verschillende plaatsen in Vorst. Ze keken met heel andere ogen naar hun omgeving en gingen op zoek naar specifieke materialen, details, structuren, kleuren …

In het vierde leerjaar maakten we onder meer de maskers die je ziet in het filmpje, omdat niet alle kinderen herkenbaar op het internet wilden staan’.

In juni trokken de klassen naar het Sint-Denijsplein om het project samen af te sluiten. Eén klas leerde de anderen een liedje aan, mét bewegingen, over elkaar ontmoeten. Daarna trokken de kinderen in stoet naar de Abdij van Vorst, waar ze nog een heerlijke namiddag beleefden.

Tips van Eric

  • Kijk verder dan de hokjes: integreer je thema zo veel mogelijk in alle vakken.
  • Houd het eenvoudig. Geef de kinderen geen overdosis aan informatie mee, maar kies een paar elementen en diep die uit.
  • Probeer verschillende zaken aan elkaar te koppelen. Is er lesmateriaal in de school aanwezig dat je kan verbinden met het muzische? Grijp dat aan. Als kinderen al ergens mee bezig zijn geweest in de klas, zijn ze veel sneller mee tijdens de ateliers.
  • Kinderen houden van ervaringsgerichte activiteiten zoals wandelen, die maken vaak het meeste indruk.  
  • Maak een verslag van alle activiteiten die je doet - je vergeet snel! En zo kan je een jaar later makkelijk opzoeken hoe je de dingen toen hebt aangepakt.  
  • Eindig met een bijzonder slotmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School Gemeentelijke Basisschool - De Wereldbrug
Organisaties MUS-E Belgium
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Digitale competenties
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Meester Eric, vijfde leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Je ziet een klaslokaal met een blauwe wand.

Art@deStart: een Kunstkuurbad in de school

Leerlingen 4 aso ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!

In de kijker

Toon alle tips →
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Dag van de Cultuureducatie 'Erfgoed is' - 11 maart 2021 ONLINE

affiche Jeugdboekenmaand 2021

Activiteiten Jeugdboekenmaand 2021

156 scholen krijgen financiële ondersteuning voor een creatief dynamoPROJECT!

Culturele activiteiten bij code oranje

cover Verbinden.Verruimen.Verdiepen. 25 jaar CANON Cultuurcel

Verbinden. Verruimen. Verdiepen. Vijfentwintig jaar CANON Cultuurcel

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs