Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ken je gemeente

Ken je gemeente

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de plek waar de leerlingen opgroeien en kennen vaak enkel de onmiddellijke omgeving. En dat geldt ook voor de leerlingen. Nochtans is het heel boeiend om de gemeente en haar geschiedenis goed te leren kennen'. Met dit project leren ook zijn leerlingen de gemeente beter kennen.

Waarom heet de straat Waterstraat? Wie is Sint-Denijs?’. Op het einde van vorig schooljaar kreeg Eric de vraag van zijn directeur om een studiedag te organiseren rond het project ‘mijn gemeente’. In september genoot de hele school - van de kleuters tot en met het zesde leerjaar - van een pedagogische studiedag waar plannen werden gesmeed voor de projectweek in oktober. Directeur Guy Biesemans: ‘Tijdens onze projectweek bezochten de kleuters de jaarmarkt en maakten ze daarna zelf reuzen uit papier-maché. De leerlingen van de lagere school genoten van interactieve wandelingen, maakten foto’s en bestudeerden historische foto’s van dezelfde locaties.’

Samenwerken met MUS-E Belgium

Om het thema ‘Ken je gemeente’ verder uit te diepen, kwam MUS-E Belgium mee aan boord. Guy Biesemans: ‘De samenwerking met externe kunstenaars geeft een meerwaarde aan de uitwerking van dit project. Door het project ook op een muzische manier te ervaren, leren de kinderen op een brede manier.’

MUS-E en De Wereldbrug werken al jaren samen: het kunstinitiatieproject MUS-E Connect loopt al twaalf jaar in vier scholen, waaronder ook De Wereldbrug. Dit schooljaar draaide dat project rond het thema ‘Spelen Delen’ en namen kunstenaars Noemi Degrauw en Jessie Driessens de begeleiding op zich. Daarnaast zou Noemie samen met kunstenares Patries Wichers twaalf ateliers begeleiden rond het thema ‘Ken je gemeente’ – ons dynamoPROJECT. De school koos ervoor om twee kunstdisciplines in te zetten: theater (Noemie) en beeld/media (Patries).

Uitwerking

Patries Wichers: ‘Ik heb vooral geprobeerd om verder te werken op informatie en elementen die de kinderen al kenden. In het vijfde en zesde leerjaar heeft Noemie in het kader van Mus-E Connect met de kinderen gewerkt rond politiek. Ze mochten hun acteertalent bovenhalen om burgemeester en wethouder te spelen en te improviseren rond hoe zij Vorst zouden besturen. Bepaalde elementen uit die sessies heb ik op mijn beurt gebruikt: ik heb audio-opnames gemaakt waarin de de vijfde- en zesdejaars vertellen wat ze graag anders zouden zien in hun gemeente. Die audio is te horen in het YouTube-filmpje dat het eindresultaat is van het hele project - een soort audiovisuele kaart van Vorst.’

Ook in de andere klassen bouwde Patries verder op eerdere ervaringen. ‘De kinderen van het eerste en het tweede leerjaar waren ontzettend onder de indruk van de wandelingen door Vorst en vooral van de enorme bomen die ze in het Dudenpark hadden gezien. Bij het eerste leerjaar heb ik gewerkt rond beweging: hoe beweeg je als je voeten - zoals de wortels van bomen - vastzitten in de grond? Als er een zware storm is, hoe beweegt een hoge boom dan? Die ‘boomstanden’ mochten de kinderen uitbeelden, liggend op een groot stuk plastic op de grond, terwijl anderen de silhouetten afbakenden met een alcoholstift. Zo kregen we een mooi lijnenspel. We hebben ook gewerkt rond bladeren, die de kinderen natekenden en volgens hun eigen fantasie inkleurden.

De kinderen van het tweede leerjaar waren er dan weer van overtuigd dat ze minstens 100 kilometer hadden gewandeld - zo ver voelde het voor hen aan. Bij hen heb ik dus gewerkt rond stappen zetten, groeien, de toekomst …

De kinderen van het derde leerjaar maakten silhouetten uit dik karton en fotografeerden hun ‘mensen’ op verschillende plaatsen in Vorst. Ze keken met heel andere ogen naar hun omgeving en gingen op zoek naar specifieke materialen, details, structuren, kleuren …

In het vierde leerjaar maakten we onder meer de maskers die je ziet in het filmpje, omdat niet alle kinderen herkenbaar op het internet wilden staan’.

In juni trokken de klassen naar het Sint-Denijsplein om het project samen af te sluiten. Eén klas leerde de anderen een liedje aan, mét bewegingen, over elkaar ontmoeten. Daarna trokken de kinderen in stoet naar de Abdij van Vorst, waar ze nog een heerlijke namiddag beleefden.

Tips van Eric

  • Kijk verder dan de hokjes: integreer je thema zo veel mogelijk in alle vakken.
  • Houd het eenvoudig. Geef de kinderen geen overdosis aan informatie mee, maar kies een paar elementen en diep die uit.
  • Probeer verschillende zaken aan elkaar te koppelen. Is er lesmateriaal in de school aanwezig dat je kan verbinden met het muzische? Grijp dat aan. Als kinderen al ergens mee bezig zijn geweest in de klas, zijn ze veel sneller mee tijdens de ateliers.
  • Kinderen houden van ervaringsgerichte activiteiten zoals wandelen, die maken vaak het meeste indruk.  
  • Maak een verslag van alle activiteiten die je doet - je vergeet snel! En zo kan je een jaar later makkelijk opzoeken hoe je de dingen toen hebt aangepakt.  
  • Eindig met een bijzonder slotmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School GBS De Wereldbrug
Organisaties MUS-E Belgium
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Digitale competenties
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Meester Eric, vijfde leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs