Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kinderen worden als componisten geboren

Kinderen worden als componisten geboren

Tijdens een muzikale projectweek werden de leerlingen van de 3de graad ondergedompeld in muziek. Ze ontdekten in kleine groepjes verschillende instrumenten en hun klankkleur. Onder begeleiding van muzikanten experimenteerden ze met deze instrumenten en hun klanken en componeerden ze hun eigen concert!

‘Gedurende vijf dagen werkten onze leerlingen in AMUZ, het Augustinus Muziekcentrum, in plaats van op school’, vertelt Saskia Vanhoeylandt, directeur van de Stedelijke Basisschool Leopold III in Berchem. ‘Artistieke medewerkers van De Veerman organiseerden verschillende workshops. We verkenden zo specifieke muzikale bouwstenen en invalshoeken om tot onze eigen composities te komen.’

‘Het vertrekpunt van de hele projectweek was het leven van componist Beethoven. Naast het feit dat hij componist was, werd hij ook gekenmerkt door zijn doofheid op latere leeftijd. Verder had hij ook een complex karakter. Met deze info zijn de leerlingen aan de slag gegaan. Zo hebben ze bijvoorbeeld aan de hand van oordoppen kunnen ervaren hoe het is om bijna niets te horen, maar toch muziek te kunnen componeren.’

‘Dit was zonder twijfel een heel fijn en leerrijk project, zowel de leerlingen als ikzelf zijn heel blij dat we deze kans hebben gekregen.’

Saskia Vanhoeylandt – directeur

‘De ambitie van deze weken is de leerlingen te benaderen als jonge componisten’, vertelt Daan Simons van De Veerman. ‘Doorheen de week krijgen ze tools, invalshoeken, methodieken ... om tot composities te komen, geïnspireerd op het specifieke vertrekpunt van die week. Soms worden er ook bewegingssessies ingebouwd om de muziek op een lijfelijke manier te ervaren. Er staat ook een ontmoeting met de muzikanten van het ensemble op het programma, waarin ze honderduit vragen kunnen stellen, ideeën uitwisselen over hun composities en samen kunnen musiceren.’

‘Op het einde van de week worden de andere klassen en ouders uitgenodigd op een toonmoment, dat de leerlingen zelf in elkaar hebben gestoken. We nodigen ook de muzikanten van het ensemble waarrond we werken uit om deel te nemen aan dit toonmoment.’ ‘De oplettende toeschouwer zal gezien hebben dat er op het podium zelfgemaakte partituren lagen die de kinderen hielpen hun muziekstuk juist te spelen’, vult Saskia aan.

Saskia zet de pluspunten op een rij

  • De workshops werden gegeven door drie professionele muzikanten. Zij zorgden voor leuke en leerrijke opwarmers en in hun workshops zaten veel leuke en gevarieerde activiteiten. Ook de leerlingen die al jaren muziekschool volgen en dus al heel wat ervaring hebben opgedaan, werden op deze manier ook uitgedaagd.
  • Het project heeft de leerlingen op een andere manier naar muziek doen kijken. Zij die hun buitenschoolse muzieklessen beu waren, hebben er weer zin in gekregen en anderen willen graag starten met muzieklessen.
  • Bij AMUZ waren er materialen en instrumenten aanwezig die je binnen de eigen klascontext nooit kan bieden. Het is fijn dat de leerlingen zo toch de kans kregen om hiermee te werken. Er waren bijvoorbeeld leerlingen die nog nooit een contrabas van dichtbij hebben gezien en nu kregen ze meteen de kans om er op te spelen.
  • De lesgevers gaven de leerlingen heel veel vrijheid. Wat het publiek op vrijdag te zien kreeg, kwam ook echt volledig uit de leerlingen. De lesgevers hadden eerder een sturende, begeleidende rol en ze legden de leerlingen niets op.
  • Omdat je als leerkracht samen met je leerlingen deelneemt, heb je de mogelijkheid om zelf veel bij te leren en tegelijk je leerlingen op een andere manier te leren kennen. Dagelijks volgden we samen drie verschillende workshops. Ze kon ik zien waar er aan gewerkt werd en op welke manier de leerlingen werden begeleid. Ik ben met een boekje vol leuke muzische activiteiten teruggekeerd. Ik ben er zelfs van overtuigd dat we dit project, hetzij op een iets kleinere schaal, kunnen nabootsen op school. Ik heb nu een beter inzicht in welke begeleiding de leerlingen nodig hebben en ik besef nu ook dat iedereen, getalenteerd of niet, muziek kan maken.

Zie jij zo'n project ook zitten bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met De Veerman. Zij organiseren Kinderen worden als componisten geboren. Het uitgangspunt is elke editie anders en vertrekt telkens vanuit een bepaald muzikaal repertoire of genre dat op dat moment op het programma staat in AMUZ. Het kan zowel gaan om oude, moderne als om hedendaagse muziek.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School SBS Leopold III
Organisaties De Veerman vzw
AMUZ
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs