Kinderen worden als componisten geboren

Tijdens een muzikale projectweek werden de leerlingen van de 3de graad ondergedompeld in muziek. Ze ontdekten in kleine groepjes verschillende instrumenten en hun klankkleur. Onder begeleiding van muzikanten experimenteerden ze met deze instrumenten en hun klanken en componeerden ze hun eigen concert!

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

‘Gedurende vijf dagen werkten onze leerlingen in AMUZ, het Augustinus Muziekcentrum, in plaats van op school’, vertelt Saskia Vanhoeylandt, directeur van de Stedelijke Basisschool Leopold III in Berchem. ‘Artistieke medewerkers van De Veerman organiseerden verschillende workshops. We verkenden zo specifieke muzikale bouwstenen en invalshoeken om tot onze eigen composities te komen.’

‘Het vertrekpunt van de hele projectweek was het leven van componist Beethoven. Naast het feit dat hij componist was, werd hij ook gekenmerkt door zijn doofheid op latere leeftijd. Verder had hij ook een complex karakter. Met deze info zijn de leerlingen aan de slag gegaan. Zo hebben ze bijvoorbeeld aan de hand van oordoppen kunnen ervaren hoe het is om bijna niets te horen, maar toch muziek te kunnen componeren.’

‘Dit was zonder twijfel een heel fijn en leerrijk project, zowel de leerlingen als ikzelf zijn heel blij dat we deze kans hebben gekregen.’

Saskia Vanhoeylandt – directeur

‘De ambitie van deze weken is de leerlingen te benaderen als jonge componisten’, vertelt Daan Simons van De Veerman. ‘Doorheen de week krijgen ze tools, invalshoeken, methodieken ... om tot composities te komen, geïnspireerd op het specifieke vertrekpunt van die week. Soms worden er ook bewegingssessies ingebouwd om de muziek op een lijfelijke manier te ervaren. Er staat ook een ontmoeting met de muzikanten van het ensemble op het programma, waarin ze honderduit vragen kunnen stellen, ideeën uitwisselen over hun composities en samen kunnen musiceren.’

‘Op het einde van de week worden de andere klassen en ouders uitgenodigd op een toonmoment, dat de leerlingen zelf in elkaar hebben gestoken. We nodigen ook de muzikanten van het ensemble waarrond we werken uit om deel te nemen aan dit toonmoment.’ ‘De oplettende toeschouwer zal gezien hebben dat er op het podium zelfgemaakte partituren lagen die de kinderen hielpen hun muziekstuk juist te spelen’, vult Saskia aan.

Saskia zet de pluspunten op een rij

  • De workshops werden gegeven door drie professionele muzikanten. Zij zorgden voor leuke en leerrijke opwarmers en in hun workshops zaten veel leuke en gevarieerde activiteiten. Ook de leerlingen die al jaren muziekschool volgen en dus al heel wat ervaring hebben opgedaan, werden op deze manier ook uitgedaagd.
  • Het project heeft de leerlingen op een andere manier naar muziek doen kijken. Zij die hun buitenschoolse muzieklessen beu waren, hebben er weer zin in gekregen en anderen willen graag starten met muzieklessen.
  • Bij AMUZ waren er materialen en instrumenten aanwezig die je binnen de eigen klascontext nooit kan bieden. Het is fijn dat de leerlingen zo toch de kans kregen om hiermee te werken. Er waren bijvoorbeeld leerlingen die nog nooit een contrabas van dichtbij hebben gezien en nu kregen ze meteen de kans om er op te spelen.
  • De lesgevers gaven de leerlingen heel veel vrijheid. Wat het publiek op vrijdag te zien kreeg, kwam ook echt volledig uit de leerlingen. De lesgevers hadden eerder een sturende, begeleidende rol en ze legden de leerlingen niets op.
  • Omdat je als leerkracht samen met je leerlingen deelneemt, heb je de mogelijkheid om zelf veel bij te leren en tegelijk je leerlingen op een andere manier te leren kennen. Dagelijks volgden we samen drie verschillende workshops. Ze kon ik zien waar er aan gewerkt werd en op welke manier de leerlingen werden begeleid. Ik ben met een boekje vol leuke muzische activiteiten teruggekeerd. Ik ben er zelfs van overtuigd dat we dit project, hetzij op een iets kleinere schaal, kunnen nabootsen op school. Ik heb nu een beter inzicht in welke begeleiding de leerlingen nodig hebben en ik besef nu ook dat iedereen, getalenteerd of niet, muziek kan maken.

Zie jij zo'n project ook zitten bij jou op school? Dat kan!

Auteur Raf Schevenels
Organisaties De Veerman vzw
AMUZ
Schooljaar 2015-2016