Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. KINK!

KINK!

Geen brug is te ver voor basisschool Reuzepas om kinderen te laten proeven van kunst. Met KINK -Kunst in de Klas- inspireren de kleuters de volledige lagere school om samen kunst te maken. Aangespoord door het dagelijkse bezoek van schilder Rembrandt ontstaan knappe kunstwerken, die over de hele school worden tentoongesteld. Niet schrikken dus als je er Mondriaan of Panamarenko tegenkomt!

Bezoek20aan20de20kunstacademie20in20Turnhout1.jpeg
Een20echte20Picasso1.jpeg
Een20kleine20kunstenaar20maakt20een20groot20kunstwerk.jpeg
Het20afwerken20van20een20kunstwerk20dat20tot20stand20kwam20door20de20kleuters20zelf.jpeg
Pottenbakken.jpeg
Sfeerbeeld20van20het20dagelijks20projecttoneel.jpeg

De vrije basisschool Reuzenpas in Oud-Turnhout diende een dynamoPROJECT in en smeet al zijn creativiteit in de strijd om hun leerlingen kunst te laten maken. Daarvoor bouwden ze het schildersatelier van Rembrandt na en kwam de man, in levende lijven, af en toe langs voor een extra dosis creativiteit.

Rembrandt op bezoek

Twee projectweken lang kreeg de school bijna dagelijks de grootmeester over de vloer. Aan de hand van toneeltjes leefden de leerlingen met Rembrandt mee. Zijn schilderij raakte maar niet af, werd gestolen en er gebeuren vreemde dingen in het museum …

‘Door dat spanningselement gingen de kleuters meeleven en kregen ze zin om zelf artistiek aan de slag te gaan en te experimenteren met nieuwe technieken’ vertelt juf Leen Smets. Wanneer Rembrandt een week op zoek is naar inspiratie mogen de leerlingen zelf aan het werk in zijn schildersatelier.

Kunst hangt niet alleen in grote musea

De school blijft niet alleen binnen zijn (met kunstwerken volgehangen) muren, maar betrekt ook de gemeenschap daarbuiten. Zo bezochten de kleuters de amateurkunstenaars van De Regenboog en kwamen zo in Het Nieuwsblad’. ‘Kunst hangt niet alleen in grote musea, maar ook vlakbij de school’, bevestigt de plaatselijke reporter’.

Iets soortgelijk op poten zetten met een kunstenaar uit de buurt zou ook perfect mogelijk zijn. ’We proberen altijd het hele dorp te betrekken zodat de kinderen merken dat een school samenleeft met haar omgeving. De zoektocht naar het gestolen schilderij werd bijvoorbeeld vergezeld van affiches in de winkels en flyers. Omgekeerd werkt dat ook: op de opendeurdag van de plaatselijke kunstkring werden vijf kunstwerken van onze school tentoongesteld. Heel leuk!’, verteld meester Bert van Haeren. ‘Het is belangrijk dat je buiten de muren komt. Een school is geen serre, we leven hier te midden van een gemeenschap’.

Ook de ouders van de kinderen worden betrokken in het verhaal. Via een eigen projectkrant, waar kleuters dagelijks thuis aan werken, blijven ze op de hoogte en op het schoolfeest zien ze de gemaakte kunstwerken en zien ze hun kinderen bezig in de klas.

Tips van Leen en Bert

  • Start de ochtend met een toneeltje. In het nagebouwde atelier is Rembrandt de rode draad doorheen het project.
  • Betrek de kleuters in het verhaal door extra spanning in het verhaal te steken. Laat bijvoorbeeld een kunstwerk stelen, zorg voor schoonmaaksters die fratsen uithalen …
  • Nodig een kunstenaar uit die ter plekke zijn kunstwerk start. Zo zien de kleuters het kunstwerk veranderen. Gebruik dit kunstwerk bij het schoolfeest als achtergrond.
  • Installeer een houtatelier op een centrale plek waar houtsnijwerkers aan het werk gaan. Zo kunnen de kleuters de hele dag gaan kijken en raden wat het zal worden.
  • Laat de oudste kleuters hun eigen pot maken, elk op hun eigen draaischijf met de hulp van lokale pottenbakkers.
  • Breng alles samen op een schoolfeest met tentoonstellingen in alle klassen. Organiseer kunstige activiteiten zoals een groepsschilderij maken, torens bouwen, tekenen op muziek, een broche maken of een zoekspel zodat ouders hun kinderen in actie kunnen bewonderen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Liesbeth van Grinsven
School VBS Reuzepas
Organisaties Cultuurhuis De Warande
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • drama en theater
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Leen Smets

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs