KINK!

Geen brug is te ver voor basisschool Reuzepas om kinderen te laten proeven van kunst. Met KINK -Kunst in de Klas- inspireren de kleuters de volledige lagere school om samen kunst te maken. Aangespoord door het dagelijkse bezoek van schilder Rembrandt ontstaan knappe kunstwerken, die over de hele school worden tentoongesteld. Niet schrikken dus als je er Mondriaan of Panamarenko tegenkomt!

Bezoek20aan20de20kunstacademie20in20Turnhout1.jpeg
Een20echte20Picasso1.jpeg
Een20kleine20kunstenaar20maakt20een20groot20kunstwerk.jpeg
Het20afwerken20van20een20kunstwerk20dat20tot20stand20kwam20door20de20kleuters20zelf.jpeg
Pottenbakken.jpeg
Sfeerbeeld20van20het20dagelijks20projecttoneel.jpeg

De vrije basisschool Reuzenpas in Oud-Turnhout diende een dynamoPROJECT in en smeet al zijn creativiteit in de strijd om hun leerlingen kunst te laten maken. Daarvoor bouwden ze het schildersatelier van Rembrandt na en kwam de man, in levende lijven, af en toe langs voor een extra dosis creativiteit.

Rembrandt op bezoek

Twee projectweken lang kreeg de school bijna dagelijks de grootmeester over de vloer. Aan de hand van toneeltjes leefden de leerlingen met Rembrandt mee. Zijn schilderij raakte maar niet af, werd gestolen en er gebeuren vreemde dingen in het museum …

Door dat spanningselement gingen de kleuters meeleven en kregen ze zin om zelf artistiek aan de slag te gaan en te experimenteren met nieuwe technieken’ vertelt juf Leen Smets. Wanneer Rembrandt een week op zoek is naar inspiratie mogen de leerlingen zelf aan het werk in zijn schildersatelier.

Kunst hangt niet alleen in grote musea

De school blijft niet alleen binnen zijn (met kunstwerken volgehangen) muren, maar betrekt ook de gemeenschap daarbuiten. Zo bezochten de kleuters de amateurkunstenaars van De Regenboog en kwamen zo in Het Nieuwsblad’. ‘Kunst hangt niet alleen in grote musea, maar ook vlakbij de school’, bevestigt de plaatselijke reporter’.

Iets soortgelijk op poten zetten met een kunstenaar uit de buurt zou ook perfect mogelijk zijn. ’We proberen altijd het hele dorp te betrekken zodat de kinderen merken dat een school samenleeft met haar omgeving. De zoektocht naar het gestolen schilderij werd bijvoorbeeld vergezeld van affiches in de winkels en flyers. Omgekeerd werkt dat ook: op de opendeurdag van de plaatselijke kunstkring werden vijf kunstwerken van onze school tentoongesteld. Heel leuk!’, verteld meester Bert van Haeren. ‘Het is belangrijk dat je buiten de muren komt. Een school is geen serre, we leven hier te midden van een gemeenschap’.

Ook de ouders van de kinderen worden betrokken in het verhaal. Via een eigen projectkrant, waar kleuters dagelijks thuis aan werken, blijven ze op de hoogte en op het schoolfeest zien ze de gemaakte kunstwerken en zien ze hun kinderen bezig in de klas.

Tips van Leen en Bert

  • Start de ochtend met een toneeltje. In het nagebouwde atelier is Rembrandt de rode draad doorheen het project.
  • Betrek de kleuters in het verhaal door extra spanning in het verhaal te steken. Laat bijvoorbeeld een kunstwerk stelen, zorg voor schoonmaaksters die fratsen uithalen …
  • Nodig een kunstenaar uit die ter plekke zijn kunstwerk start. Zo zien de kleuters het kunstwerk veranderen. Gebruik dit kunstwerk bij het schoolfeest als achtergrond.
  • Installeer een houtatelier op een centrale plek waar houtsnijwerkers aan het werk gaan. Zo kunnen de kleuters de hele dag gaan kijken en raden wat het zal worden.
  • Laat de oudste kleuters hun eigen pot maken, elk op hun eigen draaischijf met de hulp van lokale pottenbakkers.
  • Breng alles samen op een schoolfeest met tentoonstellingen in alle klassen. Organiseer kunstige activiteiten zoals een groepsschilderij maken, torens bouwen, tekenen op muziek, een broche maken of een zoekspel zodat ouders hun kinderen in actie kunnen bewonderen.
Auteur Liesbeth van Grinsven
Organisaties de Warande
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Leen Smets