Kleine ARTiesten
Wat hebben Slinkachu, 9-jarigen en een 3D-scanner met elkaar gemeen? Meer dan je op het eerste gezicht zou denken! Onder de deskundige leiding van beroepsfotografe Evy Raes maakten de leerlingen van de Vrije Basisschool St.- Lievenscollege miniatuurversies van zichzelf en werkten ze visuele statements uit om iets te verbeteren aan de situatie op school.
‘Rond fotografie werd bij ons op school zelden gewerkt; we hadden er de middelen niet voor. Met dit project waar mediawijsheid, fotografie en beeldgeletterdheid centraal stonden, wilden we daar verandering in brengen. We vertrokken vanuit het voorbeeld van de Londense straatartiest Slinkachu. Met zijn minuscule poppetjes wil Slinkachu mensen aanzetten zich meer bewust te zijn van hun omgeving. Die poppetjes komen meestal uit modelbouwpakketten voor miniatuurtreinen. We wilden de leerlingen op een creatieve wijze via macrofotografie een aantal op school heersende klachten, verbeterbare omstandigheden en ideeën in beeld laten brengen.’
Actief en creatief aan de slag
‘Om ons hierin te ondersteunen kwamen we bij beroepsfotografe Evy Raes terecht via haar boek Kijk! Spelen met fotografie. Samen met haar beleefden we 4 intense weken van ideeën bedenken, fotograferen en materialen zoeken waarmee de leerlingen professionele foto’s maakten.’
‘Eerst gingen de leerlingen op school op zoek naar heersende klachten en verbeterbare omstandigheden: van kapotte tegels tot kauwgom op de bank. Hiervoor moesten zij eerst nadenken over welke foto ze wilden nemen en bedachten ze optellingen, houdingen en soms oplossingen met zichzelf in de hoofdrol. Vervolgens poseerden de leerlingen in een 3D-scanner en werden ze geprint met een 3D-printer. 3Dee bood zijn medewerking aan om de kinderen niet zomaar te 3D-printen, maar in één klap in full-color. Het resultaat bestond uit superrealistische miniatuurversies van de leerlingen ter grootte van ongeveer zes centimeter.’
De oogjes blonken toen iedereen deel uitmaakte van een samen opgezette fototentoonstelling waarin de familie en andere genodigden hun werk kwamen bekijken.
‘Hierdoor konden de leerlingen zichzelf in een gekrompen versie in gekke situaties plaatsen. Onder leiding van Evy Raes, beroepsfotografe, leerden de kinderen alle knepen van fotografie in het algemeen, en macrofotografie in het bijzonder, onder de knie te krijgen. Mét succes! De leerlingen konden hun creativiteit botvieren. We stimuleerden hen zo veel mogelijk om "out-of-the-box" te denken door te zoeken naar verbanden tussen inhoud en beeld. Elke foto werd zo een persoonlijk visueel statement om iets te verbeteren aan de situatie op school.’
‘De oogjes blonken toen iedereen deel uitmaakte van een samen opgezette fototentoonstelling waarin de familie en andere genodigden hun werk kwamen bekijken. Samen opgezet omdat onze leerlingen zelf de volledige fototentoonstelling (met vernissage) van A tot Z organiseerden en verzorgden, mét openingsspeech. Fameus, dé partner als het gaat om amateurkunsten, was de link naar het grotere geheel, de WAK (Week van de AmateurKunsten) om dit project een breder forum te bieden. Ook het Centrum voor Beeldexpressie was snel geïnteresseerd om het project mee een financieel steuntje in de rug te geven, vermits fotografie een hoofdrol vervult in dit kunst-educatief project.
Filosoferen en reflecteren over jezelf
‘Naast het maatschappelijk, kritisch aspect dat enkele pijnpunten in en rond de school aankaartte, gingen we verder in op het esthetische aspect van de macrofotografie. Een foto van elk kind, in gesprek met zichzelf, geeft kansen om met hen te filosoferen en te reflecteren over zichzelf. Daarnaast hebben we in de taallessen de link met jeugdliteratuur kunnen leggen: bij De minpins van Roald Dahl gingen we op zoek naar een verborgen mini-volkje op onze eigen school. Ook de klassieker Gullivers Travels van Jonathan Swift (1726!) kwam aan bod. Dit werkte bijzonder fantasieprikkelend en het hielp ons bij het omzetten van onze ideeën naar foto’s.’