Kleuters, circus en filmtechnieken. Een perfecte match zo blijkt!
Kleuters die zelf aan het filmen slaan? ‘Daar zijn ze toch nog te jong voor’, zou je denken. Juffen Ann en Annelies van Methodeschool De Buurt bewijzen je het tegendeel. Door een circusproject te koppelen aan filmen lukt het prima. Zeker als je hulp krijgt van professionele partners!
‘Nadat we de theatervoorstelling Wolk van 4Hoog zagen, was ons circusproject geboren’, vertelt Ann Debrabandere, juf van leefgroep 2. ‘De kleuters waren nieuwsgierig geworden naar de acrobatie en daar gingen we mee aan de slag. Doordat wijzelf daar weinig kennis over hadden, spraken we professionelen aan om ons daarin te begeleiden. En omdat een toonmoment voor een groot publiek met corona geen optie was, kozen we er voor om samen met de kinderen een film te maken.
Een duik in de wereld van het circus
Als startpunt voor ons circusproject bezochten we de tentoonstelling Circus Onderweg in het Huis van Alijn. Pluspunt is dat dit altijd gratis is voor kleuters. De leerlingen werden er geprikkeld en de wereld van het circus werd voor ons opengetrokken.
Daarna nam circusdocente Eve Zeghers van Circusplaneet ons mee op circusavontuur. Omdat we tijdens de corona geen openbaar vervoer mochten nemen, kwam Eve de eerste sessie naar school met een koffer vol circusmateriaal: flowersticks, kleine hoepels, doekjes, diabolo's, borden … Dit legde ze per hoekje klaar zodat de kleuters met een doorschuifsysteem alles konden uitproberen.
Toen we genoeg ouders vonden om met de bakfietsen naar de Circusplaneet te rijden, konden we in de volgende sessies echt experimenteren met de trapeze, het hangend doek, de rollende ton, de pedalo's én de grote ballen. Voorwerpen die we op school niet hebben. Ze kregen eerst een duidelijke uitleg en konden dan naar hartenlust experimenteren met de verschillende circustechnieken.
Door in de klaswerking rond hetzelfde thema te werken, behalen we ook andere leerdoelen, bijvoorbeeld van taal en wiskundige initiatie. Sowieso zit beweging verweven in het dagelijkse lesgeven. Kleuterturnen is bij ons geen vak apart.
Het was voor ons als begeleider heel boeiend om te zien hoe de kleuters met de materialen aan de slag gingen en wat ze in hun mars hadden. Doordat er eenvoudige technieken aangeleerd werden, konden we deze meenemen naar de klas en kregen de ervaringen nog een verlenging. Het is fijn om te merken dat maanden nadien nog steeds stofjes in de lucht gaan of een jas gebruikt wordt om te jongleren.
Onze kleuters filmen zelf!
Voor het filmische deel werden we ondersteund door Peter en Shivadas van de Academie voor Film en Subtiele kunsten. We maakten geen spektakelfilm, maar eerder een roadmovie, waarbij de kleuters zelf hun proces filmden.
Eerst leerden Peter en Shivadas ons kijken op verschillende manieren, door verschillende vormen en op verschillende hoogten. Ze daagden de kleuters uit om niet alleen maar voor zich te filmen, maar ook van boven, van onder, inzoomen op details ... Als begeleiders was dit interessant om in de toekomst deze eenvoudige technieken in onze eigen lessen toe te passen.
We hebben in dit project geleerd dat je met eenvoudig materiaal véél kan, een gsm, een tablet. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, je kan daar echt 'zotte' dingen mee doen!
Dat het geen project puur rond filmen was, was zeker een meerwaarde. Het filmen op zich zou te abstract geweest voor onze kleuters, je hebt een thema nodig om het aan te koppelen. Daardoor paste het zeer organisch in het geheel. Je zag vlug hoe sommige kinderen het echt in hun vingers hadden. Ze voelde de camera heel goed aan. Ook organisatorisch heeft het voordelen: terwijl het ene groepjes aan het filmen sloeg; konden de andere kleuters zich uitleven in de circustechnieken.
Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.