Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Klinkende Klanken

Klinkende Klanken

Tijdens een vier jaar durend project leerden de leerlingen met een mentale beperking van BuSo Berkenbeek door middel van improvisatie hun eigen muziek maken. Musica ondersteunde het project en muzikanten Wim Henderickx en Jo Zanders zorgden voor de begeleiding van de workshops.

Leerlinge zingt in de microfoon
Klinkende klanken 5
Klinkende klanken 6
Klinkende klanken 9

Alles begon met een droom

Het project Klinkende Klanken begon met een oude bekende van leerkracht Katrijn Janssens. ‘Alles begon met een droom van mij en Wim Henderickx, een hedendaags componist van wie ik nog les heb gehad in het Lemmensinstituut. Na een concert van hem zag ik een verband tussen zijn soort hedendaagse muziek en wat onze leerlingen spelen als ze een instrument in handen krijgen. Ik heb toen contact gelegd met Wim, die onmiddellijk enthousiast was, en na een paar gesprekken kwam hij op bezoek in de school om de leerlingen te observeren. Het plan ontstond om alle leerlingen te betrekken, van alle niveaus.’

Al ervaring met cultuurparticipatie

Klinkende Klanken was een groots opgevat, vier jaar durend project, maar het was voor BuSo Berkenbeek dan ook geen debuut. ‘We zijn al lang op veel verschillende manieren bezig met cultuurparticipatie’, vertelt Katrijn. ‘Voordien deden we al eens een breed kunstproject met de hele school, waarbij schilderijen, foto's en ander beeldend materiaal werd gemaakt. Daarnaast gaven we ook elke paar jaar een optreden in het cultureel centrum in de buurt. En daarnaast maakte de directie ook bewust de keuze om Muzische Vorming als vak aan te bieden, zodat elke leerling daarmee in contact komt.’

Twee professionals was een meerwaarde

Wim werd peter van het project en via hem vroeg de school ondersteuning van Musica, het impulscentrum voor muziek. Zij kwamen workshops aan de leerlingen geven. Professionals van dienst waren Jo Zanders, percussionist van Lokomotiv, en Wim zelf. ‘Dat ze dat met twee deden gaf ook een meerwaarde. De ene kon het geheel mee op dreef brengen, terwijl de andere muzikaal meer kon ondersteunen. Op die manier kon je de leerlingen veel verder krijgen, omdat ze mee dreven op de muziek van Jo of Wim.’

De muziek kwam van de leerlingen zelf

Doorheen de jaren dat het project liep, werd de aanpak ook bijgestuurd. ‘Vorige jaren hebben we altijd alle niveaugroepen door elkaar gemengd, maar dit jaar kozen we er voor om de leerlingen in hun eigen groep te laten, zodat het de muziek van hun groep was die ze maakten’, vertelt Katrijn. Alle muziek had zijn oorsprong bij de leerlingen zelf. Samen improviseerden ze op basis van een vaag idee van één van hen tot ze een eigen lied hadden. Dat zorgde voor enthousiasme, omdat ze voelden dat wat er gebeurde, van hen was.

Zelf ook instrumenten maken

Ook de praktijkleerkrachten werden ingeschakeld en met hen maakten de leerlingen zelf instrumenten. ‘Zelfs een bosxylofoon konden we fabriceren, aangezien we een school in het groen zijn’, vertelt Katrijn. ‘Dat heeft geleid tot een speelmoment op de opendeurdag van de school. We begonnen met een startmoment op het grote podium van de sporthal en van daar trokken we naar verschillende locaties in en rond de school, zoals het bos met de xylofoon, waar dan nummertjes werden gebracht. Het geheel werd afgesloten op de gaanderij van de school.’

Tips van Katrijn:

  • Brainstorm over een idee samen met de externe partner.
  • Laat hem kennis maken met leerlingen en hoe hij daar mee om moet gaan.
  • Zoek verschillende externe partners om workshops te begeleiden.
  • Laat de leerlingen via improvisatie eigen nummers maken.
  • Zorg tussentijds voor een toonmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sabine Caluwaert
School Buso Berkenbeek
Organisaties Musica vzw
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2012-2013

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs