Klinkers

Letterdozen, beatbox en dramaqueens. De ingrediënten van Klinkers, het kunst- en cultuurproject van basisschool De Zonnebloem in Wilrijk rond klanken, leesvaardigheid en een groene speelplaats. ‘Met dit project slaan we een brug tussen muzische vorming en schoolvakken zoals leren lezen’, zegt kunstenares Mitzy Van den Eynde van Academie Wilrijk.

Elke maandag kunnen de leerlingen theaterlessen volgen bij Mitzy Van den Eynde van Kunstkuren, een samenwerking tussen de Academies en het basisonderwijs. ‘Met Kunstkuren willen we de leerkrachten coachen bij muzische vorming’, legt Mitzy uit. ‘Voor het project Klinkers zaten we met alle juffen en meesters rond de tafel. Uiteindelijk werkte ieder leerjaar eigen activiteiten uit.’

Blotevoetenpad en horrorroodkapje

Alle kinderen, van klein tot groot, namen deel aan het project. Op het einde van de rit nodigde de school iedereen uit om alle creaties te bewonderen. Leerlingen en leerkrachten voerden zelfs een lijndans op. ‘Vroeger was de speelplaats kaal en grijs’, vertelt Mitzy. ‘De leerlingen van het zesde leerjaar schreven alle noden en wensen op. We zijn nog niet klaar, maar ondertussen is er al een boomhut en veel meer groen. Leerlingen van OKAN hielpen met de aanleg van een blotevoetenpad.’

Klinkers liep een heel jaar door, zowel tijdens als buiten de lessen. Tijdens de uren Algemene Verbale Vorming lazen de kinderen de horrorversie van Roald Dahls Roodkapje en de wolf. Zelf maakten ze een eigen fotoverhaal over een bloeddorstig Roodkapje dat de wolf neerschiet voor zijn pels en de drie behulpzame biggetje roostert aan het spit. ‘Op elke foto zijn andere acteurs te zien’, zegt Mitzy. ‘Zo kwam iedereen aan de beurt.’

Letterdozen en letterbeatbox

De derde kleuterklas en het derde leerjaar sloegen de handen in elkaar. De derdejaars maakten letterdozen met telkens een letter en een tekening, zoals de Y van ‘Yeti’. De derde kleuterklas poseerde in de dozen met een voorwerp met de juiste beginletter. Zo paste een spin in de doos van ‘sok’. ‘Het eerste leerjaar kan deze letterdozen verder gebruiken om te leren lezen’, vertelt Mitzy. ‘Het vijfde leerjaar droeg zijn steentje bij door een rap te schrijven met korte leeswoorden.’ Ook het zesde ging aan de slag met het alfabet. De leerlingen leerden beatboxen met medeklinkers.

De oudste leerlingen kregen bezoek van theater FroeFroe. Ze bedachten zelf een scenario en knutselden hun personages in mousse. In het fotoverhaal bouwt superslechterik Megasus een machine om sterker te worden, maar eindigt uiteindelijk doof. ‘We vonden het belangrijk om vakoverschrijdend te werken’, legt Mitzy uit. ‘Zo moeten de leerlingen van het vijfde bij techniek leren vlechten met fietsbanden. Tijdens die lessen maakten we dan het kostuum van Megasus.’

Actionpainting en mannequinchallenge

Ook de kleuters lieten zich horen. De instappers namen dagdagelijkse geluiden op zoals lachen of vallende blokjes. ‘De man van een van de juffen is geluidstechnicus’, legt Mitzy uit. ‘Zo konden we een heuse geluidsmuur maken.’ De eerste kleuterklas deed aan actionpainting met laarzen in de verf. Samen met cultuurpartner Record and Playground stelde de tweede kleuterklas zich een orkest voor net voor de voorstelling. Ook zonder echte muziekinstrumenten kan je muziek maken.

De juffen van het eerste leerjaar kozen voor het herkenbare thema ‘the daily struggle’ of ‘going to bed’. De kinderen brainstormden over alles wat het moeilijk maakt om te gaan slapen zoals de tandenfee of de stofzuiger. ‘De leerlingen kropen in de huid van mama en papa en maakten leuke foto’s van de strijd om te gaan slapen’, zegt Mitzy. In het tweede leerjaar lieten de kinderen wensvliegers op met allerlei complimentjes. De leerlingen uit het vierde leerjaar maakten kennis met theater en improvisatie. Ze betrokken nietsvermoedende voorbijgangers bij hun flashmobs met killerclowns, James Bond  en een mannequinchallenge. ‘Het was een uitdaging om muziek en theater te combineren met de verbouwing van de speelplaats’, zegt Mitzy. Maar goed klinken? Dat deed het zeker.

Tips van juf Mitzy

  • Begin op tijd met de voorbereidingen. Zo heb je voldoende tijd om veel te brainstormen over de mogelijkheden.
  • Blijf dicht bij de leefwereld van de leerlingen.
  • Werk activiteiten uit die bij verschillende vakken Zo leeft het project in alle schoolvakken.
  • Ga op zoek naar cultuurpartners die de nodige professionele ondersteuning kunnen bieden.
  • Giet alle activiteiten in een toonmoment of maak een fotoreportage.