Komt dat zien

Leerkrachten en ouders uit de werkgroep PR organiseerden een toneelproject en een muzische week. De hoofddoelinstelling was de leerlingen kennis laten maken met drama. Met de inbreng van externen werd niet alleen de persoonlijkheidsontwikkeling van elke leerling gestimuleerd, het vergrootte ook de professionaliteit van de leerkrachten! Expressiviteit troef!

Het toneelstuk van de lagere school draaide rond ‘Rob’ die kracht haalt uit de moraal van verschillende sprookjes. Om acteurs voor het toneelstuk te selecteren, werd een auditie onder de leerlingen gehouden. Uit de 80 kandidaten werden 40 acteurs geselecteerd. Hiervoor konden ze rekenen op de deskundigheid van Leo Brand van hetpaleis. Projectverantwoordelijke An Moens vertelt: ‘Ook leerrkachten, ouders en grootouders speelden mee. De regie was in handen van een oma die bij het EWT-theater speelde. Van de stad leenden we een podium en via hen wisten we een professionele belichter te strikken.’

‘Het tofste is het gevoel van samenhorigheid dat zo’n project in de school losmaakt en de samenwerking met de externen. Die hebben de onbevangenheid om de dingen open te trekken en reikten ons daardoor nieuwe invalshoeken aan.’

Een muzische week vol expertise!

Voor de muzische week rond sprookjes deed de school een beroep op heel wat externen. Het verteltheater van vzw ARTO, Gerd De Ley en Dieter Troubleyn leidden elk een workshop. Gène Bervoets bracht met enkele acteurs en met inbreng van de kinderen een muzikale interpretatie van Peter en de wolf. ‘Een indrukwekkend moment was de voorstelling van Alles loopt op rolletjes in een woonwagen die een hele week in de tuin van de school stond.’

De leerlingen maakten kennis met Frank uit Thuis, maar ook met de man achter het rolletje en zijn hond Wap. Pol Goossen vertelde wat hij leuk vindt aan het meespelen in een Vlaamse soap. De vragen van de kinderen beantwoordde hij rechtuit en met de nodige humor. ‘De leerlingen maakten kennis met hetgeen er achter de schermen van een tv-serie gebeurt en hoe je je als acteur in allerlei uiteenlopende situaties moet kunnen aanpassen.’

Twee gedreven begeleiders van de Belgische Improvisatie Liga dreven de fantasie van de kinderen tot het uiterste. Voor de leerlingen een unieke kans om hun taalgevoel te ontwikkelen. Ludieke, vindingrijke en actieve spelletjes vergrootten hun improvisatievermogen. Dat leidde soms tot hilarische en onverwachte wendingen waar de leerlingen een mouw moesten aan passen. Hun actieve inbreng werd erg gestimuleerd en dat smaakte bij velen naar meer.

Tips van An

  • Ga voor een toneelstuk dat je helemaal moet uitwerken van het prille idee tot de opvoering. Het leren samenwerken tussen verschillende leerkrachten, leerlingen en leeftijden is daarbij een verrijkende ervaring.
  • Zet werkvormen in om de taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren.
  • Werk met de improvisatieoefeningen van het project Rots en Water over weerbaarheid. Voor de kleuters is dat Kiezel en Druppel. Daarin volgt de ene onverwachte situatie na de andere.
  • Betrek externen bij je project. Zo haal je heel wat expertise binnen wat niet enkel de leerlingen stimuleert maar ook motiverend werkt voor de leerkrachten.
Auteur Stephan Marchant
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke An Moens/Cindy Pattyn