Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Komt dat zien

Komt dat zien

Leerkrachten en ouders uit de werkgroep PR organiseerden een toneelproject en een muzische week. De hoofddoelinstelling was de leerlingen kennis laten maken met drama. Met de inbreng van externen werd niet alleen de persoonlijkheidsontwikkeling van elke leerling gestimuleerd, het vergrootte ook de professionaliteit van de leerkrachten! Expressiviteit troef!

Het toneelstuk van de lagere school draaide rond ‘Rob’ die kracht haalt uit de moraal van verschillende sprookjes. Om acteurs voor het toneelstuk te selecteren, werd een auditie onder de leerlingen gehouden. Uit de 80 kandidaten werden 40 acteurs geselecteerd. Hiervoor konden ze rekenen op de deskundigheid van Leo Brand van hetpaleis. Projectverantwoordelijke An Moens vertelt: ‘Ook leerrkachten, ouders en grootouders speelden mee. De regie was in handen van een oma die bij het EWT-theater speelde. Van de stad leenden we een podium en via hen wisten we een professionele belichter te strikken.’

‘Het tofste is het gevoel van samenhorigheid dat zo’n project in de school losmaakt en de samenwerking met de externen. Die hebben de onbevangenheid om de dingen open te trekken en reikten ons daardoor nieuwe invalshoeken aan.’

Een muzische week vol expertise!

Voor de muzische week rond sprookjes deed de school een beroep op heel wat externen. Het verteltheater van vzw ARTO, Gerd De Ley en Dieter Troubleyn leidden elk een workshop. Gène Bervoets bracht met enkele acteurs en met inbreng van de kinderen een muzikale interpretatie van Peter en de wolf. ‘Een indrukwekkend moment was de voorstelling van Alles loopt op rolletjes in een woonwagen die een hele week in de tuin van de school stond.’

De leerlingen maakten kennis met Frank uit Thuis, maar ook met de man achter het rolletje en zijn hond Wap. Pol Goossen vertelde wat hij leuk vindt aan het meespelen in een Vlaamse soap. De vragen van de kinderen beantwoordde hij rechtuit en met de nodige humor. ‘De leerlingen maakten kennis met hetgeen er achter de schermen van een tv-serie gebeurt en hoe je je als acteur in allerlei uiteenlopende situaties moet kunnen aanpassen.’

Twee gedreven begeleiders van de Belgische Improvisatie Liga dreven de fantasie van de kinderen tot het uiterste. Voor de leerlingen een unieke kans om hun taalgevoel te ontwikkelen. Ludieke, vindingrijke en actieve spelletjes vergrootten hun improvisatievermogen. Dat leidde soms tot hilarische en onverwachte wendingen waar de leerlingen een mouw moesten aan passen. Hun actieve inbreng werd erg gestimuleerd en dat smaakte bij velen naar meer.

Tips van An

  • Ga voor een toneelstuk dat je helemaal moet uitwerken van het prille idee tot de opvoering. Het leren samenwerken tussen verschillende leerkrachten, leerlingen en leeftijden is daarbij een verrijkende ervaring.
  • Zet werkvormen in om de taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren.
  • Werk met de improvisatieoefeningen van het project Rots en Water over weerbaarheid. Voor de kleuters is dat Kiezel en Druppel. Daarin volgt de ene onverwachte situatie na de andere.
  • Betrek externen bij je project. Zo haal je heel wat expertise binnen wat niet enkel de leerlingen stimuleert maar ook motiverend werkt voor de leerkrachten.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
Organisaties hetpaleis
Gerd de Ley
Belgische Improvisatie Liga
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • drama en theater
  • ouderparticipatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke An Moens/Cindy Pattyn

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs