Kriebelboom

VIBO Sint-Barbara zette met Kriebelboom in op cultuurparticipatie als hefboom naar sociale integratie. De school voor buitengewoon secundair onderwijs zette het hele schooljaar cultuur in de kijker: van percussie en keramiek, over striptekenen en dans, tot theater en dans.

2 jongeren gegrimeerd.
Jongere verkleed
Jongere verkleed zonder hoofd
Jongeren die dansen
Percussie op vaten
Knutselwerken
Jongeren die dansen
Kind dat knutselt
Kind slaat nagels in boomstam
Jongeren die bewegen
Knutselwerken op palen
Jongeren op djembé
Schoolfeest met houten decoratie

Workshops met originele insteek

De school werkte samen met het cultuurcentrum van Beringen. Samen zochten ze naar geschikte workshops en lesgevers en het cultuurcentrum sprong financieel bij door workshops goedkoper aan te bieden in het kader van het project. Heel wat workshops vonden plaats op school, andere op locatie. Ook de leerkrachten namen er nogal wat voor hun rekening (dans, toneel, muziek ...) en gingen daarbij op zoek naar een interessante en originele insteek voor de leerlingen.

We kozen ook voor dingen waar onze jongeren meestal niet mee in aanraking komen. Zo was de workshop striptekenen van Villa Basta niet enkel leuk en origineel, maar het werkte ook versterkend. De leerlingen dachten dat ze het niet zouden kunnen, maar de resultaten waren zeer mooi. Dat was een opkikker voor hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Bas Vanspauwen - leerkracht

Positief gedrag in de kijker

De workshops werden vooral gevolgd door de leerlingen van het tweede jaar uit opleidingsvorm 3 (OV3), maar ze werden ook geïntegreerd in de beloningsactiviteiten. Daarmee zet de school positief gedrag in de kijker. Daarnaast gingen alle leerlingen van de school naar voorstellingen in het cultureel centrum. Over slagwerk bijvoorbeeld: iets wat de jongeren bijzonder raakte.

Prikkelen met cultuur

De leerlingen van het tweede jaar maakten zich bovendien een discipline eigen. Zij konden bij het begin van het project kiezen waarin ze zich wilden verdiepen. ‘We wilden de leerlingen in de eerste plaats laten kennismaken met het cultuuraanbod in de buurt en met dingen waarmee ze minder snel in aanraking komen’, legt Bas uit. ‘We willen hen prikkelen, zodat ze op langere termijn misschien zelf ook al eens naar een voorstelling trekken.’

Naast de workshops en voorstellingen kreeg de ‘openmarktdag’ van de school een creatieve toets, met onder meer straattheater en een kunstwerk als blikvanger. De school wil een duurzaam cultuurparticipatiebeleid uitbouwen, in navolging van het al bestaande, uitgebreide sportaanbod.

Tips van Bas:

  • Plan eens iets waarmee de leerlingen niet vertrouwd zijn, zoals percussie. Dat prikkelt hen en het maakt hen nieuwsgierig. Zo introduceer je cultuur op een andere manier.
  • Betrek zaken uit de leefwereld van je leerlingen, zoals comedy. Trek na de workshop naar een comedyvoorstelling, zodat ze het ook zelf eens kunnen beleven en bouw daarop verder in de volgende workshop.
  • Beloon positief gedrag: voor onze leerlingen zijn beloningsactiviteiten heel belangrijk. Een complimentje geven, vriendelijk goedendag zeggen, de juf helpen: zelfs de ‘stoerdere’ jongens leven op als ze een pluspuntje krijgen.