Kunst aan het woord
In de drie vestigingen van de Antwerpse school Afrit Zuid werkt men sterk rond taal. Om dat boeiend te verpakken voor de leerlingen betrekt de school verschillende kunstdisciplines. Met Kunst aan het woord gingen de leerlingen creatief aan de slag met taal.
Omdat er in de omgeving veel sociale woningen zijn, is er veel verloop in Afrit Zuid en is er nood aan extra aandacht voor taalvaardigheid. In Kunst aan het woord werkte de school rond poëzie in allerlei vormen. Eerder hadden de leerkrachten al een bijscholing gevolgd over taal en poëzie en hoe je dat kan combineren met beeld of beweging. Om alle leerlingen zoveel mogelijk te betrekken, combineerde de school in dit project bijvoorbeeld poëzie met beeldende kunst. ‘Op die manier kunnen ook leerlingen die niet zo taalvaardig zijn, instappen en plezier beleven aan het project’, vertelt Lute Embrechts, lerares van het eerste leerjaar.
Proeven van tekst, beeld en muziek
Op school waren er tijdens het schooljaar workshops met kunstenaars en/of de leerkrachten met behulp van Toneelgezelschap Luxemburg. De leerlingen konden er proeven van tekst, beeld en muziek. Tijdens het schoolfeest konden ook de ouders deelnemen aan verschillende taalactiviteiten samen met hun kind(eren).
De school greep voorts de Gedichtendag aan om in winkels in de buurt beeldende werken uit te stallen die telkens het verhaal vertelden van een gedicht dat op maat van de winkel gekozen was. Voor de ouders was er een wandeling langsheen alle kunstwerken. En tijdens een stoet met muzikanten, droegen de kinderen poëzie voor op locaties in de buurt.
‘We hebben poëzie altijd ingevuld als meer dan alleen met woord. Door het te combineren met dans, beeldende kunst, drama of iets anders blijft het bij de leerlingen beter hangen. Zo werken ze aan taal zonder dat ze zich er meteen van bewust zijn.’
Samenwerken via kunst
Omdat de school is gefusioneerd vanuit drie buurtscholen, worden regelmatig gezamenlijke acties opgezet. Een project als dit was daarvoor een goede gelegenheid. In elke vestiging organiseerde de school een forum waar telkens een andere klas in de belangstelling stond. De leerlingen brachten er elke keer iets waarin het woord aan bod kwam, maar dat onder allerlei vormen gebracht werd. ‘Een unieke kans om via kunst samen te werken!’, besluit Lute.
Tips Van Lute
- Breng je leerlingen van de school samen in een forum. Laat een klas tonen waarmee ze bezig zijn of wat ze gemaakt hebben. Een andere keer is een andere klas aan de beurt.
- Werk samen met winkeliers in de buurt. Vraag of je voor hun etalage iets mag uitwerken met de school. Maak er een boekje van, zodat ouders en buurtbewoners langsheen de winkels kunnen wandelen om het werk van je leerlingen te bewonderen.
- Schakel kunstenaar(s) in om leerlingen te laten kennismaken met verschillende kunstdisciplines.
- Zorg voor een doe-activiteit op het schoolfeest waaraan zowel ouders als kinderen kunnen deelnemen.