Kunstkuren op de grens van creativiteit en technologie
Drie docenten van de Brusselse Sint-Lukas Academie gaan drie academiejaren co-teachen met collega’s van de Erasmushogeschool Brussel. De bacheloropleiding Multimedia & Creative Technologies is hun speelveld. Daar, op de grens tussen creativiteit en technologie, blijkt heel wat moois mogelijk.
Multimedia & Creative Technologies is een ruime bacheloropleiding die coderen én vormgeven of ontwerpen omvat. ‘3 docenten van de Sint-Lukas Academie vervoegen in deze Kunstkuur voor 3 jaar ons team voor verschillende werkstukken en projecten,’ zegt Maaike Beuten, die zelf het vak Design geeft. ‘Onze samenwerking is nog pril, maar we voelen dat we op dezelfde golflengte zitten.’
Het hele proces doormaken
Anne De Boeck van de academie komt hier vandaag mee feedback geven over de infographics waaraan de eerstejaarsstudenten werken. Data visualiseren, dat is voor deze docent grafisch ontwerp en illustratie een kolfje naar haar hand. ‘Anne ondersteunt deze opdracht voor het vak Design, van briefing tot evaluatie’, zegt Maaike. ‘Haar collega Lucia heeft ervaring met front-end development en begeleidt daarom het volgende werkstuk mee, een mobiele app voor een fictief festival. Karolina, de derde betrokken Sint-Lukas docent, co-teacht vandaag dan weer tijdens een les motion graphics. Met haar kennis van onder meer portrettekenen ondersteunt ze de docent die een meer technische dan artistieke achtergrond heeft.’
De Designweek van de hogeschool was hun eerste gezamenlijke wapenfeit. Maaike: ‘Die organiseren we voor de derdejaarsstudenten als ‘voeding’ voor hun eindwerk. Anne en Lucia gaven toen workshops. Ook voor de projectweken kunnen we op hun expertise rekenen. Dan werken studenten drie weken aan een concrete vraag van een echte klant. Samenwerken en communiceren, ontwerpen en coderen komen dan aan bod.’
'Nieuwe mensen toevoegen aan een bestaand designteam, geeft frisse ideeën.'
Kansen grijpen
Wat hopen ze te halen uit de samenwerking? Anne: ‘De beoordelingscriteria liggen hier vast -ze hangen af van diverse leerlijnen- en zijn helder. Daar leer ik veel uit voor mijn lessen aan de academie. Door mijn verwachtingen daar duidelijker uit te spreken in de opdracht en de feedback, door mijn leerlingen uit te dagen om die in hun opdracht te integreren, hoop ik dat het iets minder vrijblijvend wordt.’
En dan zijn er nog de lesmethodieken waar Anne inspiratie uit put. ‘Hoe begin je aan iets? Wat is de volgende stap? Wat doe je elke keer opnieuw als je iets maakt? In het kunstonderwijs moet je als maker voor jezelf een methode ontwikkelen. Hier reiken de docenten die tactieken rond bijvoorbeeld brainstormen wel aan. Dat is interessant.’
Ook voor de hogeschool ziet Maaike volop kansen: ‘3 nieuwe mensen toevoegen aan een bestaand designteam, geeft frisse ideeën. Dat is plezant én belangrijk in de sector waarin we werken. We hebben ook net een curriculumhervorming doorgevoerd met een bijhorende nieuwe aanpak. Ik ben benieuwd om te horen wat zij hiervan vinden. Laten we kansen liggen? Ligt onze klemtoon goed? Geven we de juiste werkstukken?’
‘In onze opleiding leren studenten het vak design zeer breed. Ook in de technische keuzevakken komt het, soms onrechtstreeks, aan bod. We merken dat we niet voor elke opdracht zo’n breed geschoold profiel in huis hebben. Neem nu de les over character design waarvoor Karolina een mooie, artistieke én inhoudelijk aanvullingen biedt. Deze 3 jaar kunnen we dus nadenken en in dialoog gaan om de opleiding en begeleiding nog sterker te maken.’
Drempels en oogkleppen weghalen
‘Design is geen wiskundige formule. Met hoe meer docenten onze studenten in aanraking komen, hoe meer ze dat ervaren. Mijn referenties en context zijn anders dan die van Anne’, vat Maaike de kracht van deze Kunstkuur samen. Anne: ‘Het is ook elke keer een gesprek. Je stelt hen vragen zodat ze gaan nadenken over iets wat ze gemaakt hebben. Iets waarvan je dacht dat het vastlag, ga je daardoor opnieuw en anders bekijken.’
Nu komen de docenten van de academie nog naar de hogeschool, maar in de toekomst zou het ook best eens andersom kunnen. ‘Het zou jammer zijn als we dat niet zouden doen’, zegt Anne. ‘Echte tekenvakken krijgen ze hier nauwelijks. Eens naar de academie komen om model te tekenen, zou bijvoorbeeld helpen om de proporties bij een karakter goed in te schatten.’ Maaike: ‘Onze studenten zouden nooit uit zichzelf in de academie binnenstappen en hebben misschien vooroordelen. Die drempel kunnen we zo verlagen.’
Tips van docenten Anne en Maaike
- Twijfel niet als zo’n kans zich voordoet. Ook wij vroegen ons als hogeschool eerst af of we hierin tijd wilden investeren. Sta ervoor open, want sowieso is er een return. Samenwerkingen geven je nieuwe inzichten. Ook de studenten vinden het fijn om eens van iemand anders feedback te krijgen. De manier waarop je die formuleert is immers anders en daar genieten studenten wel van.’
- Tast samen de mogelijkheden af. ‘We hebben eerst ons curriculum aan de academie voorgesteld en gezegd welke designprofielen een interessante wisselwerking zouden kunnen opleveren. Je hebt immers een bepaalde achtergrond en professionele ervaring nodig om hier mee te draaien’, zegt Maaike. ‘Zo kregen wij ook een beeld van waar jullie mee bezig zijn, wat de plannen waren, wat er gegeven wordt. We konden aangeven waar we onszelf het meest in konden vinden. Dat viel snel op z’n plaats.’
- Durf aan elkaar vragen te stellen. ‘Dat gaat hier allemaal heel ongedwongen.’
- Verken alle onderwijsniveaus. ‘Onze directeur vindt het interessant om niet alleen met het basisonderwijs samen te werken’, zegt Anne.
Culturele vaardigheden en dragers
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- Naar goede designers en voorbeelden van infographics kijken.
- Kijken hoe de medestudent het aanpakt en doet.
verbeelden
- De verzamelde data visualiseren: van brainstormen, schetsen en grafisch vertalen tot uitwerken in Illustrator.
conceptualiseren
- Hoe vertaal ik mijn thema, mijn inhoud visueel, hoe kan ik verder gaan dan het cliché?
analyseren
- Wat vertellen je data je? Wat heb je gemaakt, wat maakten de anderen? Klopt het?
Dragers
lichaam
- Kijken naar elkaars gezichtsuitdrukking, de meest kenmerkende eigenschappen ontdekken
voorwerpen
- Computerprogramma’s, kleurgebruik
taal
- Data omzetten in beeldtaal
Grafische tekens
- Schema’s en grafische voorstellingen van data