Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kunstkuren op de grens van creativiteit en technologie

Kunstkuren op de grens van creativiteit en technologie

Drie docenten van de Brusselse Sint-Lukas Academie gaan drie academiejaren co-teachen met collega’s van de Erasmushogeschool Brussel. De bacheloropleiding Multimedia & Creative Technologies is hun speelveld. Daar, op de grens tussen creativiteit en technologie, blijkt heel wat moois mogelijk.

Je ziet twee studenten die samen voor een computerscherm zitten. De ene student wijst iets aan op het scherm
Je ziet twee studenten die tegen over elkaar zitten. Ze zijn beiden aan het tekenen.
Je ziet drie personen rond een tafel. De ene student heeft een papier in zijn hand en geeft uitleg over wat daarop staat. De andere student en de leerkracht luisteren en kijken naar de student.
Je ziet twee personen die aan een tafel zitten in een schoolse context. De ene is een docente die luistert naar wat de andere, een student, te zeggen heeft.
Je ziet drie studenten rond een tafel, die aan het brainstormen zijn.

Multimedia & Creative Technologies is een ruime bacheloropleiding die coderen én vormgeven of ontwerpen omvat. ‘3 docenten van de Sint-Lukas Academie vervoegen in deze Kunstkuur voor 3 jaar ons team voor verschillende werkstukken en projecten,’ zegt Maaike Beuten, die zelf het vak Design geeft. ‘Onze samenwerking is nog pril, maar we voelen dat we op dezelfde golflengte zitten.’ 

Het hele proces doormaken

Anne De Boeck van de academie komt hier vandaag mee feedback geven over de infographics waaraan de eerstejaarsstudenten werken. Data visualiseren, dat is voor deze docent grafisch ontwerp en illustratie een kolfje naar haar hand. ‘Anne ondersteunt deze opdracht voor het vak Design, van briefing tot evaluatie’, zegt Maaike. ‘Haar collega Lucia heeft ervaring met front-end development en begeleidt daarom het volgende werkstuk mee, een mobiele app voor een fictief festival. Karolina, de derde betrokken Sint-Lukas docent, co-teacht vandaag dan weer tijdens een les motion graphics. Met haar kennis van onder meer portrettekenen ondersteunt ze de docent die een meer technische dan artistieke achtergrond heeft.’

De Designweek van de hogeschool was hun eerste gezamenlijke wapenfeit. Maaike: ‘Die organiseren we voor de derdejaarsstudenten als ‘voeding’ voor hun eindwerk. Anne en Lucia gaven toen workshops. Ook voor de projectweken kunnen we op hun expertise rekenen. Dan werken studenten drie weken aan een concrete vraag van een echte klant. Samenwerken en communiceren, ontwerpen en coderen komen dan aan bod.’

'Nieuwe mensen toevoegen aan een bestaand designteam, geeft frisse ideeën.'

Maaike Beuten - docente design

Kansen grijpen

Wat hopen ze te halen uit de samenwerking? Anne: ‘De beoordelingscriteria liggen hier vast -ze hangen af van diverse leerlijnen- en zijn helder. Daar leer ik veel uit voor mijn lessen aan de academie. Door mijn verwachtingen daar duidelijker uit te spreken in de opdracht en de feedback, door mijn leerlingen uit te dagen om die in hun opdracht te integreren, hoop ik dat het iets minder vrijblijvend wordt.’

En dan zijn er nog de lesmethodieken waar Anne inspiratie uit put. ‘Hoe begin je aan iets? Wat is de volgende stap? Wat doe je elke keer opnieuw als je iets maakt? In het kunstonderwijs moet je als maker voor jezelf een methode ontwikkelen. Hier reiken de docenten die tactieken rond bijvoorbeeld brainstormen wel aan. Dat is interessant.’

Ook voor de hogeschool ziet Maaike volop kansen: ‘3 nieuwe mensen toevoegen aan een bestaand designteam, geeft frisse ideeën. Dat is plezant én belangrijk in de sector waarin we werken. We hebben ook net een curriculumhervorming doorgevoerd met een bijhorende nieuwe aanpak. Ik ben benieuwd om te horen wat zij hiervan vinden. Laten we kansen liggen? Ligt onze klemtoon goed? Geven we de juiste werkstukken?’

‘In onze opleiding leren studenten het vak design zeer breed. Ook in de technische keuzevakken komt het, soms onrechtstreeks, aan bod. We merken dat we niet voor elke opdracht zo’n breed geschoold profiel in huis hebben. Neem nu de les over character design waarvoor Karolina een mooie, artistieke én inhoudelijk aanvullingen biedt. Deze 3 jaar kunnen we dus nadenken en in dialoog  gaan om de opleiding en begeleiding nog sterker te maken.’

Je ziet drie studenten rond een tafel, die aan het brainstormen zijn.

Drempels en oogkleppen weghalen

‘Design is geen wiskundige formule. Met hoe meer docenten onze studenten in aanraking komen, hoe meer ze dat ervaren. Mijn referenties en context zijn anders dan die van Anne’, vat Maaike de kracht van deze Kunstkuur samen. Anne: ‘Het is ook elke keer een gesprek. Je stelt hen vragen zodat ze gaan nadenken over iets wat ze gemaakt hebben. Iets waarvan je dacht dat het vastlag, ga je daardoor opnieuw en anders bekijken.’ 

Nu komen de docenten van de academie nog naar de hogeschool, maar in de toekomst zou het ook best eens andersom kunnen. ‘Het zou jammer zijn als we dat niet zouden doen’, zegt Anne. ‘Echte tekenvakken krijgen ze hier nauwelijks. Eens naar de academie komen om model te tekenen, zou bijvoorbeeld helpen om de proporties bij een karakter goed in te schatten.’ Maaike: ‘Onze studenten zouden nooit uit zichzelf in de academie binnenstappen en hebben misschien vooroordelen. Die drempel kunnen we zo verlagen.’

Tips van docenten Anne en Maaike

  • Twijfel niet als zo’n kans zich voordoet. Ook wij vroegen ons als hogeschool eerst af of we hierin tijd wilden investeren. Sta ervoor open, want sowieso is er een return. Samenwerkingen geven je nieuwe inzichten. Ook de studenten vinden het fijn om eens van iemand anders feedback te krijgen. De manier waarop je die formuleert is immers anders en daar genieten studenten wel van.’
  • Tast samen de mogelijkheden af. ‘We hebben eerst ons curriculum aan de academie voorgesteld en gezegd welke designprofielen een interessante wisselwerking zouden kunnen opleveren. Je hebt immers een bepaalde achtergrond en professionele ervaring nodig om hier mee te draaien’, zegt Maaike. ‘Zo kregen wij ook een beeld van waar jullie mee bezig zijn, wat de plannen waren, wat er gegeven wordt. We konden aangeven waar we onszelf het meest in konden vinden. Dat viel snel op z’n plaats.’ 
  • Durf aan elkaar vragen te stellen. ‘Dat gaat hier allemaal heel ongedwongen.’ 
  • Verken alle onderwijsniveaus. ‘Onze directeur vindt het interessant om niet alleen met het basisonderwijs samen te werken’, zegt Anne.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Naar goede designers en voorbeelden van infographics kijken.
  • Kijken hoe de medestudent het aanpakt en doet.

verbeelden

  • De verzamelde data visualiseren: van brainstormen, schetsen en grafisch vertalen tot uitwerken in Illustrator.

conceptualiseren

  • Hoe vertaal ik mijn thema, mijn inhoud visueel, hoe kan ik verder gaan dan het cliché?

analyseren

  • Wat vertellen je data je? Wat heb je gemaakt, wat maakten de anderen? Klopt het?

Dragers

lichaam

  • Kijken naar elkaars gezichtsuitdrukking, de meest kenmerkende eigenschappen ontdekken

voorwerpen

  • Computerprogramma’s, kleurgebruik

taal

  • Data omzetten in beeldtaal

Grafische tekens

  • Schema’s en grafische voorstellingen van data
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Erasmushogeschool Brussel - Vilvoorde
Sint-Lukasacademie
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Hoger onderwijs
Thema
  • Kunstkuur
  • mode en design
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs