Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kunstkuren op de grens van creativiteit en technologie
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Kunstkuren op de grens van creativiteit en technologie

Drie docenten van de Brusselse Sint-Lukas Academie gaan drie academiejaren co-teachen met collega’s van de Erasmushogeschool Brussel. De bacheloropleiding Multimedia & Creative Technologies is hun speelveld. Daar, op de grens tussen creativiteit en technologie, blijkt heel wat moois mogelijk.

Je ziet twee studenten die samen voor een computerscherm zitten. De ene student wijst iets aan op het scherm
Je ziet twee studenten die tegen over elkaar zitten. Ze zijn beiden aan het tekenen.
Je ziet drie personen rond een tafel. De ene student heeft een papier in zijn hand en geeft uitleg over wat daarop staat. De andere student en de leerkracht luisteren en kijken naar de student.
Je ziet twee personen die aan een tafel zitten in een schoolse context. De ene is een docente die luistert naar wat de andere, een student, te zeggen heeft.
Je ziet drie studenten rond een tafel, die aan het brainstormen zijn.

Multimedia & Creative Technologies is een ruime bacheloropleiding die coderen én vormgeven of ontwerpen omvat. ‘3 docenten van de Sint-Lukas Academie vervoegen in deze Kunstkuur voor 3 jaar ons team voor verschillende werkstukken en projecten,’ zegt Maaike Beuten, die zelf het vak Design geeft. ‘Onze samenwerking is nog pril, maar we voelen dat we op dezelfde golflengte zitten.’ 

Het hele proces doormaken

Anne De Boeck van de academie komt hier vandaag mee feedback geven over de infographics waaraan de eerstejaarsstudenten werken. Data visualiseren, dat is voor deze docent grafisch ontwerp en illustratie een kolfje naar haar hand. ‘Anne ondersteunt deze opdracht voor het vak Design, van briefing tot evaluatie’, zegt Maaike. ‘Haar collega Lucia heeft ervaring met front-end development en begeleidt daarom het volgende werkstuk mee, een mobiele app voor een fictief festival. Karolina, de derde betrokken Sint-Lukas docent, co-teacht vandaag dan weer tijdens een les motion graphics. Met haar kennis van onder meer portrettekenen ondersteunt ze de docent die een meer technische dan artistieke achtergrond heeft.’

De Designweek van de hogeschool was hun eerste gezamenlijke wapenfeit. Maaike: ‘Die organiseren we voor de derdejaarsstudenten als ‘voeding’ voor hun eindwerk. Anne en Lucia gaven toen workshops. Ook voor de projectweken kunnen we op hun expertise rekenen. Dan werken studenten drie weken aan een concrete vraag van een echte klant. Samenwerken en communiceren, ontwerpen en coderen komen dan aan bod.’

'Nieuwe mensen toevoegen aan een bestaand designteam, geeft frisse ideeën.'

Maaike Beuten - docente design

Kansen grijpen

Wat hopen ze te halen uit de samenwerking? Anne: ‘De beoordelingscriteria liggen hier vast -ze hangen af van diverse leerlijnen- en zijn helder. Daar leer ik veel uit voor mijn lessen aan de academie. Door mijn verwachtingen daar duidelijker uit te spreken in de opdracht en de feedback, door mijn leerlingen uit te dagen om die in hun opdracht te integreren, hoop ik dat het iets minder vrijblijvend wordt.’

En dan zijn er nog de lesmethodieken waar Anne inspiratie uit put. ‘Hoe begin je aan iets? Wat is de volgende stap? Wat doe je elke keer opnieuw als je iets maakt? In het kunstonderwijs moet je als maker voor jezelf een methode ontwikkelen. Hier reiken de docenten die tactieken rond bijvoorbeeld brainstormen wel aan. Dat is interessant.’

Ook voor de hogeschool ziet Maaike volop kansen: ‘3 nieuwe mensen toevoegen aan een bestaand designteam, geeft frisse ideeën. Dat is plezant én belangrijk in de sector waarin we werken. We hebben ook net een curriculumhervorming doorgevoerd met een bijhorende nieuwe aanpak. Ik ben benieuwd om te horen wat zij hiervan vinden. Laten we kansen liggen? Ligt onze klemtoon goed? Geven we de juiste werkstukken?’

‘In onze opleiding leren studenten het vak design zeer breed. Ook in de technische keuzevakken komt het, soms onrechtstreeks, aan bod. We merken dat we niet voor elke opdracht zo’n breed geschoold profiel in huis hebben. Neem nu de les over character design waarvoor Karolina een mooie, artistieke én inhoudelijk aanvullingen biedt. Deze 3 jaar kunnen we dus nadenken en in dialoog  gaan om de opleiding en begeleiding nog sterker te maken.’

Je ziet drie studenten rond een tafel, die aan het brainstormen zijn.

Drempels en oogkleppen weghalen

‘Design is geen wiskundige formule. Met hoe meer docenten onze studenten in aanraking komen, hoe meer ze dat ervaren. Mijn referenties en context zijn anders dan die van Anne’, vat Maaike de kracht van deze Kunstkuur samen. Anne: ‘Het is ook elke keer een gesprek. Je stelt hen vragen zodat ze gaan nadenken over iets wat ze gemaakt hebben. Iets waarvan je dacht dat het vastlag, ga je daardoor opnieuw en anders bekijken.’ 

Nu komen de docenten van de academie nog naar de hogeschool, maar in de toekomst zou het ook best eens andersom kunnen. ‘Het zou jammer zijn als we dat niet zouden doen’, zegt Anne. ‘Echte tekenvakken krijgen ze hier nauwelijks. Eens naar de academie komen om model te tekenen, zou bijvoorbeeld helpen om de proporties bij een karakter goed in te schatten.’ Maaike: ‘Onze studenten zouden nooit uit zichzelf in de academie binnenstappen en hebben misschien vooroordelen. Die drempel kunnen we zo verlagen.’

Tips van docenten Anne en Maaike

  • Twijfel niet als zo’n kans zich voordoet. Ook wij vroegen ons als hogeschool eerst af of we hierin tijd wilden investeren. Sta ervoor open, want sowieso is er een return. Samenwerkingen geven je nieuwe inzichten. Ook de studenten vinden het fijn om eens van iemand anders feedback te krijgen. De manier waarop je die formuleert is immers anders en daar genieten studenten wel van.’
  • Tast samen de mogelijkheden af. ‘We hebben eerst ons curriculum aan de academie voorgesteld en gezegd welke designprofielen een interessante wisselwerking zouden kunnen opleveren. Je hebt immers een bepaalde achtergrond en professionele ervaring nodig om hier mee te draaien’, zegt Maaike. ‘Zo kregen wij ook een beeld van waar jullie mee bezig zijn, wat de plannen waren, wat er gegeven wordt. We konden aangeven waar we onszelf het meest in konden vinden. Dat viel snel op z’n plaats.’ 
  • Durf aan elkaar vragen te stellen. ‘Dat gaat hier allemaal heel ongedwongen.’ 
  • Verken alle onderwijsniveaus. ‘Onze directeur vindt het interessant om niet alleen met het basisonderwijs samen te werken’, zegt Anne.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Naar goede designers en voorbeelden van infographics kijken.
  • Kijken hoe de medestudent het aanpakt en doet.

verbeelden

  • De verzamelde data visualiseren: van brainstormen, schetsen en grafisch vertalen tot uitwerken in Illustrator.

conceptualiseren

  • Hoe vertaal ik mijn thema, mijn inhoud visueel, hoe kan ik verder gaan dan het cliché?

analyseren

  • Wat vertellen je data je? Wat heb je gemaakt, wat maakten de anderen? Klopt het?

Dragers

lichaam

  • Kijken naar elkaars gezichtsuitdrukking, de meest kenmerkende eigenschappen ontdekken

voorwerpen

  • Computerprogramma’s, kleurgebruik

taal

  • Data omzetten in beeldtaal

Grafische tekens

  • Schema’s en grafische voorstellingen van data
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Erasmushogeschool Brussel - Vilvoorde
Sint-Lukasacademie
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Hoger onderwijs
Thema
  • Kunstkuur
  • mode en design
  • STE(A)M
Schooljaar 2021-2022

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Kunstkuur
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

Leerling op podium in toga

Leerlingen GO! A-Maze in Beverlo maken toneelstuk van hun zelfgeschreven boek

Kinderen maken grote moleculenstructuur van papier en tape

Cultuuravonturen met Kunstkuur: voor elke klas een beeldend project

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs