Kunstkuur en erfgoed: met Sint-Maarten creatief aan de slag
Wanneer de meeste kinderen nog reikhalzend uitkijken naar het sinterklaasfeest, vieren ze in Sint-Gillis-Dendermonde al de komst van Sint-Maarten. In deze goedheilig man vond de Heilig Hartschool een ideaal eerste thema voor hun Kunstkuur met de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten uit Dendermonde. Erfgoedcel Dijk92 is als externe partner een belangrijke inhoudelijke versterking van de samenwerking.
Wie is die Sint-Maarten nu eigenlijk?
‘Het is een thema dat Sint-Gillis-Dendermonde nauw aan het hart ligt’, zegt Kristien De Vylder, beleidsmedewerker van de Heilig Hartschool. Toch kent niet iedereen het verhaal van Sint-Maarten even goed. Zo geeft Annelies, lerares muziek aan de SAMWD, aan dat het thema ook voor haar erg nieuw is. Samen met de Erfgoedcel duikt ze met de kinderen van het eerste leerjaar in de rijke traditie van de Sint-Maartensliedjes.
Dat zowel leerlingen als leerkrachten iets opsteken van dit verhaal, beaamt Astrid, lerares aan de KASK. Tijdens haar beeldende lessen praat ze met de leerlingen over het verschil tussen Sint-Maarten en Sinterklaas. Zo ontstaat een leerrijke interactie waarbij de leerlingen zich bewust worden van de verschillen en gelijkenissen tussen culturele tradities en gebruiken.
Kunstkuur: een andere manier van (aan)leren en beleven
Dankzij Kunstkuur kunnen de leerkrachten van de basisschool en de academies van elkaar leren. Meester Herman, leerkracht woord aan de SAMWD en juf Eva van het eerste leerjaar staan tijdens het traject samen voor de klas. Via co-teaching inspireren ze elkaar en delen ze elk hun expertise.
Ook voor de leerlingen betekent Kunstkuur een nieuwe, leuke manier van werken. Met behulp van een boekje dat ontwikkeld werd door Erfgoedcel Denderland, leven ze zich in de verschillende personages van het Sint-Maartenverhaal in. Daarna ontdekken ze met meester Herman hoe ze hun hele lichaam en hoofd kunnen gebruiken om die personages uit te beelden. Juf Astrid maakt met de leerlingen een peperkoek van papier. Daarbij gaan ze creatief aan de slag met alles wat ze over Sint-Maarten zijn te weten gekomen. Zo zijn de leerlingen op een speelse manier bezig met culturele expressie.
Meerwaarde van een externe partner
Erfgoedcel Dijk92 is vanaf het begin van de Kunstkuur nauw betrokken in de samenwerking. Zo maakt Annelies gretig gebruik van het kijk- en voorleesboek Maarten en de magie van de mantel dat Erfgoedcel Dijk92 haar leerde kennen. Ook tijdens de lessen beeld wordt het educatieve aanbod uitvoerig gebruikt. ‘Normaal gezien werken wij heel klassiek rond Sint-Maarten’, zegt juf Eva van het eerste leerjaar. ‘Nu komen er heel toffe dingen naar boven waaraan wij nog niet hadden gedacht om rond te werken.’
‘Ik denk dat scholen die graag eens een nieuwe input hebben of een frisse wind door hun MuVo-traject willen laten waaien, hier zeker een meerwaarde in zullen vinden.’
De samenwerking met de Erfgoedcel brengt leerlingen en leerkrachten in contact met een uniek stukje lokaal erfgoed. Het cultureel bewustzijn krijgt dankzij de expertise van Dijk92 een centrale plaats in de beleving van het kinderfeest. Zo onderzoeken de leerlingen samen met hun leerkrachten wat het eigenlijk betekent om – met ingehouden adem – de komst van Sint-Maarten af te wachten.
Culturele vaardigheden en dragers
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- Luisteren naar Sint-Maartenliedjes
- Kijken hoe de leerkracht de personages van het Sint-Maartenverhaal uitbeeldt
verbeelden
- Een eigen voorstelling van Sint-Maarten tekenen
- Een papieren peperkoek maken
- Zich inleven in Sint-Maartenliedjes door de tekst uit te beelden
- De leerlingen spelen dat ze personages uit het Sint-Maartenverhaal zijn
conceptualiseren
- Beschrijven hoe Sint-Maarten eruitziet
- De inhoud van het Sint-Maartenverhaal samenvatten
- Het maakproces van een werkje (cfr. papieren peperkoek) becommentariëren
analyseren
- De teksten van Sint-Maartenliedjes verklaren
- Uitleggen wat de verschillen en gelijkenissen zijn tussen Sint-Maarten en Sinterklaas
Dragers
lichaam
- Het lichaam gebruiken om het Sint-Maartenverhaal te zingen en uit te beelden
voorwerpen
- Hoeden, dassen, (kerst)mutsen
- Papier, karton, tape, nietjes, krijt, potlood
taal
- Beeldtaal en lichaamstaal gebruiken bij het zingen en uitbeelden van het Sint-Maartenverhaal
Grafische tekens
- Een tekening maken van Sint-Maarten