Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kunstkuur en erfgoed: met Sint-Maarten creatief aan de slag

Kunstkuur en erfgoed: met Sint-Maarten creatief aan de slag

Wanneer de meeste kinderen nog reikhalzend uitkijken naar het sinterklaasfeest, vieren ze in Sint-Gillis-Dendermonde al de komst van Sint-Maarten. In deze goedheilig man vond de Heilig Hartschool een ideaal eerste thema voor hun Kunstkuur met de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten uit Dendermonde. Erfgoedcel Dijk92 is als externe partner een belangrijke inhoudelijke versterking van de samenwerking.

Wie is die Sint-Maarten nu eigenlijk?  

‘Het is een thema dat Sint-Gillis-Dendermonde nauw aan het hart ligt’, zegt Kristien De Vylder, beleidsmedewerker van de Heilig Hartschool. Toch kent niet iedereen het verhaal van Sint-Maarten even goed. Zo geeft Annelies, lerares muziek aan de SAMWD, aan dat het thema ook voor haar erg nieuw is. Samen met de Erfgoedcel duikt ze met de kinderen van het eerste leerjaar in de rijke traditie van de Sint-Maartensliedjes.  

Dat zowel leerlingen als leerkrachten iets opsteken van dit verhaal, beaamt Astrid, lerares aan de KASK. Tijdens haar beeldende lessen praat ze met de leerlingen over het verschil tussen Sint-Maarten en Sinterklaas. Zo ontstaat een leerrijke interactie waarbij de leerlingen zich bewust worden van de verschillen en gelijkenissen tussen culturele tradities en gebruiken. 

Kunstkuur: een andere manier van (aan)leren en beleven 

Dankzij Kunstkuur kunnen de leerkrachten van de basisschool en de academies van elkaar leren. Meester Herman, leerkracht woord aan de SAMWD en juf Eva van het eerste leerjaar staan tijdens het traject samen voor de klas. Via co-teaching inspireren ze elkaar en delen ze elk hun expertise.  

Ook voor de leerlingen betekent Kunstkuur een nieuwe, leuke manier van werken. Met behulp van een boekje dat ontwikkeld werd door Erfgoedcel Denderland, leven ze zich in de verschillende personages van het Sint-Maartenverhaal in. Daarna ontdekken ze met meester Herman hoe ze hun hele lichaam en hoofd kunnen gebruiken om die personages uit te beelden. Juf Astrid maakt met de leerlingen een peperkoek van papier. Daarbij gaan ze creatief aan de slag met alles wat ze over Sint-Maarten zijn te weten gekomen. Zo zijn de leerlingen op een speelse manier bezig met culturele expressie.  

Meerwaarde van een externe partner  

Erfgoedcel Dijk92 is vanaf het begin van de Kunstkuur nauw betrokken in de samenwerking. Zo maakt Annelies gretig gebruik van het kijk- en voorleesboek Maarten en de magie van de mantel dat Erfgoedcel Dijk92 haar leerde kennen. Ook tijdens de lessen beeld wordt het educatieve aanbod uitvoerig gebruikt. ‘Normaal gezien werken wij heel klassiek rond Sint-Maarten’, zegt juf Eva van het eerste leerjaar. ‘Nu komen er heel toffe dingen naar boven waaraan wij nog niet hadden gedacht om rond te werken.’ 

‘Ik denk dat scholen die graag eens een nieuwe input hebben of een frisse wind door hun MuVo-traject willen laten waaien, hier zeker een meerwaarde in zullen vinden.’

Juf Eva Stallaert

De samenwerking met de Erfgoedcel brengt leerlingen en leerkrachten in contact met een uniek stukje lokaal erfgoed. Het cultureel bewustzijn krijgt dankzij de expertise van Dijk92 een centrale plaats in de beleving van het kinderfeest. Zo onderzoeken de leerlingen samen met hun leerkrachten wat het eigenlijk betekent om – met ingehouden adem – de komst van Sint-Maarten af te wachten.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Luisteren naar Sint-Maartenliedjes
  • Kijken hoe de leerkracht de personages van het Sint-Maartenverhaal uitbeeldt

verbeelden

  • Een eigen voorstelling van Sint-Maarten tekenen
  • Een papieren peperkoek maken
  • Zich inleven in Sint-Maartenliedjes door de tekst uit te beelden
  • De leerlingen spelen dat ze personages uit het Sint-Maartenverhaal zijn

conceptualiseren

  • Beschrijven hoe Sint-Maarten eruitziet
  • De inhoud van het Sint-Maartenverhaal samenvatten
  • Het maakproces van een werkje (cfr. papieren peperkoek) becommentariëren

analyseren

  • De teksten van Sint-Maartenliedjes verklaren
  • Uitleggen wat de verschillen en gelijkenissen zijn tussen Sint-Maarten en Sinterklaas

Dragers

lichaam

  • Het lichaam gebruiken om het Sint-Maartenverhaal te zingen en uit te beelden

voorwerpen

  • Hoeden, dassen, (kerst)mutsen
  • Papier, karton, tape, nietjes, krijt, potlood

taal

  • Beeldtaal en lichaamstaal gebruiken bij het zingen en uitbeelden van het Sint-Maartenverhaal

Grafische tekens

  • Een tekening maken van Sint-Maarten
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Jolien Van Roy
School VBS HEHAschool
Sted. Academie Muziek, Woord en Dans
Kon. Academie Schone Kunsten
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Muziek
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • geluid en muziek
  • Kunstkuur
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs