Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

De Gemeentelijke Basisschool in Jezus-Eik en de Gemeentelijke School voor Beeldende Kunsten in Overijse vonden elkaar in een Kunstkuur voor de derde graad. ‘Wat als…?’ werd de rode draad waaraan de leerkrachten een heel programma ophingen. Beeld, kledingontwerp, natuur, geschiedenis… alles kreeg met alles te maken.

Leerlingen kijken samen met de juf naar een whiteboard waarop afbeeldingen hangen.
Er ligt een stapel oude corsetten op een tafel.
2 meisjes tonen hun ontwerp.

De leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar zitten rond een grote tafel in de academie en piepen al eens naar de bladen die docent Lise Van den Broucke aan de muur heeft bevestigd. De foto’s van modellen, kleding en feestjes roepen de sfeer op van de jaren 20 van de 20ste eeuw. In de klas hebben de kinderen een artikel onder de loep genomen, waarin een terugkeer naar the roaring twenties werd voorspeld. Wat zijn die roaring twenties eigenlijk? En hoe zouden onze post-corona-twenties eruit kunnen zien? Worden dat even feestelijke jaren?

Een bord met afbeeldingen van kostuums uit de jaren'20.

‘Vanuit het verleden en het heden kijken we hoopvol naar de toekomst’, legt Lise uit. Vandaag mogen de leerlingen hun eigen outfit ontwerpen. Ze mogen zich inspireren op de mode van 100 jaar geleden, maar Lise spoort hen vooral aan om na te denken over wat ze zelf graag willen dragen wanneer we weer zullen mogen feesten.

Chic comfort

Er komen enkele oude korsetten op tafel. ‘Die wilden de vrouwen niet meer. Het mocht allemaal een beetje losser en comfortabeler.’ Hoewel veel leerlingen de korsetten intrigerend en mooi vinden - en sommige er zelfs eentje uitproberen, zijn ze het erover eens dat ze die ijzeren baleinen niet terug hoeven. Ze gaan met papier, potlood, verf en lapjes stof aan de slag. Wanneer ze tegen het eind van de les hun ontwerpen aan de groep voorstellen, zien we veel goud en glitter, maar ook gemakkelijke broeken, losse rokken, fijn zittende jasjes en gepimpte onesies. Het comfort van een pyjama, de uitstraling van feestkledij: die teneur is vrij algemeen.

Een meisje heeft een korset aan, over haar kleren heen en bekijkt zichzelf.

Ontwerpster in de dop

‘Dit is een mooie stof’, vindt Redayna, terwijl ze er glimlachend over streelt. Ze wil er een fijn zittende jurk van maken, met zowel moderne als ouderwetse accenten. ‘Pofmouwtjes en schoudervullingen!’ Haar vriendin Eline mikt met haar eigen ontwerp op chique streetwear: ‘Ik vind dit leuk, maar Redayna kijkt er écht al lang naar uit: ze zou graag ontwerpster worden.’ Redayna: ‘Het lijkt me leuk om je ideeën met je eigen handen uit te werken.’ 

‘Dankzij een Kunstkuur van drie jaar wordt cultuur meer dan hier of daar een workshop: het wordt een systeem en de leerlingen worden cultuurparticipanten’

Floris Dehantschutter, directeur van de academie 

Uitwisseling

Ook juf Griet Van Craenenbroeck is uitermate enthousiast over de Kunstkuur. ‘Supertof vind ik het’, zegt ze. ‘Toen de directies het vorig jaar voorstelden, zei ik meteen ‘ja’, zelfs al wist ik nog niet goed wat het precies inhield. Ik hou ervan om nieuwe mogelijkheden te ontdekken en op andere manieren te leren werken. Lise en ik trekken het project echt samen en we proberen alles met elkaar te linken. Al wat we in de academie doen, sluit perfect aan bij wat we doen in de klas. Met ons thema kunnen we dan ook alle kanten uit. Intussen komen de ideeën haast vanzelf. Het is echt een heerlijke samenwerking met een constante wisselwerking.’ 

Voor Griet en Lise is het duidelijk: niet alleen de leerlingen leren voortdurend dingen die ze zonder Kunstkuur niet zomaar aangereikt zouden krijgen. Ook zijzelf leren van elkaar. Griet: ‘Ik steek veel op over kunst- en tekentechnieken.’ Lise: ‘En vanuit de academie waren wij aan het zoeken naar een nieuwe aanpak in onze evaluatie. We wilden de rapporten anders en interactiever. We wisselen dus ook heel wat werkwijzen en methodes uit.’

De meerwaarde voor de leerlingen schuilt hem volgens hen vooral in de mogelijkheid om in veel domeinen tegelijk te groeien, net doordat de blik ruimer is dan één les per keer. Wiskunde, taal, maatschappijkritiek, filosoferen, wereldoriëntatie, creativiteit… het heeft allemaal met elkaar te maken.

Leerlingen zitten aan een tafel en tekenen.

Cultuurparticipatie

Floris Dehantschutter, directeur van de academie: ‘De betrokken leerkrachten stonden onmiddellijk voor de Kunstkuur open en zagen ook de noodzaak van meer versmelting tussen dagonderwijs en dko. Je kunt van kunst perfect de lijm maken tussen een heleboel verschillende dingen. Daardoor haal je plots doelstellingen die anders moeilijk liggen. We willen niet zozeer kunstenaars van onze leerlingen maken, wel cultuurparticipanten. Door ze drie jaar lang op dit traject mee te nemen, wordt cultuur meer dan hier of daar een workshop: het wordt een systeem.’

Tips van juf Griet 

  • Laat het los. Bekijk even van op afstand wat er gebeurt. Veel leerkrachten durven dat niet en houden krampachtig aan hun lessen vast. In zo’n Kunstkuur gebeurt heel veel waarvan de kinderen dezelfde dingen én meer kunnen opsteken.
  • Laat de kinderen groeien. Een Kunstkuur is een groeiproces. Misschien is niet iedereen van de eerste minuut mee. Ook daar: laat even los en bekijk wat er gebeurt. Uiteindelijk gebeuren er fantastische dingen, dat staat vast.
  • Bekijk het als een puzzel. We doen nu mode-ontwerp en geschiedenis. We hebben al taal en wereldoriëntatie. Zo komt er langzaam een patroon in dat almaar groeit: het volgende puzzelstuk past in het vorige - dat is echt tof.

Tips van directeur Floris Dehantschutter

  • Spring erin! Zie het als een avontuur dat je met elkaar aangaat. Als je maar openstaat voor elkaars werkmethodes, gebeuren er gegarandeerd fantastische dingen.
  • Ga naar de academie. Een andere leeromgeving, een andere sfeer = andere mogelijkheden.
  • Betrek collega’s. Laat andere leerkrachten minstens komen kijken naar wat je doet. Zo volgen ze mee op wat er gebeurt, steken ze misschien zelf iets op, en raken ze misschien geïnspireerd om ook in een Kunstkuur te duiken.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De kinderen gaan naar het bos. Vroeger was er veel meer bos in Jezus-Eik. Nu loopt er een snelweg vlakbij. Luister naar het geluid van de snelweg. Wat doet dat?

verbeelden

  • De kinderen hebben elk een ontwerp van een outfit gemaakt (op papier). Nu gaan ze die outfit realiseren. Ze werken met hun stoffen rechtstreeks op de pop en maken de vertaalslag tussen het ontwerp op papier naar het ontwerp in realiteit.

conceptualiseren

  • De kinderen zoeken bladeren in het bos. Hoe zien die bladeren eruit? Wat zijn de verschillen? Aan de hand van hun waarneming leren ze de onderdelen van een blad en de verschillende types bladeren te herkennen en te benoemen.
  • De leerlingen bekijken het moodboard over de jaren 20 van de 20ste eeuw. Wat zien ze? Wat valt hen op? Wat kunnen ze van de foto’s afleiden (alles is feestelijk, de mensen zijn blij…).

analyseren

  • De leerlingen leggen de link tussen de vreugde over het einde van de Eerste Wereldoorlog en de vreugde die wij zullen voelen na het einde van de pandemie. Vervolgens ontwikkelen ze hypothesen: wat zullen wij willen dragen als we weer volop mogen feesten? Wat als … corona voorbij zal zijn?

Dragers

lichaam

  • De leerlingen draperen stoffen rond hun eigen lichaam en dat van paspoppen om hun ontwerpen uit te proberen.
  • In het bos kijken, luisteren en ruiken de leerlingen: ze gebruiken hun zintuigen om waarnemingen te doen.

voorwerpen

  • De leerlingen bekijken oude botanische tekeningen: zo legde men vroeger de natuur vast in beeld. Hoe doen we dat nu? We maken foto’s.

taal

  • De leerlingen hebben het over de natuur en worden aangezet tot nadenken, fantaseren en debatteren: hoe is de natuur eraan toe? Wat als de mens er niet meer zou zijn, wat zou er dan met de natuur gebeuren? Op basis van wat ze denken en vertellen, maken ze maquettes

Grafische tekens

  • Op basis van de bladeren die ze vinden in het bos en oude botanische prenten maken de leerlingen zelf tekeningen van een blad. Ze noteren er telkens alle onderdelen bij.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School GBS Jezus- Eik
Gem. School Beeldende Kunsten
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • Kunstkuur
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs