Lasser, frezer én kunstenaar
In Londerzeel staat een beeld met een cruciale boodschap. Zelfs in het donker valt het op. Het kwam er na een samenwerking tussen de gemeentelijke cultuurdienst, de lagere Centrumschool, een echte kunstenaar en de vaardige vijfde- en zevendejaars (foto)lassen van het GTIL. Draaien en frezen? Dit project bewijst dat het ook kunstzinnig kan.
‘Vorig schooljaar hadden we voor het eerst een kunstweek op school’, schetst coördinator Kelly Teirlinck van het Gemeentelijk Technisch Instituut de kiem van het opvallende werk. ‘Ook toen kwam een Londerzeelse kunstenaar ons een week ondersteunen. Een reeks metalen monstertjes was het resultaat. Die pronken intussen op hun sokkel in de tuin achter het administratief centrum.’
Fier op hun studierichting
‘Onze lassers en metaalbewerkers draaien en frezen. Maar in de praktijkvakken focussen ze niet op de kunstzinnige kant van die vaardigheden. Een project als dit laat hun richting ook eens van een andere kant zien. Als leerlingen nu door het dorp stappen, kunnen ze tonen waartoe ze in staat zijn. Het maakt hen fierder op de richting die ze doen’, verduidelijkt Kelly het enthousiasme. En dus kwam er een vervolg.
‘In de praktijkvakken focussen ze niet op de kunstzinnige kant van vaardigheden als lassen en frezen.’
Verkeersveiligheid als uitgangspunt
Nieuw aan de tweede editie was een samenwerking met de naburige lagere school. Zij wilde graag meedoen aan de Fluo-challenge, een wedstrijd van XIU. Die vzw ijvert voor meer verkeersveiligheid bij jongeren. XIU daagde scholen uit om een kunstwerk te maken dat de kracht van fluo toont. Zo lag het thema van het nieuwe werk meteen vast.
Opnieuw werd een lokale kunstenaar bereid gevonden om te begeleiden. Paul Buelens is er bovendien eentje met een eigen metaalbedrijf. ‘De praktijkleraren vinden het een meerwaarde dat er iemand extern bij is die andere invalshoeken kan aanbrengen. Ruimere ideeën zijn daar het resultaat van’, zegt Kelly. ‘Zo’n Kunst-in-de-school-week beperkt zich ook niet tot de praktijkvakken. Ook de lessen Frans en PAV draaiden een week rond het thema kunst.’
Schetsen, afbreken, monteren, centreren
Eerst werd er gebrainstormd. Nadien volgden de eerste schetsen. Het uiteindelijke resultaat zijn drie gestileerde fietsen achter elkaar. De eerste valt enorm op door zijn fluokleurtje, maar erachter staan er nog twee. Die zijn donker gekleurd en nauwelijks te zien.
‘We hebben die fietsen uitgekleed’, vertelt leerling Patrick. ‘Alles wat niet bijdroeg, hebben we weggelaten: de ketting, de handvaten, de remmen enzovoort. De drie fietsmodellen moesten bovendien van vorm wat op elkaar lijken. Daarom zijn er sommige buizen verdwenen of rechtgetrokken. We leerden ook nieuwe dingen zoals het rollen of centreren om de fietswielen te maken. Dat deden we aan een machine die we nooit eerder gebruikten.’ Toen het af was, kwamen de kinderen van de lagere school het beeld letterlijk in de verf zetten.
Doorbreken van schoolroutine
‘Het project doorbrak de gewone wekelijkse schoolroutine’, lacht Patrick. Kelly: ‘Iedereen was erg gemotiveerd, want er valt natuurlijk ook een prijs van XIU mee te winnen: een live-radio-uitzending op de school. ‘Dat gaat hier winnen’ klonk het de hele kunstweek vol vertrouwen.’
Winnen of niet, hun werk krijgt wel een vaste stek op de parking voor Centrumschool Londerzeel. Op die openbare plaats zal het de kinderen elke dag herinneren aan zijn belangrijke boodschap: zorg dat je gezien wordt!
Tips van Kelly Teirlinck
- Nodig zeker een kunstenaar uit. Dat zorgt voor verruiming.
- Laat het initiatief zo veel als mogelijk bij de leerlingen.
- Zorg voor een eindmoment. De inhuldiging met receptie was bij ons een echte afsluiter. De gemeente bood die aan en dat waardeerden de jonge én de oudere leerlingen.