Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

Betty Betweter, Vic Bangerik en Bob-ik-eet-de-helft-van-mijn-groenten-op zijn klaar om het publiek te entertainen. In hun schuimrubberen kop steekt de hand van een zesdeklasser van Vrije Basisschool Sint-Joris. Zij zijn de scheppers van hun eigen handpop, van het decor én van het theaterstuk waarin de poppen tot leven komen. Vijf vrijdagen konden ze daarvoor rekenen op de hulp en expertise van Eline Van Herreweghen, freelance workshopbegeleider voor Villa Basta. Let the show begin in Tielt-Winge!

Leerling toont pop aan eerstejaars
Leerlingen voelen aan een pop
Leerkracht en leerling acteren met poppenhoofden
2 leerlingen met een pop
Leerling met poppenhoofd
Leerlingen werken aan poppenhoofden
Leerling poseert aan ticket box
Leerlingen met poppenhoofd aan de snacktafel

Het publiek uit het eerste en tweede leerjaar is helemaal mee met het cinemaverhaal dat de zesdeklassers brengen. Daar helpt de popcorn bij, maar ook de toegangstickets die ze aan de ticket box moeten afgeven. En de handpoppen natuurlijk. Die spreken tot de verbeelding. Iedereen wil er na afloop eentje vasthouden.

Leraar Annick Bronckaerts ziet het met een grote glimlach gebeuren. Zij kwam verleden schooljaar op het idee om ‘iets’ met handpoppen te doen: ‘Drama is mijn ding. Ik vind het erg boeiend om dramalessen te geven, maar ik merk ook dat je in elke klasgroep leerlingen hebt die kampen met spreekdurf of hun emoties moeilijk kunnen uiten. Dit ervaar ik ook in klasgesprekken rond gevoelige onderwerpen of wereldse problemen.’

In haar Google-zoektocht naar een oplossing, stootte ze op handpoppen. Zou een zesde leerjaar dat nog leuk vinden? ‘In de Franse les en tijdens godsdienst probeerde ik het uit. Ze bleken er snel gefascineerd door. Toen ik bij Villa Basta een aanbod rond handpoppen zag, was de bal echt aan het rollen.’

Enkele zelfgemaakte poppen

Op prospectie bij de experts

Annick nam contact op met Villa Basta. De organisatie ondersteunde haar bij het schrijven van de aanvraag voor de dynamo-subsidies en gaven de tip om naar een voorstelling van theater FroeFroe te gaan. ‘Het was de ideale start van ons project. Leerlingen zagen van de experten wat het kon worden en waren meteen gemotiveerd om iets gelijkaardigs te doen.’

Met de komst van Eline begon het echte werk. 5 weken kwam ze op vrijdag naar school en ging ze beeldend en improviserend met de zesdeklassers aan de slag. De ene helft van de klas werkte in de voormiddag aan het project, de andere in de namiddag. ‘We bekeken eerst nog andere voorbeelden van poppentheater en deden improvisatie-oefeningen. We focusten ons verder op personages en hoe je die tot leven kan wekken.’

Tips van juf Annick

  • Stop verschillende domeinen in je project. Er zijn zoveel aspecten aan theater en het is fijn dat leerlingen ook weten dat er mensen zijn die zich met kostuums en decor hun brood verdienen. De ene leerling doet ook liever iets beeldends, terwijl de andere graag een verhaal verzint of op het podium speelt.
  • Kies voor een langer project. Het is fijn om leerlingen beter te leren kennen, te zien groeien.
  • Durf veel uit de leerlingen zelf te laten komen en niet alles van naaldje tot draadje voor te kauwen. Zij moeten zeggen: ‘Wij hebben dit project gedaan’. En niet: ‘Eline heeft iets bedacht en wij hebben het uitgevoerd.’
  • Volg het project met meer dan één collega op.  Zo kan het groeien in het team en zet het zich verder.  Ik volgde de sessies in de namiddag met de ene groep. Een collega deed hetzelfde in de voormiddag met de andere groep.

Auto vol schuimblokken

Voor de tweede sessie zat Elines auto bomvol schuimblokken. ‘Dat waren eerst gewone vierkante blokken’, vertellen de leerlingen. ‘Met een mes en schaar sneden we erin: een diepe snee voor de mond, andere inkepingen zodat we er onze handen in konden stoppen.  Met contactlijm en verf zorgden we voor versiering.’ ‘Vanaf dat zo’n pop ogen heeft, kan die praten’, vult Eline aan. ‘Ze hadden allemaal vrij snel een personage bedacht en dan wisten ze wat ze nodig hadden van accessoires:  een hoed, een kip, nagellak …'

Die hadden ze bij voor de derde sessie. ‘Toen hebben we vooral rond kostuums gewerkt. De poppen moesten er immers visueel leuk uitzien. Alles groeide heel spontaan. Vanaf ze hun hand erin staken, waren ze vertrokken. Dan kwamen er stemmetjes of speciale accenten bij.’

Leerlingen maken poppen uit schuimblokken

Naar de inhoud zonder voorgeschreven tekst

Al die tijd wisten ze nog niet hoe de voorstelling er net zou uitzien. ‘De twee groepen moesten ook nog in één geheel samenkomen. Uiteindelijk hebben we de cinema als kader gekozen:  dat kent het publiek, of het nu kleuters of ouders zijn. Wat zou je personage doen in de cinema? Uit alle ideeën is dan de voorstelling gegroeid. Een laatste voormiddag hebben we met iedereen geoefend en in de namiddag hebben we dan het decor gebouwd. Het popcornkraam en de ticket box brengt de bioscoop echt tot leven.’

Luid genoeg praten en met de pop naar het publiek toe spreken. Dat waren de voornaamste dingen waarop Eline en Annick hamerden tijdens de doorloop. Het valt op dat het met de zenuwen van de leerlingen erg meevalt. ‘We doen alles in groep zodat ze niet alleen vooraan moeten komen’, verklaart Eline. ‘Ze hebben ook nooit tekst van buiten moeten leren of hun tekst op papier gekregen. Zij vermijden we stress en onnatuurlijk praten. Ze weten welke scènes zich voordoen en in welke volgorde ze moeten opkomen, dat wel. Maar wat ze precies zeggen, kan en mag elke keer anders zijn.’ Ook belangrijk: iedereen kan zijn ding doen. Zijn het twee zinnen of een hele monoloog? Alles kan!

Leerlingen tonen trots hun zelfgemaakte poppen

'Ook belangrijk: iedereen kan zijn ding doen. Zijn het twee zinnen of een hele monoloog? Alles kan!'

Juf Annick Bronckaerts

‘Zijn we de taalles niet vergeten?’

‘Dat leerde ik van Eline: voorgeschreven tekst is niet nodig’, vertelt Annick. ‘Van dat kunnen improviseren en inspelen op onverwachte situaties zullen ze in andere situaties ook nog de vruchten plukken. Hoe en via welke stappen je een voorstelling maakt die volledig van de leerlingen komt, was ook nieuw voor me. Het zijn inzichten die tijdens onze muzische namiddagen en voor de schoolmusical zeker nog van pas gaan komen.

‘Er zitten heel veel doelen in dit project, ook op vlak van persoonsgebonden ontwikkeling’, besluit juf Annick. ‘Ik hang de dagplanning altijd in de klas op. Vanmorgen stond er taal, samenwerken en drama op. “Zijn we de taalles niet vergeten?”, vroeg een leerling na de doorloop. Ze hebben niet eens door dat ze aan het oefenen zijn.  Daarbij is het geweldig om te zien hoe leerlingen, die in de klas erg beweeglijk en onrustig zijn, geconcentreerd kunnen theater spelen. Omgekeerd gebeurt ook: leerlingen die zich zo ongemakkelijk voelen dat spreken in de klas niet lukt, durven en doen nu wel mee. Het is een heel andere manier van uiten als je je achter een pop kan verstoppen.’

Toonmoment van poppenshow

Wil jij ook samenwerken met een theatermaker in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Naar een voorstelling van theater FroeFroe gaan kijken/voorbeelden van soorten poppentheater bestuderen.

verbeelden

  • Een typetje of een personage creëren met een opvallende karaktertrek/ improviseren wat er kan gebeuren op die locatie? Wat doet je personage daar?

conceptualiseren

  • Wat is een handpop, wat is poppentheater?

analyseren

  • Versta je elkaar wel? Is het interessant voor je publiek als je er met je rug naartoe staat?

Dragers

lichaam

  • Houding op het podium, met je hand de pop laten ‘spreken’.

voorwerpen

  • Schuimrubber en andere accessoires voor de voorstelling.

taal

  • Passende muziek, geïmproviseerde tekst.

Grafische tekens

  • Toegangsticketjes maken, ontwerpschetsen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS Sint-Joris
Organisaties Villa Basta
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • drama en theater
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Annick Bronckaerts

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs